køb af hest!
Fra : Kim Langballe

Dato : 09-10-01 21:15

Jeg skal ud at se på en nordbakke vallak på 10 år. Ejeren har haft ham i 1
år, og fået ham fra nogle af deres venner. Han koster kr. 6000 og har lært
LC.dressur. Han er efter sigende ridevant, omgængelig, m. papir.
Jeg vil gerne have ham på prøve i 14 dg. for at se om det går med den anden
vallak vi har, som er en blanding mellem en nordbakke og en west mountain.
og for at se om den nye hest skifter sind ved at blive flyttet.
Hvad kan jeg som køber forlange???. og hvor meget skal jeg betale i evt.
dipositium??
-haster. skal se den på mandag. Ejeren vil ikke give mig lov til at få den
på prøve.-

MVH

Kim Langballe

Fra : Cowgirl Chris of Nor~

Dato : 09-10-01 21:28

Hei, Kim.

Hvis du ikke får ha den på prøve, må du jo betale hele kjøpesummen, siden
handelen avsluttes der og da.
Ellers har jeg forlangt 10% av kjøpesummen i depositum, samt håndpenger, om
det er snakk om prøvetid. Hvis handelen går i orden, går håndpengene (samt
depositum) inn som en del av kjøpesummen.
Om det ikke blir handel, men hesten blir returnert, beholder jeg håndpengene
som kompensasjon, mens depositum blir returnert til kjøper når hesten er i
min varetekt igjen dersom kjøper leverer den tilbake selv. Depositum bør
være nok til å dekke evt. transport fra kjøpers oppstallingssted tilbake til
min stall.

Hesten bør være vaksinert, fått ormekur og ha hatt hovslager nylig.
Veterinærsjekk kan evt. kjøper dekke dersom kjøpesummen er så lav som
6.000.-, og kjøper ønsker vet.kontroll før kjøp.

Du kan prøve å forhandle deg til 14 dagers prøvetid, evt. 14 dagers
betalingsutsettelse.
Om det ikke går, må du selv vurdere om du vil ta sjansen på et kjøp
allikevel.
Send meg en mail om du tar hesten hjem, og din hest gir den vanskeligheter..
Kanskje jeg kan gi deg noen tips om hvordan du kan få din "gamle" hest til å
godta den nye...

Line.

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 09-10-01 21:28

On Tue, 9 Oct 2001 22:14:59 +0200, "Kim Langballe"
<kim_langballe@post3.tele.dk> twrote:

Klip

>Hvad kan jeg som køber forlange???. og hvor meget skal jeg betale i evt.
>dipositium??

I princippet kan du jo ikke forlange at få hesten på prøve, men kun at
få lov til at prøve den flere gange hvor den er opstaldet. Men hvis
ejeren gerne vil have solgt sin hest og kan stå inde for den, så burde
I da kunne finde frem til en aftale. Men jeg ville ikke være så urolig
ved, om den kunne gå sammen med den anden hest, hvis ikke der har
været problemer med den hest før.

Men noget skurrer altså lidt i mine ører - er 6000,- ikke i
underkanten for en 10 års vallak der går øvelser til LC, og har
stamtavle - eller er det bare for mange år siden, jeg har handlet
pony?

Men hvis ikke du kan få den på prøve, hvilket jo alene kan skyldes at
ejeren ikke vil løbe risikoen ved at flytte hesten til et sted hvor
han ikke har opsyn med den, så giv dig god tid - prøv hesten nogle
gange, så du er sikker på, at det lige er den der passer til dig. Tag
en anden person med, gerne din ridelærer, som rådgiver, få hesten
dyrlægetjekket inden du handler, og sidst men ikke mindst, husk at få
stamtavlen samtidig med at du betaler - så kan det ikke gå helt galt!

Har du flere spørgsmål er du velkommen til at skrive.

Linda

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-10-01 10:22

> [...]
> I da kunne finde frem til en aftale. Men jeg ville ikke være så urolig
> ved, om den kunne gå sammen med den anden hest, hvis ikke der har

Du kan sagtens forlange det, men muligvis vil køber svare
"rend og hop".

> [...]
> underkanten for en 10 års vallak der går øvelser til LC, og har
> stamtavle - eller er det bare for mange år siden, jeg har handlet

nu er LC dressur ikke meget, men det er 6000 heller ikke. Stamtavle
på en vallak er mere eller mindre værdiløs. Du kan jo ikke avle med
den på nogen som helst måde ??

> [...]
> dyrlægetjekket inden du handler, og sidst men ikke mindst, husk at få
> stamtavlen samtidig med at du betaler - så kan det ikke gå helt galt!

dyrlaege er en god ting, en anden mulighed er at stille en bank
garanti for hesten + at betale en forsikring, så du kan få den
på prøve, så burde sælger gå med til det.

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 10-10-01 12:39

On Wed, 10 Oct 2001 09:21:44 +0000 (UTC), bendtsen@brok.diku.dk (Jon
Bendtsen) twrote:

> [...]
<Klip>

>nu er LC dressur ikke meget, men det er 6000 heller ikke. Stamtavle
>på en vallak er mere eller mindre værdiløs. Du kan jo ikke avle med
>den på nogen som helst måde ??

Hmm - jeg er ikke helt enig - for en nordbagge er det nu helt pænt
hvis den kan gå lidt dressur - så burde det jo sige lidt om, at det
ikke er en alt for kraftig og stiv type?

Og stamtavlen fortæller jo stadig noget om, at det er et racerent dyr
man køber - selvom du da har ret i , at man hverken kan avle eller
ride på papirerne. Nu ved jeg ikke, hvor organiseret Nordbagge-avlen
er i Danmark, men skal jeg ud og købe en DV-vallak vil jeg meget gerne
vide noget om afstamningen!

Summa summarum, hvis jeg havde en 10-års nordbagge-vallak der var
fornuftig at ride, så ville jeg nok forlange lidt mere for den!

<klip>

Linda

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-10-01 19:10

> Hmm - jeg er ikke helt enig - for en nordbagge er det nu helt pænt
> hvis den kan gå lidt dressur - så burde det jo sige lidt om, at det
> ikke er en alt for kraftig og stiv type?

jo, jeg glemte at det var en nordbagge.

> [...]
> ride på papirerne. Nu ved jeg ikke, hvor organiseret Nordbagge-avlen
> er i Danmark, men skal jeg ud og købe en DV-vallak vil jeg meget gerne

på en vallak synes jeg altsaa det er vigtigere at hesten
er flot, pæn, korrekt bygget, god gangart, osv.

> Summa summarum, hvis jeg havde en 10-års nordbagge-vallak der var
> fornuftig at ride, så ville jeg nok forlange lidt mere for den!

helt enig

ion++

Fra : Berit Nielsen

Dato : 10-10-01 21:39

Hej Kim.
Nu er 6000 kr jo ikke en bondegård,
og jeg vil da tro at du til enhver tid har pengene hjemme på den vallak.
Som ejer ville jeg heller ikke sende min hest ud på prøve,
men en eventuel køber var velkommen til at komme og prøve hesten alle de
gange de ville.
Men kommer hesten retur ved man som ejer ikke hvad den har stået model til.
skal du derimod have pengene op af lommen,
og handle seriøst så forventer man til enhver tid at du er reel.
Desuden kan du ikke forvente at se de store forandringer hos en hest på kun
14 dage,
og med mindre du i forvejen kender hesten kan du alligevel ikke se om den
skifter sind.
Jeg syntes det er fint nok at have papirer også på en vallak,
så har du mulighed for engang at lade ungerne tage den med på Dyrskue.
Lav en klar aftale på skrift om at du køber en hest / pony som er 100 i
orden.
At den ikke har nogle skjulte sygdomme, samt fejl og mangler.
Desuden gælder købeloven altid også ved handel af heste,
men her kan du forhøre nærmere hos en der ved lidt mere om det.
Men held og lykke med handlen.

Hilsen Berit N
http://www.wendy-shah.dk