Fan adapter og Silent Saturn køler
Fra : Christian

Dato : 09-10-01 20:59

Jeg har overvejet at montere en Fan adapter på min Silent Saturn køler, så
jeg kan montere en 8 cm blæser på den, for på den måde at gøre den endnu
mere støjsvag.
Hvor kraftig 8 cm skal man vælge, har overvejet en papst, hvor meget luft
skal den kunne give. Jeg har ingen spec. på den nuværende 6cm udover den
kører med 3600 omdrejninger pr minut.

Christian

Fra : Christian

Dato : 09-10-01 21:21

Det kan lige tilføjes at jeg har en Duron 800 der ligger på ca. 45 grader.
Jeg har evt forestillet mig en papst blæser som jeg kunne køre ved 7v og evt
give 12v ved en opgradering til hurtigere Tbird.

Chr

Fra : Uni Bull

Dato : 10-10-01 16:17

"Christian" <chrlaustsen@mail.trillegaarden.dk> proklamerede in

> [...]
> luft skal den kunne give. Jeg har ingen spec. på den nuværende 6cm
> udover den kører med 3600 omdrejninger pr minut.

Jeg har haft svært ved at finde info om Silent Saturn - to'eren er ikke
noget problem....
Lad os antage at det er den samme blæser der sidder på, så skriver
<http://www.tweakup.dk/guider/koelerguide/koelere/silentsaturn2.htm> at den
leverer 22-30CFM.

Du skal så have fat i Pabst 8412 i enten 2050rpm eller 2600 rpm. De leverer
henholdvis 26.5CFM og 34.1CFM med støjnivaeuer på 19dB og 26dB.

http://www.papst.de/pdf_dat_e/S17gb.pdf

God fornøjelse.

--
Uni Bull
København K

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 12-10-01 08:34

> [...]
leverer
> henholdvis 26.5CFM og 34.1CFM med støjnivaeuer på 19dB og 26dB.

Nu skal man lige huske, at en fan-adapter nedsætter luftpræstationerne
væsentligt, specielt på axial-blæsere, der ikke er gode til at levere tryk.

Jeg mener at kunne huske (fra vores teknik, at en axial mister ca.50% af sin
effekt i en tryk-situation (som f.eks.en fan-adapter). For en radial-blæser
ligger det på 15-20%.

--
Mvh.Jesper Ryskin, ejer af Webconsult

Din computer larmer! I hvert fald mere end du sikkert gerne ville have.
Se på www.webconsult.dk om hvordan du får dæmpet din PC-støj.