Åh nej hulk osv. Nu skal vi af med en af k~
Fra : maria fabaech

Dato : 09-10-01 13:49

Hej Alle

Nu må jeg lige af med det - og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre:

I dag har jeg fået et brev fra vores ejendomsmester:
"Da jeg er blevet gjort opmærksom på at de holder mere end en kat i boligenm
skal jeg her,ed henlede deres opmærksomhed på de i ejendommen gældende
regler for husdyrhold af hund/kat, hvor deer står at man kun må have en hund
eller en kat.

Husdyrhold af to eller flere betragtes som misligehold af lejemålet i hht
bla bla men jeg går ud fra at De ved at blive gjort bekendt med forholdet
vil sørege for at bringe dette til ophør senestr Mandag den 15 oktober 2001
I modsat fald vil De blive opsagt af lejemålet.
Med venlig hilsen..... "

Så nu er jeg helt rund på gulvet. Bestyrelsen og ejendomsmesteren har i
virkeligheden hele tiden kendt til det, men har ikke villet gøre noget ved
det med mindre der kom en klage.
Nu bor jeg i en boligforening med kun 50 boliger, så altså, det går hurtigt
med sladder her, og der er åbenbart en der har haft ondt i røven.
Da jeg tidligere på året tænkte over det (i kan nok huske at jeg skrev lidt
om det her i gruppen) og ville holde en generalforsamling med ændring af den
regel, sagde bestyrelsen til mig, at det var bedst ikke at gøre det, for så
ville visse folk bare blive opmærksomme på at jeg havde to katte, og ville
klage over det, og de ville også sørge for at det blev nedstemt. For sådan
er det her - der er fyldt med nævennyttige madammer. Så jeg valgte at lade
være og holde lav profil.
Men åbenbart ikke lav nok, da jeg nu har fået klagen, og har under en uge
til at komme af med en af kattene. Eller dem begge? Og hvem?

For Jaffa ville have det fint som alene-kat mens jeg tvivler på Iantha. På
den anden side ville jeg virkelig virkelig virkelig savne Iantha - og hele
tiden tvivle på om hun har det godt (hun er min kæle-kysse-kat), hvor jeg
med Jaffa, som jeg ved elsker min bror - hun er helt ekset med ham og ville
elske at bo hos ham i hans lille lejlighed. Der ville jeg være meget mere
tryg. Så altså - jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.

Skal jeg lade dem begge flytte hjem til min bror? Eller bare en af dem?
Hvordan vil Iaaantha have det i en lejlighed hvor hun ikke kan komme ud i
luften (Jaffa er ligeglad - hvis bare hun kan komme ud på en gåtur i sele
nogle gange)
Men hvor skal Iantha ellers hen ?
Hun ville have det bedst med en anden kat også - og hvor der er løbegård
eller altan.Så det ville være egoidsstisk at beholde hende her som
alenekat................ ÅNDSVAGE REGLER!!!!!!!!!!!!!

(undskyld jeg råber)

Er der nogen der kan hjælpe mig? Gode råd modtages gerne -

Med venlige - og triste hilsner
Maria

----
Maria og kattene
http://www.fabaech.dk
- opdateret 22.september 2001

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 09-10-01 15:02

Hej Maria!

Øv altså...nogle folk er virkelig frygteligt emsige.

Nå, men tilbage til kattene: Udfra, hvad du skriver, virker det umiddelbart
som en god ide, hvis de begge kunne flytte ud hos din bror - evt. i en
plejeperiode, hvis du overvejer at finde et andet sted at bo, eller prøve at
lave reglerne, der hvor du bor, om. Og siden det er din bror, kan du vel
også få lov at besøge dem. Det kræver selvfølgelig, at din bror er med på at
overtage kattene, evt. kun i en periode.

Evt. kan man måske prøve at beholde Iantha det første stykke tid og se,
hvordan hun klarer det som alenekat? Jeg ved ikke, om det er en smart ide,
hvis nu det ikke går, og hun så også skal ud til din bror, og Jaffa allerede
har etableret sig der. Men hvis de kender hinanden i forvejen, gør det måske
ikke så meget?

Jeg håber, du finder en - nogenlunde - tilfredsstillende løsning,
omstændighederne taget i betragtning.

Med venlig hilsen

Birgitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-10-01 21:21

"maria fabaech" <mafaso@get2net.dk> wrote in message news:9purrh$201p$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Hun ville have det bedst med en anden kat også - og hvor der er løbegård
> eller altan.Så det ville være egoidsstisk at beholde hende her som

Nu er Jaffa jo 10 år gammel, mens Iantha er noget
yngre og har nemmere ved at omstille sig. Jeg
ville derfor vælge, at beholde Jaffa og omplacere
Iantha hos din bror. Hvis Iantha ikke trives som
enekat, vil der jo ikke være noget i vejen for, at din
bror får endnu en kat. Det er ikke sikkert, at Iantha
overhovedet vil reagere på, at hun ikke længere
har adgang til udelivet. Min ene aby havde gået i
løbegård, men har overhovedet ikke været
påvirket af, nu at leve indendørs.

--
Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/

Fra : mimi

Dato : 10-10-01 10:41

hej
Vi har prøvet nøjagtigt det samme, da jeg boede hjemme. Vi boede et sted
hvor man måtte have en hund og en kat. Vi havde tre katte og to hunde, så
det var ret meget i forhold til hvad man måtte. Vores hunde var intet
problem, for de er godt opdregede og gør kun på kommando. Vi troede heller
ikke vores katte var et problem, da der var flere i boligerne som havde for
mange af slagsen, men pludselig en dag fik vi et brev hvor der stod stort
set det samme som i det i fik. Vi blev eddersure, da vi vidste nogle som
havde fem killinger og en kattemor, som alle løb udenfor, og så skulle vi
stemples og ikke alle de andre også. Men vi kunne ikke bare aflive vores
dyr, og her var der jo tale om at vi skulle aflive tre dyr, så det endte
med at vi flyttede. Nu er det jo ikke sikkert i har den mulighed eller
lyst, men jeg ved bare at jeg ikke ville aflive mine dyr, fordi der var
nogle andre som ikke kan lide dem. Man afliver jo heller ikke sine børn,
bare fordi naboen ikke bryder sig om dem. Så jeg håber i vil tænke jer godt
om inden i afliver jeres katte.
Mvh Mimi

Fra : maria fabaech

Dato : 10-10-01 15:47

Hej Mimi

Bare for en god ordens skyld: Der er slet ikke tale om at jeg evt vil aflive
kattene!!!!!!!!!!!

Det har vist sig at det klagebrev jeg har fået faktisk er i strid med
lejeloven. Den paragraf han henviser til handler om meget grov
uhensynstagen. Se her:

"§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

g) Når lejeren trods udlejerens påmindelse tilsidesætter sine pligter til at
iagttage god skik og orden i ejendommen, herunder når lejeren ved stærkt
støjende adfærd, psykisk eller fysisk vold eller trusler herom eller på
anden måde trods udlejerens påmindelse er til ulempe for ejendommen eller
dens beboere"

Det er der jo overhovedet ikke tale om. Jeg er ikke generende over for
nogen. Udøver ingen vold. Jeg synes det er lidt overdrevet. Jeg har brudt
husordenen - ja, jeg har to indekatte, og heller ikke andet. Jeg har taget
kontakt til LLO - og de mener jeg evt kan vinde en sådan sag i retten. Men
jeg har naturligvis ikke råd eller overskud til at føre sådan en sag. Men
jeg skal snakke med LLO igen i morgen - for jeg vil ihvertfald ikke have den
advarsel liggende i min journal!!!!!!!!!!!!!!
Og så skal jeg også have en længere frist!

MVH Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-10-01 17:15

hej.. jeg kom lige til at tænke på min egen situation omkring mine
missere.....

da jeg for snart 3 år siden flyttede ind i lejligheden stod der i kontrakten
at man ikke måte holde større dyr her... som hund og kat... fisk, kaniner og
lignende var ok...

jeg havde ikke boet her mere end nogle få måneder før jeg kunne mærke at jeg
absolut mistrivedes uden en kat i huset...... min gamle hunkat fik jeg
aflivet pga sygdom....
jeg begyndte at se mig om efter en mis.... for undvære det kunne jeg altså
ikke... jeg ringede til min udlejer og forklarede at jeg ønskede
dispensation til at måtte have en indekat...

han fablede op af stolber og ned af vægge om at den pissede i gården og
ville tiltrække andre katte... jeg forklarede at den skulle være inde kat så
det ville ikke være et problem.....
så snakkede han om kradsemærker i tapetet..... hvortiljeg svarede at jeg
havde haft adskillige katte og ingen af dem havde rørt tapetet..... at det
var et spørgsmål om opdragelse...
hvortil han itl sidst resignerer og siger " jamen jeg vil ikke give dig lov
til det, men du kan jo gøre det og så henvender jeg mig hvis der kommer
klager"

kort tid efter fik jeg sweety hjem

indtil for nylig vidste han og hans sekretær ikke at jeg havde kattene...
( rasmine kom jo til for omkring 6 mdr siden) men så ville skæbnen at der
skulle laves noget byfornyelse i den ejendom jeg bor i.... jeg skulle ringe
til sekretæren for at opsige lejligheden og hun prøver at forklare mig at
håndværkerne havde brokket sig fordi de ikke kunne komme til "pga mine
katte" hvilket er en kæmpe gang BS...... de vidste hele tiden at kom de
dagen før og varslede kunne de sagtens komme til.......
så hun erklærede jo at dem skulle jeg af med... hvortil jeg svarede " det
kan altså ikke betale sig fordi jeg ringer for at sige lejligheden op"...

da jeg så samme dag afleverer den skriftlige opsigelse personligt forklarere
jeg hende omstændighederne omkring mine katte og min udlejers "halvfærdige"
tilladelse og at han udemærket var klar over at der kunne være katte i
lejligheden..... så måtte hun jo give sig og sige at så var det ok...... der
havde jo ikke været klager fra nogen i ejendommen.....

og hvad vil jeg så fortælle med denne historie.... tjooo... en mundtlig
aftale er lige så bindende.... og hvis de har været opmærksomme på
"problemet", men ikke har gjort noget ved det før der er kommet klager, kan
de tager deres "husregler" og stikke dem skråt op efter min mening.... den
holder ikke en meter....

og en anden ting er at hvis du er medlem af LLO kan de sikkert hjælpe med
sagsomkostninger og lignende... eller hvad?

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : maria fabaech

Dato : 10-10-01 18:07

Hejsa

Jeg har lige været ovre og snakke med formanden for bestyrelsen, jeg var der
for at brokke mig over brugen af § 93 stk 1 litra G. Helt uden opfordring
sagde han at han og de andre i bestyrelsen vil gøre hvad de kan for at jeg
kan beholde begge katte indtil næste afdelingsmøde (som er 20. november). Så
kan jeg lave et forslag til ændring - bestyrelsen vil stemme for det - og
det er der sikkert også andre der vil.
Skulle forslaget, mod forventning - 7 9 13, blive nedstemt, skal jeg jo så
af med en af kattene, men ikke før.

Jeg skulle gerne få det skriftligt i morgen - og aller senest fredag!! Så nu
er jeg glad igen.

Tak for støtten allesammen - og skulle der være en med gode formuleringer
ift at have max to katte osv.... Kan jeg godt bruge forslag!

Venlig og glad hilsen Maria

---

Fra : Millie

Dato : 10-10-01 18:17

http://home19.inet.tele.dk/blume/2katte.html

held & lykke..
hilsen Millie

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-01 18:32

Hej igen igen
Også der kan du få råd fra K.V. de har lavet nogle
gode retningslinier ang. katte i lejligheder, formuleret
så bestyrelser "føler" at de har noget at skulle have sagt
held og lykke med det

--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-10-01 21:24

Hej Maria

Altså, nu har jeg jo en lille smule forstand på lejelov (er
ejendomsadministrator til daglig...), så jeg vil lige komme med et par
bemærkninger... LL § 93, stk. 1, litra g, bruges i tilfælde af
husordensovertrædelser, så det er faktisk den rigtige paragraf at "slå dig i
hovedet med", idet jeg går ud fra, at det er i jeres husorden reglerne om
husdyrhold står. Det er korrekt, at der i paragraffen er udspecificeret, at
den også gælder trusler om fysisk vold mv., men det er jo kun fordi det
sjældent fremgår direkte af en husorden for en ejendom, at man ikke må true
med at banke sine naboer mv...

Så langt, så godt... jeg er rigtig glad for, at bestyrelsen vil bakke et
evt. forslag op - dog er min erfaring fra andre generalforsamlinger, at det
virker langt bedre, hvis bestyrelsen stiller forslaget frem for en
"tilfældig" beboer. Af en eller anden årsag er folk meget mere tilbøjelige
til at stemme for bestyrelsens forslag, uanset hvor fornuftige forslag der
ellers kommer fra andre. Jeg ville - med andre ord - forsøge at overtale
bestyrelsen til at stille forslaget.

Hvis alt kikser, og det ikke bliver vedtaget, at man gerne må have to
katte - eller hvordan I nu får det formuleret (giv den evt. en ekstra skalle
ved at indføje, at de skal være neutraliserede - og begrund med at det
fjerner lugtgener!) - så synes jeg, at du skal holde fast ved, at
bestyrelsen har givet tilladelse til, at du har to katte. Det er en mundtlig
aftale, og sådan er det.
Hvis de fastholder ophævelsen, så lad dem! Det tager laaang tid at få
behandlet husordenssager, for de skal gennem boligretten, og det kan tage 1
år eller 2 før den når så vidt - og gider de egentlig spilde deres penge på
det? Jeg ser ihvertfald ingen speciel grund til at du skulle skynde dig at
finde nyt hjem til en af dine katte pt. Du kan også henvende dig til
Retshjælpen i din kommune, foldere skulle være tilgængelige på biblioteket.
Kig også gerne på www.advokatsamfundet.dk, hvor der står om reglerne for
offentlig retshjælp mv. (se under punktet "Advokatbistand").

Men jeg håber selvfølgelig inderligt, at du får lov til at beholde begge
misser helt legalt, enten fordi det bliver vedtaget eller fordi de på
forhånd opgiver, så I slipper for den opslidende proces det er at gå gennem
et sådant forløb.

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 10-10-01 22:08

> [...]

> gøre hvad de kan for at jeg kan beholde begge katte indtil næste
> afdelingsmøde (som er 20. november). Så kan jeg lave et forslag til

Maria, det er jo dejligt at høre. Så er de da menneskelige alligevel.
Jeg hber bestemt for dig at du får lov at beholde begge misser. Livet
uden katte er jo slet ikke det samme

--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 11-10-01 10:32

Hej maria!

Det lyder godt - held og lykke med det.

Hilsen Birgitte

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-01 17:31

Hej Maria
henvend dig til K.V. de er knaldgode til sådan nogle ting
og kender loven omkring det, i sin tid havde jeg problemer
med socialt boligbyggeri, og Birgitte Mandel fra K.V
var helt fantastisk.

hilsen

Fra : Denise

Dato : 10-10-01 10:25

Hej Maria
Sådan noget lort. Som jeg siger til alle i samme situation, så prøv og ringe
til Kattens Værn
de har altid nogle råd om hvad man kan gøre, måske noget med dispensation
for nuværende
gamle kat, og hvordan man ellers gør det.
Hilsen Denise