Vejledning til gateway
Fra : Anders Keldsen

Dato : 09-10-01 00:00

Hej NG

Jeg skal opsætte en linux maskine der skal være gateway, firewall,
DHCP-server (lokalnet) og webserver med 2 netkort. Jeg har tænkt mig at
benytte RH71 uden X-komponenter.

Mit spørgsmål er,om der er nogen der kender nogle meget grundige
vejledninger til dette formål som kan hentes på nettet? Min frygt er at jeg
starter processen, men sidder fast undervejs uden internet, så det ville
være rart med nogle dokumenter der gennemgår det det meget grundigt så jeg
ikke får for meget sved på panden.

Jeg har tidligere sat en RH62 op til samme formål, men det er et stykke tid
siden og jeg er ved at være lidt rusten i linux.

Håber at få nogle lækre links

mvh Anders Keldsen

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 09-10-01 00:25

Vi har lige installeret smoothwall som lige kan det hele! meget smertefrit!!
jeg har bare ikke fundet ud af hvordan vi håndterer flere www og flere
mailservere med den. (www.smothwall.org)

finn

Fra : Anders Keldsen

Dato : 09-10-01 11:23

Tak for svaret. Det ser meget interessant ud, jeg har dog et enkelt
spørgsmål.

For mig ser det ud til at det er et helt styresystem for sig selv. Hvad når
man skal have installeret webserver og databaseserver? For mit vedkommende
skal det ligge på samme PC som firewall og gateway. Er det muligt?

mvh Anders Keldsen

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 09-10-01 00:26

NB. den er vistnok optimeret under en rh6.x

Fra : P og T

Dato : 09-10-01 09:42

> [...]
tid
> siden og jeg er ved at være lidt rusten i linux.

E- Smith server and gateway!

Download fra: http://www.e-smith.org/downloads/. Brænd - installer og du er
kørende på 20 min garanteret.

/Per

Fra : Anders Keldsen

Dato : 09-10-01 11:46

Tak for svaret.

Jeg har samme spørgsmål til e-smith som jeg havde til smoothwall.

Når man har installeret e-smith, er det så muligt at have en webserver og
databaseserver (helst apache og MySQL) på samme PC, eller skal det ligge på
en anden maskine på intranettet?

mvh Anders

Fra : P og T

Dato : 09-10-01 12:45

> [...]
> databaseserver (helst apache og MySQL) på samme PC, eller skal det ligge

Når du installerer e-smith, så er der allerede Apache, Mysql, Proftp og
mailserver installeret. Du skal bare konfigurere det i det web interface der
kaldes på: http://din_servers_ip:980. Der er faktisk ret smart

/Per

Fra : Anders Keldsen

Dato : 09-10-01 13:52

Ja - det må man sige. Det skal da helt klart prøves. Jeg har læst en del på
deres hjemmeside nu, og det ser lidt mere prof ud end smoothwall (min ydmyge
mening).

Tak for hjælpen, det kan være at jeg vender tilbage senere når jeg er nået
til selve opsætningen.

mvh Anders Keldsen

Fra : Brian Ipsen

Dato : 09-10-01 16:29

On Tue, 9 Oct 2001 14:52:13 +0200, "Anders Keldsen"
<anders@keldsen.net> wrote:

>Ja - det må man sige. Det skal da helt klart prøves. Jeg har læst en del på
>deres hjemmeside nu, og det ser lidt mere prof ud end smoothwall (min ydmyge
>mening).

Og hvis du vil have egen DNS skal du bruge v4.1.2 - for det skal man
betale for i v5.0 ...

/Brian

Fra : DUdsen

Dato : 09-10-01 15:11

Anders Keldsen wrote:

> [...]
> og databaseserver (helst apache og MySQL) på samme PC, eller skal det
> ligge på en anden maskine på intranettet?

e-smidt er en masse ting lagt oven på en redhat den kan fås med både
gateway, firewall, DHCP-server og apache/mysql.
Men hvis du vil have lidt mere af skulle have sagt en e-smidt giver dig
hent alt hvad du kan finde på http://www.sslug.dk/linuxbog/ og hent
howtosne fra linuxdocs.org alt ligger pakket til download de steder.
så kommer du ikke til at stå uden i det mindste inet

Fra : P og T

Dato : 09-10-01 15:23

> [...]
> howtosne fra linuxdocs.org alt ligger pakket til download de steder.
> så kommer du ikke til at stå uden i det mindste inet

E-smith er en tilpasset redhat! Man har fuld control over sin e.smith som
med alle andre linux, men det er lidt specielt. Til gengæld er den ekstrem
nem at komme igang med og hvis ellers hardware er i orden er der sikker
internet

/Per

Fra : DUdsen

Dato : 09-10-01 17:03

P og T wrote:

> [...]
> som med alle andre linux, men det er lidt specielt. Til gengæld er den
> ekstrem nem at komme igang med og hvis ellers hardware er i orden er

også til en konsol og til at instalere diverse spcielle servere plugins
o.s.v. som e-smidt ikke har hørt om uden at det er at sætte e-smidt
delen helt ud af drift.
Hvis man aligevel ender med at skulle ud og pille ved spcial ting er
det rart at man selv har konfigureret systemet.
men hvis man vil have en fungerende server der virker uden det store
vedligeholdelse og ikke kan lide konsoller er e-smidt sikker udemærket.
selvom jeg ikke

Fra : Ove Lie

Dato : 11-10-01 09:26

P og T <nix@ikke.her> skrev i
meldingsnyheter:3bc2b871$0$252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Download fra: http://www.e-smith.org/downloads/. Brænd - installer og du
er
> kørende på 20 min garanteret.

Unskyld at jeg bryter inn her men:

Kan denne instaleres over FTP?

-Ove
Som har en potensiell brannmur men mangler kompatibelt cd-rom drev.

Fra : Preben Traerup

Dato : 10-10-01 16:03

In article <9ptatc$31fo$1@news.cybercity.dk>, "Anders Keldsen" <anders@keldsen.net> wrote:
> [...]
> være rart med nogle dokumenter der gennemgår det det meget grundigt så jeg

Der er jo også den "grimme" måde, som også kan bruges,
med en RH7.1 lyder det ikke som om at plads er problemet:

Installer RH7.1 i custom mode:
dvs du kan vælge, de pakker du skal bruge

herunder at installerer X uden ret meget andet
end netscape som pakke

Alternativt kan du vælge kun at installere lynx,
en tekstmode browser, som er lidt omstændig
at navigere rundt med på internet sider, hvis de
er smækfyldt med links etc.

MEN
svar nej til firewall
så arver du ikke noget, du ikke selv har lavet.
svar evt også nej til grafisk bruger flade (runlevel 5)
så skal du selv starte x, hvis krisen kradser.

På denne måde får du en maskine med adgang til internettet,
du kan så i ro og mag sætte hele systemet op samtidigt med at
du nemt kan hoppe rundt efter information.
Da du formodentligt ikke vil have en ubeskyttet maskine på nettet,
kan du jo lukke det netkort ned "if_config down ethX ?",
som vender ud mod verden, mens du ikke hopper rundt derude.

Når systemet virker, kan du afinstallere X pakkerne og netscape.
der ligger som default en liste over alle pakker installeret på maskinen
i /tmp med navnet install.log eller noget lignende.

mht links
www.sslug.dk (friheden til at vælge)
og www.gnuskole.dk (også god for et par guldkorn)
samt www.linuxdoc.org (howto's faq's bøger)