RH7.1 og SSHD, som driller
Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 08-10-01 23:14

Hey

Har lige installeret en RH7.1 på min laptop(som laptop), emn jeg kan ikke
logge ind udefra til maskinen via ssh.

Med "ps -ax | grep sshd" kan jeg se at den kører og på min stationære server
kan jeg finde en sshd_config(en kollega, der har forstand på linux, hvilket
er mere end man kan sige om mig, har fixet det en dag), men den findes ikke
på min laptop. Jeg kan læse mig frem til via /usr/share/doc/openssh-* i
filen "OVERVIEW" at den læser konf.en via "servconf.c", men den fil findes
heller ikke? eller kan jeg ikke bruge "locate FILNAVN" efter at have lavet
en "updatedb"?

Er det en fejl i RH7.1 distributionen(seawolf)?

For pokker det er irriterende!

--
Take Care
Kim Emax

Fra : jaton

Dato : 09-10-01 09:14

"Kim Emax - ayianapa.dk" wrote:

> [...]
> en "updatedb"?
>
> Er det en fejl i RH7.1 distributionen(seawolf)?

Prøv at sætte lab'en op på nettet og lav en TIL den:
ssh -v labtop
fra en anden maskine med en ssh client og giv os så output.
ssh configurationsfiler ligger nok i /etc/ssh eller /usr/local/etc/ssh lidt
afhængigt af opsætning.
prøv eventuelt at kører /etc/rc.d/init.d/sshd start den skulle ihvertfald
starte ssh demonen.

Mvh
JT

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 09-10-01 13:48

"jaton" <jaton@orangedk.com> skrev

> Prøv at sætte lab'en op på nettet og lav en TIL den:
> ssh -v labtop
> fra en anden maskine med en ssh client og giv os så output.

ssh -v 192.168.1.6
SSH Version OpenSSH_2.1.1, protocol versions 1.5/2.0.
Compiled with SSL (0x0090581f).
debug: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config
debug: Applying options for *
debug: Seeding random number generator
debug: ssh_connect: getuid 500 geteuid 0 anon 0
debug: Connecting to 192.168.1.6 [192.168.1.6] port 22.
debug: Allocated local port 1023.
debug: connect: Connection refused
debug: Trying again...
<cut>
Secure connection to 192.168.1.6 refused.

> ssh configurationsfiler ligger nok i /etc/ssh eller /usr/local/etc/ssh
lidt
> afhængigt af opsætning.

eneste, der står der er:

Host *
ForwardX11 yes
Protocol 2,1

alt andet er udkommenteret...

på min server har jeg en sshd_config, hvor der står en masse bla.
PermitRootLogin, osv. det er den fil jeg savner... Naturligvis kunne jeg
bare hente den og prøve med det... Men næste gang jeg skal installere en
rødhætte, så har jeg problemet igen, derfor vil jeg sgu gerne vide, hvad
pokker der er galt og hvordan jeg løser det...

> prøv eventuelt at kører /etc/rc.d/init.d/sshd start den skulle ihvertfald
> starte ssh demonen.

den kørte jo "ps -ax | grep sshd" fandt sshd... men nu er den slet ikke i
gang og der er intet ssh under /etc/rc.d/init.d/ ?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-10-01 20:48

Kim Emax - ayianapa.dk wrote:

> [...]
> "servconf.c", men den fil findes heller ikke? eller kan jeg ikke bruge
> "locate FILNAVN" efter at have lavet en "updatedb"?

Har du valgt at firewalle maskinen? Huskede du i så tilfælde at åbne
port 22?

Kontroller, at sshd overhovedet lytter på port 22: 'netstanet --anp |
grep :22'.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
The day Microsoft makes something that does not suck,

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 09-10-01 20:49

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev

> Har du valgt at firewalle maskinen? Huskede du i så tilfælde at åbne
> port 22?
>
> Kontroller, at sshd overhovedet lytter på port 22: 'netstanet --anp |
> grep :22'.

jeg har den mistænkt for at være skyld i det... men port 22 ser ud til at
være åben, men jeg er sgu novice i ipchains... hvordan slår man dem evt.
fra?

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 09-10-01 21:14

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev

> Har du valgt at firewalle maskinen? Huskede du i så tilfælde at åbne
> port 22?

port 22 står på samme måde som 25, 80 og 21

> Kontroller, at sshd overhovedet lytter på port 22: 'netstanet --anp |
> grep :22'.

prøvede "netstat -anp | grep :22", det var det du mente, ik?

intet resultat Hvad så?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-10-01 01:14

Kim Emax - ayianapa.dk wrote:

> prøvede "netstat -anp | grep :22", det var det du mente, ik?

Æh, jo :)

> intet resultat Hvad så?

Så lytter sshd slet ikke. Enten er den konfigureret til en anden port
end 22 eller også kører den slet ikke (men det skrev du vist, at den
gjorde).

Kontroller at 'Port 22' er sat i /etc/ssh/sshd_config. Hvad står der
ellers i filen? Hvad siger '/etc/init.d/sshd status'? Står der noget om
sshd i /var/log/messages eller /var/log/boot.log?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Mommy, mommy! The garbage man is here!

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-10-01 11:16

> [...]

> ellers i filen? Hvad siger '/etc/init.d/sshd status'? Står der noget om
> sshd i /var/log/messages eller /var/log/boot.log?

som jeg skrev, så findes der ikke en sshd på maskinen.. jeg lurede CDerne
igennem og fandt en openssh-server*rpm, som jeg installerede og så var den
der... den bliver åbenbart ikke installeret med standard installationen, men
hvorfor pokker, der så kommer output med en ps -ax, det forstår jeg ikke
lige... bottomline, nu kører det, yiihhaaa

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-10-01 11:20

"Kim Emax - ayianapa.dk" wrote:

> [...]
> hvorfor pokker, der så kommer output med en ps -ax, det forstår jeg ikke
> lige... bottomline, nu kører det, yiihhaaa

- det er vel heller ikke normalt at man ssh'er _til_ en laptop,
og når du har valgt en laptop installation er sshd så ikke med
som standard.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-10-01 12:43

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev

> - det er vel heller ikke normalt at man ssh'er _til_ en laptop,
> og når du har valgt en laptop installation er sshd så ikke med
> som standard.

problemet var det samme på min server(men workstation installation gør det
samme måske? . Skrev det nu også bare her, for at smide den oplysning,
hvis andre skulle have lignende problem en dag... Men om man SSher til en
bærbar? Tjoooe, hvis du f.eks. pair-programmer med en kollega i et andet
rum, måske på en anden etage og du ved at du har en løsningsmodel i dit
/legeplads/ dir, så er det revelant at ssh _til_ den