Landbrugspligt og ridebane
Fra : Chris B

Dato : 07-10-01 15:23

Hej

Måske lidt off-topic, men vi overvejer at købe et nedlagt landbrug med
"landbrugspligt" - som jeg forstår det, betyder det at der er pligt til at
dyrke jorden - Den bliver idag bortforpagtet, hvilket vi vil fortsætte med,
men vi kunne godt tænke os at anlægge en ridebane og nogle folde på en del
af jorden.

Så kommer spørgsmålet - ved nogen her, hvad det præcist betyder at der er
"landbrugspligt" - Betyder det et jorden kun må dyrkes, og ikke f.eks.
bruges til folde og ridebane. ?

Kender nogen en referance til den lov der definerer "landbrugspligt" ?

PFT Christian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-10-01 15:29

> [...]
> bruges til folde og ridebane. ?
>
> Kender nogen en referance til den lov der definerer "landbrugspligt" ?

mon ikke at din lokale landøkonomiskeforening kan hjælpe,
eller evt. dk.videnskab.jura ?

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Kim Langballe

Dato : 07-10-01 17:11

Landbrugspligt idag på gårde under 30 HA betyder blot at du har bopælspligt,
der er ikke krav om grønt bevis eller jorden dyrkes. Samtidigt har du også
mulighed for at række udgifter fra til vedligeholdelse af bygninger m.m.
Men pas på, den dag du skal sælge vil du også blive beskattet af merpris på
ejendom, dog med vise afskrivninger.

Ønsker du ikke at dyrke jorden er der ikke krav om dette.
Men for at der skal være økonomi i dette vælger de fleste at bortforpagte
det de ikke selv ønsker at bruge.

MVH

Kim Langballe

Chris B <blu_nospam@sas.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc065e8$0$42111$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Karin & Frank

Dato : 07-10-01 19:25

Hej Jeg undre, mig bare over at man kan trække udgifte fra, skal man ikke
være moms registeret for at kunne det ?

Bare et nysgerrigt spørgsmål.
Kim Langballe <kim_langballe@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc07de8$1$51373$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Niels Stoltze

Dato : 07-12-01 17:03

"Karin & Frank" <karin.frank@image.dk> wrote in message
> Hej Jeg undre, mig bare over at man kan trække udgifte fra, skal man ikke
> være moms registeret for at kunne det ?

Det mener jeg også, at jeg fik at vide, da vi købte vores sted.

/Stoltze

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-12-01 18:48

"Niels Stoltze" <stoltze@lucent.com> wrote:

>"Karin & Frank" <karin.frank@image.dk> wrote in message
>>
>Det mener jeg også, at jeg fik at vide, da vi købte vores sted.

For at kunne trække udgifter fra, skal der også være en indtægt.
Ellers går den ikke.

Er der landbrugspligt, er ejendommen som en virksomhed at regne og bør
være momsregistreret, men kan undlade dette hvis omsætningen er under
en given størrelse.

Lejer man bokse ud eller tager penge for benyttelse af ridebanen, kan
man helt klart trække udgifter til ridebane mm. fra, eller afskrive på
anlægssummen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Karin & Frank

Dato : 09-12-01 20:23

'Hej !!

Vil det sige at man som os, der ikke har andre indtægter end ved at leje
vores ridebane ud til andre ryttere, kan trække udgifterne fra, Selv om vi
nu, ikke har en ret stor indtægt, og ikke er moms registeret.
For at blive moms registeret skal man så ikke have en vist indtægter og for
en vis sum om året.

Der må da være nogle begrænsninger, da vi kun lejer ridebanen ud om sommeren
op det kun giver et meget lille beløb.

Hilsen Karin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-01 21:10

In article <nOOQ7.1528$Q3.171239@news010.worldonline.dk>, Karin & Frank wrote:

> [...]
> nu, ikke har en ret stor indtægt, og ikke er moms registeret.
> For at blive moms registeret skal man så ikke have en vist indtægter og for

Uden at kende omfanget af de andre skribenters revisor og jura
kendskab ville det måske være en ide at snakke med
den lokale landøkonomiske forening
din advokat
din revisor
dk.erhverv
dk.videnskab.jura

Folk uden for grupperne burde have forsikring og erstatnings pligt
for forkerte oplysninger/vildledning. Det ville være surt hvis i
trækker det fra, men i ikke må, og derved får problemer med told &
skat. Omvendt vil det også være surt hvis i ikke trækker de ting
fra som i godt må. Mit råd er at søge professionel rådgivning og
assistance i denne slags sager.

> Der må da være nogle begrænsninger, da vi kun lejer ridebanen ud om sommeren
> op det kun giver et meget lille beløb.

mig bekendt skal man være moms registreret for at kunne trække ting
fra, ud over de ting der står på selvangivelsen. Der er vist ingen
grændse for hvor lidt i må omsætte for og være momsregistreret, men
hvis i ikke er det må i vist kun omsætte for under 25.000 om året.
Hvis i kommer over, og ikke har momset jeres kunder af fra starten
af, så vil told & skat vist alligevel kræve moms af de "første"
25.000, men igen, søg proffesionel hjælp.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html