Hvilken type bundkort, firewire, bluetooth
Fra : Peter Malling

Dato : 07-10-01 11:53

Tusind tak for alle de yderst brugbare indlæg ang. hvorvidt jeg skulle vælge
P4 eller AMD. Jeg har nu - også efter at have kigget lidt rundt på de sidste
måneders indlæg her og i dk.edb.hardware.bundkort - fundet ud af at det nok
skal være en AMD 1400 MHz med DDR RAM.

Men så kommer spørgsmålet om bundkort. Så vidt jeg kan se, er der to nye
chipset på vej:
- VIA KT266a
- NVidia nForce

Jeg tror nok at jeg godt kan vente de 3-4 uger indtil der skulle begynde at
komme mobo baseret på disse chipset til DK. Der er jo ingen grund til at
købe noget som er forældet allerede når man køber det - selvom man ikke
sidder og spiller hele natten!

Der kommer så en række mobo baseret på disse chipset. Til VIA KT266A kommer
bl.a. Abit KR7 og Epox 8HKA+. Og der kommer vel også nogle mobo som er
baseret på nForce, men det har jeg ikke helt fået check på.

Hvad er fordelene ved de to konkurrerende chipset? Hvilket chipset af disse
vil være bedst - stadig primært til alm. kontorbrug, hvilket dog vel sagtens
mere og mere kommer til at indebære forsk. multimedieanvendelser? Maskinen
kommer også til at fungere som hus-server (der bliver kun sluttet én anden
PC til). Forhåbenligt bliver det også aktuelt med foto- og videoredigering
før eller siden.

Og hvilke mobo skulle man konkret gå efter?

Er der nogen som synes at det vil være dumt at vente. Vil der være nogen som
helst ide i at gå ud at købe nu - f.eks. prisen? Kommer de nye mobo f.eks.
til at ligge langt på den forkerte side af de 1000 kr.?

FIREWIRE OG BLUETOOTH:
Jeg kan forstå at Firewire er på vej ind i PC-verdenen. Hvad betyder det
konkret? Skal mobo understøtte det, eller sættes det bare i som et ekstra
kort. Jeg har ikke set det hos nogen forhandlere endnu, men er det noget man
bør tage højde for, og i så fald hvordan? Hvad med bluetooth? Stiller det
særlige krav til mobo?

Mvh Peter