IBM GXP60 60GB - Underlig lyd når den "våg~
Fra : .

Dato : 07-10-01 02:01

Jeg vil lige høre om denne klik/scrash-lyd er normal :)
Hver gang min HDD vågner op efter at ha' været i "sove tilstand", laver den
denne her lyd, lige så snart den har spinnet op (den er knap så slemt når
den skal tilbage i "sove tilstand").
Lyt lige til min vedhæftet fil ... tak :)
[den vil blive sendt til dk.binaer med samme emne som posten her]

Hvad siger I ? Er dette normalt for denne type HDD ?

Fra : Bear

Dato : 07-10-01 02:13

Min GXP75 siger også en scrash-ligende lyd når den slukker og har gjort det
lige siden jeg fik den. Sådan skal den åbenbart sige. Min kører i hvert fald
i bedste velgående efter et år.

Bear

ICQ: 2745075

Fra : .

Dato : 07-10-01 02:29

Nu skriver du slukker, men min gør det når den går i "standby"
prøv evt. at lytte til filen ...

Fra : Bear

Dato : 07-10-01 03:39

hvad er forskellen på at gå i standby og slukke?

Bear

ICQ: 2745075

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 07-10-01 09:39

Min IBM siger også en eller anden mærkelig kliklyd, men vist kun når den
slukker.

Tue

Fra : .

Dato : 07-10-01 13:36

Standby: Færre omdrejninger, mindre strømforbrug.
Slukke: Ingen omdrejninger. ingen strøm

> [...]
| > |
| > |
| > |

Fra : Bear

Dato : 07-10-01 14:54

> Standby: Færre omdrejninger, mindre strømforbrug.

hmm, det understøtter min vidst ikke

Bear

ICQ: 2745075

Fra : .

Dato : 07-10-01 16:18

Det kan du sætte op i BIOS eller Windows ...

Det er ligesom din monitor, den kan også gå i standby - og bruger så mindre
strøm ...

Fra : Uni Bull

Dato : 07-10-01 20:48

"." <no@way.com> proklamerede in

> Hvad siger I ? Er dette normalt for denne type HDD ?

Nej det er IKKE normalt - få taget backup og få den byttet!
Kør evt. IBM's Drive Fitness Test først. Det kan hentes på
www.storage.ibm.com

Jeg har selv haft "fornøjelsen" af denne klik-lyd - og det er bestemt bare
et spørgsmål om tid før den dør!
--
Uni Bull
København K

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 07-10-01 22:29

> [...]
> [den vil blive sendt til dk.binaer med samme emne som posten her]
>
> Hvad siger I ? Er dette normalt for denne type HDD ?

Ja, det er normalt. Nu har jeg haft at gøre med mere end 50 IBM diske af
75GXP pg 60GXP serierne og det gør de allesammen.

Lyden laves af de mekaniske arme, der skal køres fra det "parkerede" stadie
til at svæve over pladerne, klar til at læse data.

Nu skal det lige siges, at det ikke er den bedste lydkvalitet, men det jeg
kan høre lyder ganske normat. Hvis du vil være helt sikker, så prøv at
optage lyden lidt klarere og send den til mig.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...