Variabler i en sql-sætning
Fra : Lars

Dato : 07-10-01 01:47

Hej!

Jeg har en sql-sætning, hvor op til 3 conditions kan stilles af brugeren fra
en html form. Formålet er at udtrække data fra en mysql database ud fra de 3
kriterier.
Den virker egentlig også fint nok, hvis brugeren vælger noget ved alle 3
conditions, men hvis brugeren ikke vælger f.eks. en maximumpris, som er en
af de 3 conditions, så kommer der en fejl.

Det skulle gerne være sådan, at hvis brugeren f.eks. kun vælger at "udfylde"
1 condition i sql-sætningen, så ignorere den de andre 2, men da de 2
variabler står i sql-sætningen melder den fejl, fordi de ikke er sat.

Jeg har prøvet med en hulens masse if-sætninger der laver en tilpasset
sql-sætning til variablernes tilstand (altså om de er sat eller ikke sat),
hvor jeg har fjernet de conditions fra sql-sætningen der ikke er udfyldt.
Umiddelbart synes jeg det er en megaklodset måde.

Jeg kan ikke lige gennemskue det, er der en smart måde at komme det til livs
på?

På forhånd tak
Lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-10-01 10:03

"Lars" <ledj@Zprivat.dk> wrote in message
> [...]
> 1 condition i sql-sætningen, så ignorere den de andre 2, men da de 2
> variabler står i sql-sætningen melder den fejl, fordi de ikke er sat.

Jeg plejer at lave noget i denne stil:

$sql = "SELET ... FOM... WHERE 1";
if ($cond1) {
$sql .= " AND blah>$cond1";