Gode artikler om multi-sprog php sider?
Fra : Thomas Schulz

Dato : 06-10-01 17:29

Er der nogen der har en url?

helst noget som indbefatter brug af php4 (og derudover evt. database,
cookies, xml, whatever), men uden diverse "plugin extensions".

mvh
Thomas Schulz

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 07-10-01 13:04

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 07-10-01 16:48

"Nikolaj Kolbe" <kolbe@cs.auc.dk> wrote in message

> Måske http://php.dk/artikler/multisprog.php kan bruges?

Den vil jeg nok ikke anbefale, især da han netop nævner at det skal være
uden diverse plugin extensions, og generelt er det en besværlig process med
gettext(såvidt jeg kunne se ud fra Hroi's artikel).

Men generelt er det vel bare et spørgsmål om at sætte 2 (evt. 3) tabeller op
(hvis vi siger at hele siden bare bliver gemt i en text-kolonne for
simplicitet):

1: sprog
id
navn(fx. dansk)

2: side
id
oprettet
forfatter
{,...}

3: side_sprog
id
side(samme som id'et i side-tabellen, references osv..)
sprog(samme som id'et på det sprog inholdet er på)
indhold (selve indholdet)

Hvor hver side altså kan have flere entrys i side_sprog, en for hvert sprog
siden findes på, mens de centrale ikke-sprog-afhængige data hentes fra
side-tabellen.

Så kan du gemme brugerens sprog-preference i en cookie(whee, 2 ud af 3
buzzwords), og så hente den side der passer til..

Sådan ville jeg i hvert fald nogenlunde stille det op.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-10-01 01:43

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev

> Men generelt er det vel bare et spørgsmål om at sætte 2 (evt. 3) tabeller
op
> (hvis vi siger at hele siden bare bliver gemt i en text-kolonne for
> simplicitet):

i en database? Så må vi ikke håbe at der kommer for mange hits på den site,
så går databasen da i knæ! www.grabbarnagrus.dk har 5 sprog, der henter al
tekst fra en plain-text fil, sproget vælges af brugeren og har ellers
Engelsk som default.

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 11-10-01 02:19

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote in message

> [...]
> så går databasen da i knæ! www.grabbarnagrus.dk har 5 sprog, der henter al
> tekst fra en plain-text fil, sproget vælges af brugeren og har ellers

Ehm, ingen grund til at nedskalere hvis ikke der er grund til det, hvis man
virkeligt havde et databasedrevet site der ikke kunne trække at hente
teksten fra database, så kunne man evt. overveje at sætte noget proxy/cache
ting op foran..
Jeg tror dit site skal være _meget_ besøgt, hvis ikke databasen skal kunne
holde til at servere diverse tekster ..det er jo det, den er lavet til..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 11-10-01 07:16

On Thu, 11 Oct 2001 03:18:57 +0200, "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk>
wrote:

> [...]
>holde til at servere diverse tekster ..det er jo det, den er lavet til..

det bør ikke være et spørgsmål om databasen kan "holde til det eller
ej"... det _skal_ den kunne, ellers er der noget andet galt.

Personligt er den efterflg. vedligeholdelse af sprogene imho
vigtigere... eg. hvorledes kan arbejdet decentraliseres, således en
oversætter ikke behøver at være programmør, og en programmør ikke skal
lave html/tekstarbejde.

Hvem skal efterflg. vedligeholde... personligt vil jeg helst rette
tekst i en editor (hvilket umiddelbart taler for tekstfiler), mens
andre hellere vil rette tekster i et webbaseret GUI (hvilket taler for
db)

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 11-10-01 17:46

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev

> Jeg tror dit site skal være _meget_ besøgt, hvis ikke databasen skal kunne
> holde til at servere diverse tekster ..det er jo det, den er lavet til..

Tjaeee... jeg arbejdede i udviklingsafdelingen hos hedengangne World Online,
da vi havde den problematik oppe at vende for små 2 år siden og alle, der er
kunde der kender vist til deres performance, så vi var glade for at vi ikke
belastede databasen med det... der er jo også lige en 4GB grænse for MySQL
databaser

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 12-10-01 07:44

On Thu, 11 Oct 2001 18:45:54 +0200, "Kim Emax - ayianapa.dk"

dvs. I tænkte ikke jeres setup igennem

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-10-01 14:10

On Fri, 12 Oct 2001 08:43:38 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>dvs. I tænkte ikke jeres setup igennem

Uden at gå i firmadetaljer, så er Kims fremlægning kun lidt af sagen;
ting som lettere distribuering og versionering (fx vha. cvs fremfor
noget database-gejl, der ikke er lige så let at update') var også en
relevant faktor.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 12-10-01 15:12

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 12-10-01 20:58

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev

> dvs. I tænkte ikke jeres setup igennem

og hvordan vil du tænke dig ud af en 4GB grænse? Ved du, hvordan en
forspørgsel til databasen foregår?

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 12-10-01 21:06

On Fri, 12 Oct 2001 21:57:51 +0200, "Kim Emax - ayianapa.dk"

>og hvordan vil du tænke dig ud af en 4GB grænse?

1) jeg ville genoverveje mit valg af mysql
2) jeg ville genoverveje hvad man putter i databasen og hvad man ikke
gør

Nu har jeg naturligvis ikke inside viden om den aktuelle situation,
men en 4GB stor database hos en isp, kunne umiddelbart lyde som om man
gemmer kundedata, webfisdata, og evt. ticketsdata i een og samme
database... det var så en ting man evt. kunne genoverveje.

ovenstående er naturligvis rene gisninger (oprindeligt skrevet m. et
smil til de øvrige i dialogen)... og derudover skulle jeg da mene
bemeldte isp har/havde folk som har helt styr på den slags.

>Ved du, hvordan en
>forspørgsel til databasen foregår?

eh?
--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 13-10-01 04:51

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev

> 1) jeg ville genoverveje mit valg af mysql

Det blev sidenhen gjort... til oracle

> 2) jeg ville genoverveje hvad man putter i databasen og hvad man ikke
> gør

Så giver du os jo ret i at det er smart _ikke_ at kaste oversættelser ind i
en database, ik?

"I rest my case"

> [...]
> gemmer kundedata, webfisdata, og evt. ticketsdata i een og samme
> database... det var så en ting man evt. kunne genoverveje.

Kundedata i en, session logs i en anden(den er STOR!), til beregning af
brugernes onlineforbrug

> ovenstående er naturligvis rene gisninger (oprindeligt skrevet m. et
> smil til de øvrige i dialogen)... og derudover skulle jeg da mene
> bemeldte isp har/havde folk som har helt styr på den slags.

Peter og jeg er der ikke mere så, hvad tror du? *LOL* Nej, der er stadig
kompetente folk der, bare en masse dårlig database struktur og ingen vilje
til at afse tid til at løse det

> eh?

en hvilken som helst forspørgsel bliver kastet i en "tmp" database(eller
tabel, kan ikke lige huske det), og her søges der så... kan blive meget _av_
med en like '%1%' or like '%2%' osv.... derfor kan din 4gb grænse nemt blive
et problem allerede ved 3gb data(afhængig af den forspørgsel der udføres)...
så er det sgu nok på tabel niveau den tmp laves, men det ville virke dumt
struktureret

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 13-10-01 07:25

On Sat, 13 Oct 2001 05:51:09 +0200, "Kim Emax - ayianapa.dk"

>Så giver du os jo ret i at det er smart _ikke_ at kaste oversættelser ind i
>en database, ik?

nej, ikke nødvendigvis... måske i den givne situation hvor kundedata
øjensynligt er blevet blandet m. noget webfis. Og så fristes jeg til
at udbryde mit oprindelige udsagn.. men jeg kan fornemme det nok er
bedst at lade være.

>"I rest my case"

same here

>Peter og jeg er der ikke mere så, hvad tror du? *LOL* Nej, der er stadig
>kompetente folk der, bare en masse dårlig database struktur og ingen vilje
>til at afse tid til at løse det

lyder lidt som situationen hos enhver anden isp, som har oplevet
volumensyge.

> [...]
>så er det sgu nok på tabel niveau den tmp laves, men det ville virke dumt

<nej, nu kan jeg så ikke undlade længere >
dvs. I tænkte ikke jeres setup igennem
</nej, nu kan jeg så ikke undlade længere >

EOD ?

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 14-10-01 22:19

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev

> <nej, nu kan jeg så ikke undlade længere >
> dvs. I tænkte ikke jeres setup igennem
> </nej, nu kan jeg så ikke undlade længere >
>
> EOD ?

næææ, du kan diskutere videre med udviklerne af MySQL

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-10-01 18:17

On Fri, 12 Oct 2001 16:12:01 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>dvs. I tænkte ikke jeres setup igennem

Er det mig, eller er der en tendens til at ville fyre oneliners af ud
fra ting, man har ringe indsigt i?

Du er ikke ved at blive til en superhelt i en Hollywood-produktion,
vel? ;)

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 14-10-01 18:42

On Sun, 14 Oct 2001 19:17:22 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Er det mig, eller er der en tendens til at ville fyre oneliners af ud
>fra ting, man har ringe indsigt i?

hvis der er basis for det, er det da en sjov hobby

>Du er ikke ved at blive til en superhelt i en Hollywood-produktion,
>vel? ;)

ikke mig bekendt... men jeg skal nok undlade at kommentere mere i
denne tråd... oprindeligt tror jeg nok at jeg opponerede imod at man
skulle lade sig begrænse af nogle tekniske ting.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-10-01 19:14

On Sun, 14 Oct 2001 19:42:20 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>ikke mig bekendt... men jeg skal nok undlade at kommentere mere i
>denne tråd... oprindeligt tror jeg nok at jeg opponerede imod at man
>skulle lade sig begrænse af nogle tekniske ting.

Ud fra det synspunkt kan jeg være enig (plus at man skelner mellem at
designe almindeligvis fornuftigt og ressourcebesparende, og så at
designe i forhold til hvad maskine, man tilfældigvis sidder på).
Umiddelbart mindes jeg ikke at det var sidstnævnte, der var tilfældet,
ifbm. beslutningerne, men mere hvad, der var mest praktisk og mest
enkelt fremover, bl.a. i lyset af versionsstyring.

Til gengæld er det vel ligeledes ufornuftigt ikke at have lavet en
løsning til multisprogede sider, før man smider noget i luften, ikke
sandt?

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 15-10-01 07:48

On Sun, 14 Oct 2001 20:14:05 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Til gengæld er det vel ligeledes ufornuftigt ikke at have lavet en
>løsning til multisprogede sider, før man smider noget i luften, ikke
>sandt?

er vi nu ude i syvende potens af skjulte hentydninger? ... men jow.

--
vh
Thomas Jensen