samba, windows 98 og 2000
Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-01 13:44

Jeg vil lave en lille lokal fil-server, jeg kan bruge fra windows 98 og
windows 2000.
Formålet er at have adgang til nogle filer selv om kun én af
arbejdsstationerne er tændte, samt en nem måde at redigere visse filer på
min linux-server fra windows.

Men jeg kan bare ikke få få skidtet til at virke fra windows 98!

I første omgang: Kan nogen anbefale en lille Samba/Swat-guide, som giver
mulighed for at bruger fil-serveren fra både 98 og 2000?

Ellers må vi jo kigge på helt præcist hvad problemet er.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-01 13:46

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> I første omgang: Kan nogen anbefale en lille Samba/Swat-guide, som giver
> mulighed for at bruger fil-serveren fra både 98 og 2000?

Forresten, jeg har selvfølgelig prøvet at finde en sådan selv. Den passer
bare ikke rigtigt med virkeligheden.
Jeg gik i stå da den mente, at 98 ville bede om brugernavn og kodeord, men
den beder kun om kodeord. Har prøvet alt muligt med brugernavne, men kunne
ikke finde noget der virkede, og da slet ikke noget der gav nogen mening.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 06-10-01 14:16

Niels Andersen wrote:

> [...]

> ikke finde noget der virkede, og da slet ikke noget der gav nogen mening.

Har du huske passwd > smbpasswd

Hilsen tommy

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-01 14:58

"Tommy Hjorth" <tommy@coolscreen.dk> wrote in message
> Har du huske passwd > smbpasswd

Ja, men der kommer man ikke langt uden brugernavn.
Jeg har prøvet med lidt af hvert, men det ser ikke ud til at gøre nogen
forskel.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jakob-H

Dato : 06-10-01 15:46

Har du prøvet med det brugernavn som Win98-maskinen er logget på netværket
som?
Altså så skrive det ind og sætte et password for det!

--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Jakob-H - Jakob-H@softhome.net

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-01 16:07

"Jakob-H" <Jakob-H@Softhome.net> wrote in message
> Har du prøvet med det brugernavn som Win98-maskinen er logget på netværket
> som?
> Altså så skrive det ind og sætte et password for det!

Ja. Problemet er nok, at der er både store og bogstaver i. Den brokker sig
over de store bogstaver, og jeg prøver med små. Men så matcher den nok ikke
længere.

Det synes jeg i øvrigt også er noget pjat. På en Windows-filserver skal man
jo ikke oprette en account for hver bruger.

Det er på et "trusted" netværk. Altså, man kan ikke få forbindelse med port
137-139 osv. fra Internet, så sikkerhed et ikke et problem.

(Ja, jeg ved godt man også skal sikre sig internt. Men der er grænser.
Skulle folk få adgang til en af mine interne maskiner, så er dette ikke det
største problem.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-10-01 18:32

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Det synes jeg i øvrigt også er noget pjat. På en Windows-filserver skal man
> jo ikke oprette en account for hver bruger.

Kan det være:

security = share

du søger?

--
Jacob - www.bunk.cc
There is no sadder sight than a young pessimist.

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-01 19:19

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> security = share

Sjovt... Det virker faktisk...

Har ellers skiftet mellem "user" og "share" mange gange. Fatter ikke meget
af det her smb-værk. Må lede efter et alternativ engang. Dokumentation skal
jeg jo ikke regne med at finde.

Tak for hjælpen!

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : a.n.onym

Dato : 08-10-01 13:57

>Fatter ikke meget
> af det her smb-værk. Må lede efter et alternativ engang. Dokumentation
skal
> jeg jo ikke regne med at finde.

Jeg har haft megen glæde af at læse manualen fra Gnuskolen:
http://www.gnuskole.dk/bog/index.html
samt bogen "Using Samba":
http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/index.html
Endelig er der den obligatoriske: