Er CCNA noget værd?
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 05-10-01 22:03

Halløj!

Vurderede at denne gruppe var den bedste til dette spørgsmål.

Er CCNA (Cisco Certified Network Associate) certificeringen noget
værd, set fra henholdsvis den ansatte og en eventuel virksomheds
synspunkt?

Eller er uddannelsen med til for at Cisco får en masse folk ud på
virksomheder, der råber "Cisco Cisco", hver gang der skal købes
nyt netværksudstyr ind?

Jeg overvejer selv en "jobglidning" over imod netværks- og system-
administration, og tænkte at CCNA muligvis kunne være oplagt i den
sammenhæng.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in enhancing scalable e-commerce

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-10-01 22:26

On Fri, 5 Oct 2001 21:02:43 +0000 (UTC), spam@boomer.dk (Anders
Vind Ebbesen) wrote:

> Er CCNA (Cisco Certified Network Associate) certificeringen noget
> værd, set fra henholdsvis den ansatte og en eventuel virksomheds
> synspunkt?

Hvad er en certificering i det hele taget værd? Certificeringen i
sig selv er vel ikke noget særlig værd, men blot et tegn på, at
den pågældende har en forståelse af det materiale, der testes.

For medarbejderen er den et bevis på, at man har opnået en basal
forståelse af, hvad netværk er for noget, hvilke komponenter der
anvendes hvor etc. Om man kan bruge det bevis til noget er vel
forskelligt.

For arbejdsgiveren et den et tegn på, at medarbejderen har for-
stået noget af det vedkommende har brugt tid på at uddanne sig
indenfor.

For bestemte typer af virksomheder (fx. Cisco-partnere) kan de
forskellige certificeringer bruges til at opnå en særlig status,
hvilket fx. kan give bedre rabatter.

> Eller er uddannelsen med til for at Cisco får en masse folk ud på
> virksomheder, der råber "Cisco Cisco", hver gang der skal købes
> nyt netværksudstyr ind?

En CCNA er faktisk ikke særlig Cisco-specifik. Den går mest på
OSI-modellen (hvad er en medie-converter, en repeater, en hub, en
bro, en switch, en router, en gateway etc og hvad bruges de til)
lidt om WAN-teknologier, lide om protokoller og en del om IP-net
(subnet-masker etc).

> Jeg overvejer selv en "jobglidning" over imod netværks- og system-
> administration, og tænkte at CCNA muligvis kunne være oplagt i den
> sammenhæng.

Det synes jeg.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 07-10-01 11:50

In article <8v8srt8c8ci24sb15p35h590ek2vneol8n@news.worldonline.dk>,
Asbjorn Hojmark claimed the following:

> [...]
> bro, en switch, en router, en gateway etc og hvad bruges de til)
> lidt om WAN-teknologier, lide om protokoller og en del om IP-net

Hmmm, okay, jeg må sige at det lyder lige lovligt grundlæggende..

I det materiale jeg har modtaget (fra Niels Brock), står er at kurset
omhandler konfigurering af routere mv, men kurset består jo også af
4 dele, så der er sandsynligvis en form for opdeling i grundlæggende>
avanceret.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in engaging dot-com vortals

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 07-10-01 13:44

On Sun, 7 Oct 2001 10:50:16 +0000 (UTC), Anders Vind Ebbesen wrote in
dk.edb.netvaerk <slrn9s0crc.2933.spam@prozac.boomer.dk>:

> [...]
>omhandler konfigurering af routere mv, men kurset består jo også af
>4 dele, så der er sandsynligvis en form for opdeling i grundlæggende>

Kurset er delt op i 4 semestre, der igen er opdelt i en række lektioner.
Efter hver lektion laves en test online på Ciscos server. Disse tests
består af ca. 25 multiple choice spørgsmål i den netop gennemgåede
lektion.

Opdelingen af stoffet i de 4 semestre er som følger:

Semester 1:

Computing Basics
The OSI model
Local Area Networks (LANs)
Layer 1 - Electronics and signals
Layer 1 - Media, Connections and Collisions
Layer 2 - Concepts
Layer 2 - Technologies
Design and Dokumentation
Structured cabling project
Layer 3 - Routing and Adressing
Layer 3 - Protocols
Layer 4 - The Transport Layer
Layer 5 - The Session Layer
Layer 6 - The Presentation Layer
Layer 7 - The Application Layer

Semester 2:

Review
WANs and Routers
Router CLI
Router Components
Router Startup and Setup
Router Configuration 1
IOS Images
Router COnfiguration 2
TCP/IP
IP Adressing
Routing
Routing Protocols
Network Troubleshooting

Semester 3:

Review: The OSI Reference model and Routing
LAN Switching
Virtual LANs (VLANs)
LAN Design
Interior Gateway Routing Protocol (IGRP)
Access Control Lists (ACLs)
Novell IPX
Network Management

Semester 4:

Review
WANs
WAN Design
Point-to-Point Protocol (PPP)
Integrated Services Digital Network (ISDN)
Frame Relay
Network Management
Network+ Certification Exam Review
CCNA Certification Exam Review

Håber det var fyldestgørende nok.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-10-01 12:54

"Svend Erik Jensen" <sej@isa.dknet.dk> wrote in message

> [...]
> lektion.
>
> Opdelingen af stoffet i de 4 semestre er som følger:
[snip overblik]

Har du også nogen ide om hvad det koster at tage uddannelsen?? Og hvor lang
tid tager det normalt?

--

Stig Meyer Jensen
stig@smj.dk

Fra : Humlebien

Dato : 09-10-01 14:44

Cisco kræver at det foregår over et år. Føste modul gerne som aftenskole og
de følgende som 6 dages praktiske dagkurser.
På Teknisk Skole i Vejle koster det kr. 5000,- pr. modul + en afgift til
selve eksamen som jeg ikke kender.
Mvh
Søren

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-01 19:54

In article <9puv3j$257n$1@news.cybercity.dk>,
Humlebien claimed the following:
> [...]
> de følgende som 6 dages praktiske dagkurser.
> På Teknisk Skole i Vejle koster det kr. 5000,- pr. modul + en afgift til

På Niels Brock kan du skrive dig ind på f.eks. Datanomstudiet, og modulprisen
på CCNA bliver derefter 1500 kroner. Prisen for datanom er 1750.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in leveraging efficient e-services

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 09-10-01 21:52

On Tue, 9 Oct 2001 13:54:29 +0200, Stig Meyer Jensen wrote in
dk.edb.netvaerk <3bc2e667$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

[Cisco CCNA kursus]

>Har du også nogen ide om hvad det koster at tage uddannelsen?? Og hvor lang
>tid tager det normalt?

Min arbejdsgiver betaler mellem 15.000 og 20.000 for min. Dette er
inklusive afsluttende test og materialer.

Forløbet strækker sig over halvandet til to år, alt efter hvordan
kursusudbyderen (Aalborg handelsskole i mit tilfælde) placerer sine
semestre.

Iøvrigt er jeg meget enig i hvad Asbjørn Højmark har skrevet om kurset.
Alle der har beskæftet sig med netværk i et par år, er næsten igennem.
Der er kun få nye ting, som selvfølgelig er rare at få med.

Men for en arbejdsgiver kan det have en vis betydning af hans
medarbejdere er certificeret i de ting, der ligger inden for det
pågældende firmas arbejdsområde.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-10-01 22:44

Hej Svend Erik Jensen <sej@isa.dknet.dk>

>Min arbejdsgiver betaler mellem 15.000 og 20.000 for min. Dette er
>inklusive afsluttende test og materialer.

Nu ved jeg ikke hvor meget der indgår i det, men min første
indskydelse var at det var rimeligt billigt.

>Forløbet strækker sig over halvandet til to år, alt efter hvordan
>kursusudbyderen (Aalborg handelsskole i mit tilfælde) placerer sine
>semestre.

Det synes jeg tilgengæld er meget lang tid. Hvor mange timer/dage
undervisning er der i forløbet?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 10-10-01 21:07

On Tue, 09 Oct 2001 23:43:37 +0200, Lars Kim Lund wrote in
dk.edb.netvaerk <llr6st49fc5mkhmcbmvmdvti15idcli8fu@news.tele.dk>:

>Hej Svend Erik Jensen <sej@isa.dknet.dk>

>Nu ved jeg ikke hvor meget der indgår i det, men min første
>indskydelse var at det var rimeligt billigt.

Det er inklusive et par håndbøger i 500 kroners klasse. Jeg mener de
første to semestre kostede 4.000 stykket, og de to sidste 5.000 stykket.
Andre uddannelsessteder kan have andre priser.

>Det synes jeg tilgengæld er meget lang tid. Hvor mange timer/dage
>undervisning er der i forløbet?

Der er i mit tilfælde undervisning 2,5 timer en gang ugentlig i 13 uger.
Andre hold har undervisning i dagtimerne, og slipper igennem på kortere
tid.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-10-01 21:40

> [...]

>Der er i mit tilfælde undervisning 2,5 timer en gang ugentlig i 13 uger.
>Andre hold har undervisning i dagtimerne, og slipper igennem på kortere

Men der er også langt fra 13 uger til 1,5-2 år.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 11-10-01 17:30

De 13 uger er pr. semester.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-10-01 22:25

On Sun, 7 Oct 2001 10:50:16 +0000 (UTC), spam@boomer.dk (Anders
Vind Ebbesen) wrote:

> Hmmm, okay, jeg må sige at det lyder lige lovligt grundlæggende..

Hvis du synes, det lyder (for) nemt, så bare gå ind og tag
testen.

> [...]
> omhandler konfigurering af routere mv, men kurset består jo også af
> 4 dele, så der er sandsynligvis en form for opdeling i grundlæggende>

Hvis det eneste man ønsker er at bestå en CCNA-test, så er det
kursus efter min mening overkill. Den test er altså ikke særlig
svær.

Men hvis man ønsker en grundig introduktion (ja, introduktion)
til netværk, for folk der intet kender til det i forvejen, så er
det sikkert et udmærket kursus.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/