Passende køler til AMD TB-1400 - Erfaringe~
Fra : BachFire

Dato : 05-10-01 19:49

Hej,

Jeg skal snart købe en AMD TB1400 CPU, men jeg aner ikke hvilken køler jeg
skal købe til den. Kunne alle I AMD-TB-1400MHz ejere ikke skrive en
lillebitte smule om, hvilken køler i har til den, og om hvor meget den
bliver kølet, i hhv. idle og full load - og evt. overclockning også. Jeg har
ikke selv nogen intensioner om at overclocke, så det punkt er ikke
nødvendigvis vigtigt.. Har haft kig på en del, bl.a Noise Control
Silverado - og den er der blandede meninger om.. Nogen siger sågar at den
kun kan køle op til 1200MHz..

Hvad siger alle I..? :)

-Bach

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-10-01 21:19

Den forvirring om Silveradoens evner til at køle tilstrækkelig skyldes, at
blæseren kan køre med forskellig hastighed, alt efter hvilken spænding
motoren påføres.
Den har vist 3 eller 4 modes. På højeste hastighed køler den ret
overbevisende også en T-Bird 1,4 GHz. Selvfølgelig støjer den mere, jo
hurtigere blæseren kører.
Men den er under alle omstændigheder meget støjsvag og effektiv.
Et alternativt bud på den ultimative køler er Alpha PAL 8045 med valgfri
blæser.
Den er lige hjemkommet til landet.
Bare fedest, for den skal jeg bare ha!
Se tests på http://www6.tomshardware.com/cpu/01q2/010521/
og den nyeste på: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1532

Mvh

Jesper

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 05-10-01 22:32

"BachFire" <New-York@Anarki.dk> skrev:

> Silverado - og den er der blandede meninger om.. Nogen siger
> sågar at den kun kan køle op til 1200MHz..

Nej, den kan nu godt klare min 1400 Mhz ved fuld load i mange timer. Dette
kræver selvfølgelig en god luftgennemstrømning. Min Silverado kører pt.
ved 7 Volt ved fuld load og ditto gør de fleste af mine Papst 80-92 mm
kabinetblæsere.
Mit system er efter jeg har fået et par af de nye Seagate hardiske meget
tæt på lydløs.

Problemet med Silverado er:
Prisen.
Komforten. Den er besværlig at bruge, den samler støv som bare *****,
men den er ret nem at montere/afmontere.
Der har været en hel del produktionsfejl på den.
Der er en ny model på vej - Jesper ?
Egner sig ikke til seriøs overclockning over 1500 Mhz.

Skal du ikke overclocke, tør du tage chancen, er et lav støj niveau
vigtigt og er prisen ikke skræmmende, så er Silverado som end et ganske
godt valg til din T-Bird 1400 Mhz.

Et billigt, men godt alternativ ville være en 'ThermalTake Volcano 6, low
noise med kobberbase' til 171,- hos fx. prcdata.

Mit system:
T-Bird 1400 Mhz @ 1400.
Soltek SL-75KAV-x.
Silverado 50 v. 5-10 volt (Variabel styrke via ekstern PSU).
512 MB skod, men billig PQI RAM.
3 80 mm 19 dB Papst blæsere 5-10 volt.
1 92 mm Papst blæser 5-10 volt.
1 slotcooler ved 5 volt.
Grafikkortblæser på 5-10 volt (ATI Radeon AIW 32MB DDR).
2 Seagate IV 60 GB diske.
Enlight midetower kabinet, lyddæmpet med blygummiplader overalt.

IDLE temp på CPU: 20-25 grader.
Fuld Load temp på CPU v. 7 Volt: 56 grader.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
=======================

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 16-10-01 22:30

> [...]
> kræver selvfølgelig en god luftgennemstrømning. Min Silverado kører pt.
> ved 7 Volt ved fuld load og ditto gør de fleste af mine Papst 80-92 mm

Vi har såmænd også to 1400MHz maskiner, der bliver kørt ved 6V. Og vi har en
1400@1600, der bliver kørt v/10 Volt. C't (i Tyskland) har testet denne.

> Der er en ny model på vej - Jesper ?

Der er forslag på tegnebordet, men pt.sker der intet. Behovet for en
P4-køler virkede større, og som mange har opdaget de sidste par dage, så har
vi haft travlt med at udvikle vores kabinetter - hvilket er vores
kerneområde.

--
Mvh.Jesper Ryskin, ejer af Webconsult

Din computer larmer! I hvert fald mere end du sikkert gerne ville have.
Se på www.webconsult.dk om hvordan du får dæmpet din PC-støj.

Fra : mav

Dato : 16-11-01 17:39

> [...]
> 2 Seagate IV 60 GB diske.
> Enlight midetower kabinet, lyddæmpet med blygummiplader overalt.

Hej Rasmus
Jeg har fornylig investeret i en Silverado, men den passede ikke i mit
gamle MSI-5169 motherboard pga nogle kondensatorer der stak op lige ved
siden af soklen
Derpå begyndte jeg at kigge mig om efter et billigt motherboard der
passer til mit behov og faldt over Soltel´s SL-75KAV-X (som du har).
Siden du har en Silverado i dit system må du have fået plads til den.
Men havde du nogle problemer med dette? Passede den bare uden nogle
problemer?
Jeg synes det er lidt dårligt at NoiseControl ikke har en liste over
motherboards Silverado ikke passer til...

- Martin

c971811@student.dtu.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 16-11-01 18:11

"mav" <mav.news@kandu.dk> skrev:

> Jeg har fornylig investeret i en Silverado, men den passede
> ikke i mit gamle MSI-5169 motherboard pga nogle kondensatorer
> der stak op lige ved siden af soklen

Surt!

> Siden du har en Silverado i dit system
> må du have fået plads til den.
> Men havde du nogle problemer med dette? Passede
> den bare uden nogle problemer?

Det passer HELT uden problemer af nogen art!

> Jeg synes det er lidt dårligt at NoiseControl ikke har
> en liste over motherboards Silverado ikke passer til...

Skriv en klage til Web-concult, han er medejer/arbejder i Noise
Control...
Generelt så passer alle kølere, så fremt bundkort fabrikanterne har
holdt sig til AMD's standarder!

--
« Mvh: »
« Rasmus »

Fra : Armitage

Dato : 05-10-01 23:42

"BachFire" <New-York@Anarki.dk> wrote in message
> [...]

Har haft kig på en del, bl.a Noise Control
> Silverado - og den er der blandede meninger om.. Nogen siger sågar at den

Se denne anmeldelse af Siverradoen - meget morsomt at se en video
almeldelse, det giver også et godt indblik hvor lidt den støjer. Men jeg har
ikke selv en silverrado og har aldrig hørt eller set den live.

http://www.3dgameman.com/?action=intro

Fra : BachFire

Dato : 06-10-01 09:28

Takker mange gange for jeres svar. Thermal Take's Volcano lyder meget god.

Fra : Peter Rinder

Dato : 06-10-01 10:45

Kan kun henvise til dk.edb.hardware.overclocking, hvor Alpha PAL 8045T
nævnes.
Den skulle nærmest være det bedste på markedet lige nu - og så kan man selv
vælge
hvilken 80mm blæser man vil sætte på den alt efter kølebehov/støjbehov.

/Peter

PS. Har selv en Silverado som jeg er rimelig tilfreds med, tvivler dog på at
jeg ville købe sådan en
hvis jeg skulle købe en TB1400+køler.

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 06-10-01 13:25

"Peter Rinder" <prin00@kom.auc.dk> skrev:

> [...]
> det bedste på markedet lige nu - og så kan man selv
> vælge hvilken 80mm blæser man vil sætte på den alt

Deværre kan Alpha køleprofilet ikke bruges på alle typer bundkort og kun
de mest brugte i USA er blevet testet. Så man må enten selv teste, hvilket
kan blive dyrt og besværligt, eller man må vente på andres erfaringer.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
=======================

Fra : Butch

Dato : 06-10-01 11:04

> [...]
> nødvendigvis vigtigt.. Har haft kig på en del, bl.a Noise Control
> Silverado - og den er der blandede meninger om.. Nogen siger sågar at den

Jeg kan klar anbefale køleren fra Taisol model CGK760. Den er relativ
lydsvag og køler rigtig godt.
Lydstyrken er sat til ca 30db. Du kan læse et rewiev her
http://www.inside-hardware.net/reviews/CGK760/Page1.html
Jeg har min monteret på en TB1400@1617 (147*11) Den kan faktisk køre ved
1729 (133*13)
Men jeg vil hellere have den høje fsb, for at opnå bedre overall ydelse.
Hvis du ikke vil overclocke er jeg sikker på at du kan sætte køleren til 7v
og stadig opnå et stabilt
system.
Du skriver at du gerne vil have vores temperatur målinger, men du kan ikke
bruge andres
temperatur målinger til noget. Der er så stor usikkerhed på disse målinger
at de er ubrugelige.

/Butch

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 06-10-01 13:08

In article <9pkvbr$3171$1@news.cybercity.dk>, New-York@Anarki.dk says...
> Hej,
>
> Jeg skal snart købe en AMD TB1400 CPU, men jeg aner ikke hvilken køler jeg
> skal købe til den. Kunne alle I AMD-TB-1400MHz ejere ikke skrive en

> Hvad siger alle I..? :)

Nogle gode bud på kølere, der er velegnede til TB1.4

Thermaltake Vulcano 6Cu (Vulcano 2 yder ikke helt så godt, men du sparer 60,-)

Silveradoen er fin nok til 1400MHz, men den er så stor og tung at du kan
risikere at du knækker CPU kernen, hvis du flyttet meget med din computer.

Taisol CGK76xxxxx er også rigtig god.

Selv har jeg leget med Thermaltakes produkter - primært fordi jeg godt kan li
det faktum at der er et godt forhold mellem pris og ydelse. Noget jeg anser for
værende rigtigt vigtigt.

Hvis du vil have det bedste, bør du overveje at købe en SK6 køleprofil og smide
en 80mm blæser ovenpå den. Det skal nok give nogle resultater. 80mm tricket kan
iøvrigt anvendes på næsten alle kølere uden det store ydelsestab.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Uni Bull

Dato : 06-10-01 13:16

"BachFire" <New-York@Anarki.dk> proklamerede in

> Hvad siger alle I..? :)

Jeg undrer mig over at der ikke er nogen der nævner Swiftechs MCX370 !?
www.swiftnets.com

Studiedata har forgængeren for denne (iflg. div anmeldelser) fremragende
køleprofil, MC370BLA.

Køb den og smid en Pabst-blæser på!

--
Uni Bull