Er dette den optimale måde at løse en sag ~
Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-10-01 14:02

Herunder følger de oplevelser jeg har haft med Bredbånd support og ditto
salg i den seneste tid. Jeg vil godt understrege, at nedenstående ikke er
ment som en kritik af enkeltpersoner. Med undtagelse af en enkelt supporter
(som jeg var gnaven og næsvis overfor) oplevede jeg generelt venlighed og
imødekommenhed.

Iøvrigt mener jeg at det vil være på sin plads at bemærke, at jeg tidligere
har arbejdet for TDC internet, dog aldrig hos Bredbånd. Nedenstående er ment
som en kundes beretning om et (i mine øjne) utilfredsstillende langt
sagsforløb med mange misforståelser og kommunikationsbrist.

Hen mod slutningen af september (21.?) ringer jeg ind til TDC for at opsige
min ADSL opkobling, eftersom jeg kort tid forinden har bestilt en opkobling
hos WOL der forventes klar i midten / slutningen af oktober. Grunden til at
jeg opsagde i så god tid var, at jeg mente, at der var 1 måneds opsigelse på
netexpres. Både jeg og supporteren (eller rådgiveren, eller hvad han nu
hedder) talte om en måneds opsigelse, og at opkoblingen vil blive lukket d.
21. oktober. Alt er fint.

Et par dage senere modtager jeg så et brev (dateret 23. september) om at jeg
har opsagt mit abonnement, og at dette lukkes juni 2002 (det er en 1-års
værdikupon). ADSL'en bliver ikke nævnt i brevet, og jeg formoder, at der vil
komme et særskildt brev om lukningen af denne når tiden nærmer sig.

Den 2. oktober om morgenen (kl. 9) kan jeg se, at linien er nede. Jeg
slukker for modem og computer og tænder begge dele 10 minutter senere, bare
for at konstatere at den røde lampe i SYNC lyser. Derefter ringer jeg til
bredbånd hotline (80808036) hvor jeg får at vide, at jeg da har opsagt
opkoblingen, og at jeg skal tale med bredbånd salg (80808031), som jeg så
bliver stillet over til. Her viser det sig, at opsigelsesfristen såmænd er
10 dage (ikke at dette retfærdiggører en lukning før det aftalte tidspunkt).
Jeg bliver ringet op en halv time senere og får at vide at "nu kører det".
Jeg kan kort efter konstatere, at det gør det ikke. Den råde lampe i sync
lyser fortsat. Jeg ringer derfor til bredbånd hotline (36) igen. Her får jeg
at vide, at abo fortsat er opsagt, og at jeg derfor skal tale med salg (31)
som jeg bliver stillet over til igen. Her ser en supporter på sagen. Der
bliver sat en tekniker på sagen ("det kan tage 10 minutter eller en time,
svært at sige med de teknikere"). Samtidig bliver den oprindelige opsigelse
rettet til den 26. oktober. 3 timer senere (kl. 15) ringer jeg ind til salg
igen, eftersom jeg formoder, at de fleste teknikere er på job til 16 og der
derfor snart skal ske noget. Jeg får fat i samme supporter igen, som ringer
tilbage senere for at fortælle mig, at der åbenbart var noget andet galt end
først formodet og at der skal en ny tekniker på sagen. ("Det vil blive løst
i løbet af dagen").

Den 3. oktober om morgenen er forbindelsen stadig nede. Jeg ringer ind igen
(til salg, eftersom det lader til at være dem, som "har sagen"). Her får jeg
at vide, at jeg havde fået oplyst noget forkert dagen før; der var ikke
grundlag for at love, at det blev løst d. 2., men de fleste sager tages
inden for 24 timer. Jeg lader derfor sagen ligge, selvom den røde lampe
fortsat lyser pænt i sync.

Den 4. oktober ringer jeg ind for at sige godmorgen til salg. Jeg får at
vide, at sagen er taget, og at de sædvanligvis tager ud på centralerne om
formiddagen. Hen på eftermiddagen er der stadig ikke sket noget og jeg
ringer derfor ind igen og får at vide, at nu er der oprettet en sag og at
der kommer en tekniker ud til mig den følgende dag. Det ville nok være en
god ide at være hjemme fredag. Det undrer mig lidt, at jeg ikke har fået
nogen besked om dette eftersom jeg har efterladt et kontaktnummer ("Nej, det
burde du også have fået"). Jeg får at vide, at årsagen til, at der skal en
tekniker ud til mig er, at der åbenbart er en fejl på mit udstyr - centralen
er ok. En af mine naboer har også ADSL og jeg låner derfor hans modem,
skillefilter og kabler. Der er stadig rødt lys i sync, hvilket må betyde, at
det ihvertfald ikke _kun_ er mit udstyr, der er fejl på. Jeg ringer til salg
(31) og får tilføjet denne besked til "sagen".

Formiddag, den 5. oktober: En tekniker ringer til mig nede fra centralen.
Alt skulle nu være ok; der var åbenbart alligevel en fejl på centralen. Der
er grønt lys over hele linien og glæde i det lille hjem. Imidlertid bliver
mine forsøg på at koble op (netexpres 1 med ATM-kort) afvist med forkert
adgangskode. Jeg ringer til Bredbånd support (36) og beskriver sagen. Jeg
kender password, men det fejler test. Eftersom supporteren ikke mener at abo
er lukket (hvilket jeg spurgte direkte til) opdaterer han password. 20
minutter senere får jeg fortsat samme fejl og ringer ind igen. Igen nævner
jeg min formodning om at det kan have noget med lukningen at gøre, men dette
afvises igen. Der var åbenbart sket en fejl under opdatering af password, så
vi prøver igen. 20 minutter senere kører det stadig ikke. Det er ikke muligt
at komme igennem til Bredbånd salg, så jeg prøver lykken hos support igen.
Her får jeg at vide af supporteren at problemet skyldes at abonnement stadig
er lukket / opsagt og at det _er_ Bredbånd salg, jeg skal tale med, eftersom
det er dem, som skal genåbne. Jeg ringer så til Salg lidt senere, og bliver
lovet at forbindelsen vil være oppe om en halv time til en time, hvilket den
også er.

Hvad synes I? Er dette en tilfredsstillende og korrekt behandling af sagen?

Postes i både .ris+ros og .xdsl, XFUT: .xdsl
CC til kundeservice@int.tele.dk - jeg kunne ikke umiddelbart finde andre
adresser at sætte på.

Ved svar: Bemærk spam-block. Se godt efter nedenfor :)
--
mvh Nikolaj Borg (nSiPkAoMl@jborg.dk)

Fra : Mr_Allen

Dato : 05-10-01 17:33

Du er heldigere end de fleste... - Jeg havde/har MANGE flere problemer med
Orange.....

Mvh

Mr_Allen

www (dot) decan (dot) org
Mr_Allen (at) decan (dot) org

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-10-01 17:39

"Mr_Allen" <some@one.at> wrote in message
> Du er heldigere end de fleste... - Jeg havde/har MANGE flere problemer med
> Orange.....

Tak, det lettede

Så kan TDC altså prale med at have bedre service / færre problemer end
Orange? Jeg er sikker på, at deres markedsføringsfolk allerede klapper i
deres små hænder :)

/Nikolaj

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 05-10-01 17:52

Nikolaj Borg wrote:

> Hvad synes I? Er dette en tilfredsstillende og korrekt behandling af
> sagen?

Næh, men er nok normal praksis. Jeg har indtryk af at der ikke eksisterer
nogen form for intern kommunikation hos de forskellige udbydere. Fx. tog
det mig det meste af en dag med TDC i røret indtil en kvik supporter fik en
idé og henvendte sig til teknikkerne, som så kunne oplyse at en server var
ned og havde været det hele dagen....

Eller den gang jeg fik installeret Netexpress og det tog mig en dags tid
inden jeg havde fået samlet mig brugerID og passwd i den korrekte
kombination...

Eller den gang en CC supporter konsekvent i et par uger afviste at mine
problemer (død forbindelse på flere minutter) skyldtes defekt udstyr hos
CC, men måtte være mit udstyr, fordi han havde ingen meldinger om
problemer. Kort efter udskiftede CC udstyr på min central pga. problemer,
og vupti, det kørte igen!

Eller eller eller.... elendig support og kommunikation er normen hos de
danske udbydere.

.... og inden Klåge Ågeerne begynder at lire deres prædikerne om hvorledes
man får hvad man betaler for: udbyderne har bare at levere hvad man betaler
for og hvis de ikke kan gøre det for den pris de tager nu må de hæve
priserne. Jeg er "ligeglad" om jeg betaler 349,-; 400,-; 500,-.... 1000,-
for en forbindelse, den skal bare virke og jeg vil behandles hurtigt,
korrekt og ikke blive holdt for nar når der er problemer.

Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-10-01 17:56

"Bjarne Wichmann Petersen" <mekanix@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er "ligeglad" om jeg betaler 349,-; 400,-; 500,-.... 1000,-
> for en forbindelse, den skal bare virke og jeg vil behandles hurtigt,
> korrekt og ikke blive holdt for nar når der er problemer.

Der findes skam masser af produkter hvor du får lov til at betale for den
slags garantier

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 05-10-01 20:07

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Der findes skam masser af produkter hvor du får lov til at betale for den
> slags garantier

.... og der var så den første....

Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-10-01 20:11

> ... og der var så den første....

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke køber de nævnte produkter istedet for
at beklage dig. Du har jo tydeligvis selv indset at kvalitet og pris hænger
sammen.

(og jeg kunne skrive en tilsvarende sætning om dig, men jeg foretrækker at
kommentere meninger fremfor personer)

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 06-10-01 12:36

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke køber de nævnte produkter istedet for
> at beklage dig. Du har jo tydeligvis selv indset at kvalitet og pris
> hænger sammen.

Jeg har ikke behov for en XX mbit-linie til 10+k/mdr, det ville være
fuldstændigt overkill. Og de mindre erhvervsløsninger som TDC, CC et al er
lige så ringe som til alm. kunder. Det er i hvert fald det jeg har hørt fra
dem der har brændt sig noget så grusomt ved at prøve dem.

Det er egentlig ikke alverden jeg forlanger. En lille bitte 128kbit
forbindelse hvor jeg kan ringe til support uden at skulle vente i røret i
*timer* (ja, *timer*), gennemgå alle mulige julelege fra deres pæne lille
puha-jeg-får-panikangst-og-bliver-fyret-hvis-jeg-ikke-følger-denne-liste-slavisk-liste
(inkl. *timers* hængen i røret efter hver leg), indtil julelege-listen er
tom og ens tidligere velfungerende opsætning er bombet tilbage til
stenalderen. Først der kan man være heldig at supporteren tænker
selvstændigt og kontakter en teknikker, for først der at finde ud af at
problemet ligger i udbyderens ende.

Det jeg forlanger er at der er et *minimum* af intern kommunikation imellem
support, teknikker og salg.

Det jeg forlanger er at jeg ikke igen og igen og igen bliver holdt for nar
og bruge *dage* på at føje mig små emsige supporter der vil smadre min
velfungerende opsætning fordi de ikke er klar over hvad der sker i
virksomheden.

Hvis man ikke kan gøre det for 349,- for en 128kbit så hæv prisen til 500,-
og ansæt kompetente folk. Hæv den til 600,- og indkøb et
kommunikationssystem til virksomheden. Hæv det 700,- og send medarbejderne
på kursus. Hæv det til 800,- og ansæt nok til at bemande telefonerne.

Anyway, der findes *ingen* deluxe løsninger til alm. kunder som mig. De
findes kun til store erhvervskunder.

> (og jeg kunne skrive en tilsvarende sætning om dig, men jeg foretrækker at
> kommentere meninger fremfor personer)

.... og det gjorde du så alligevel...

Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-10-01 13:04

> [...]
> kommunikationssystem til virksomheden. Hæv det 700,- og send medarbejderne
> på kursus. Hæv det til 800,- og ansæt nok til at bemande telefonerne.

Men du kan sagtens få en fast 128 kbit linje med god SLA og support
Og der er prisen ganske rigtigt hævet så man kan betale de øgede
omkostninger

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Simon Pedersen

Dato : 07-10-01 16:07

> [...]

> stenalderen. Først der kan man være heldig at supporteren tænker
> selvstændigt og kontakter en teknikker, for først der at finde ud af at

I 98 ud af 100 tilfælde ligger problemet hos kunden. Naturligvis tager man
udgangspunkt i den erfaring.

En opsætning kan enhver vel genskabe på minutter?

> [...]
> kommunikationssystem til virksomheden. Hæv det 700,- og send medarbejderne
> på kursus. Hæv det til 800,- og ansæt nok til at bemande telefonerne.

Kig lige her:

<http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/adsl/servicepack/>

og se hvad du får for sølle 100kr mere pr. månede.

> Anyway, der findes *ingen* deluxe løsninger til alm. kunder som mig. De
> findes kun til store erhvervskunder.

Og dog. Pris og kvalitet hænger jo unægteligt sammen. Men hvis du ser på
ADSL-produkter i forhold til prisen - så ER det en "deluxe" løsning. Din
indgangsvinkel er helt i skoven.

Mvh. Simon Pedersen

Fra : --* edmundo *--

Dato : 06-10-01 12:49

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse
>Nedenstående er ment som en kundes beretning om et (i mine øjne)
utilfredsstillende langt
> sagsforløb med mange misforståelser og kommunikationsbrist.

Det er åbentbart sådan TDC fungerer, ingen kommunikation. Lige pt. kæmper
jeg med regninger på 1200,- og opefter + rykkergebyrer, blandt andet pga.
at min NE1 regning er opkrævet på min telefonregning, hvilket TDC Internet
bare ikke rigtig har fået fat i, heller ikke selvom jeg har ringet i tide og
utide for at gøre opmærksom på, at de dobbeltfakturerer. Nu er forbindelsen
sagt op og nedtaget pr. 27/9-01 men det forhindrer dem da ikke i at sende
regninger for okt-nov.
Jeg forsøgte også at få BB istedetfor NE1, men der brillierede de bare med
at smide 3!!!!! order væk og der kom mærkeligvis først orden på det, da de
igen skulle ha' kr. 495,- i oprettelse. Nu glæder jeg mig bare til at
skrotte mit 33,6 modem og så min CC-forbindelse, hvorefter mit telefonabbo.
også ryger til et andet firma.
Retfærdigvis skal det siges at forbindelsen fungrerede fint mens jeg havde
den, men så er det også sagt, DAMN TDC trænger til rigtig konkurrence.

Edm...