debian og java
Fra : Anders H. Andersen

Dato : 04-10-01 19:52

Hej
Jeg kan ikke rigtig få Java til at køre under debian.
Jeg ar installeret jdk1.3.1_01 og kørt
export PATH=/usr/local/java/jdk1.3.1_01/bin:$PATH

når jeg skriver java -version får jeg:
/usr/local/java/jdk1.3.1_01/bin/i386/native_threads/java: error in
object file: No such file or directory

Det ser jo ud at der er en eller anden problem med libc6 men hvordan
kan jeg løse det?

Jeg synes forøvrig det er ret underlig jdk 1.3.1 ikke engang findes
under testing pakkerne, er der nogen kendt grund til det?

håber i kan hjælpe (det plejer i at kunne)

På forhånd tak
mvh
Anders

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-10-01 19:57

Anders H. Andersen <aha@_Remove_this_ worldonline.dk> writes:

> når jeg skriver java -version får jeg:
> /usr/local/java/jdk1.3.1_01/bin/i386/native_threads/java: error in
> object file: No such file or directory

Tillykke, du har fundet et C++-program oversat på Red Hat.

Du kan måske redde det ved at linke den libstdc++ du har liggende i
/usr/lib til /usr/lib/libstdc++-libc6.1-1.so.2. Men find hellere en
ordentlig version...

> Jeg synes forøvrig det er ret underlig jdk 1.3.1 ikke engang findes
> under testing pakkerne, er der nogen kendt grund til det?

Licensproblemer, de må ikke distribueres uden særlige
tilladelser. Tilføj følgende i din sources.list:

deb ftp://sunsite.dk/pub/languages/java/jave-linux/debina woody non-free

Så kan du hente en fungerende version af Blackdowns java-pakker.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 04-10-01 20:38

On Thu, 04 Oct 2001 20:57:13 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Tillykke, du har fundet et C++-program oversat på Red Hat.
det lyder rigtigt, den version jeg hentede fra sun var den officielle
RH version

>deb ftp://sunsite.dk/pub/languages/java/jave-linux/debina woody non-free
ok er sket

>Så kan du hente en fungerende version af Blackdowns java-pakker.
Hvordan finder jeg ud af hvad pakkerne heder?

mvh
Anders

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-01 20:58

Anders H Andersen skrev:

> Hvordan finder jeg ud af hvad pakkerne heder?

Jeg har hentet Blackdowns et andet sted, men osse som .deb-pakke, og
der hedder pakken j2re1.3 - måske var dét et forsøg værd (efter at
ha' kørt en "apt-get update").

// Klaus

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 04-10-01 21:21

On Thu, 4 Oct 2001 21:58:12 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<nospam2001oct@magnetic-ink.dk> wrote:

>Jeg har hentet Blackdowns et andet sted, men osse som .deb-pakke, og
>der hedder pakken j2re1.3 - måske var dét et forsøg værd (efter at
>ha' kørt en "apt-get update").
Jamen kan jeg ikke bare slå op Blackdowns side og se hvad pakken
hedder (jeg kan ikke finde noget link til blackdowns, øv)?

Hvad er blackdowns forøvrig?

mvh
Anders

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 04-10-01 21:48

> [...]

>Jeg har hentet Blackdowns et andet sted, men osse som .deb-pakke, og
>der hedder pakken j2re1.3 - måske var dét et forsøg værd (efter at
Mærkeligt

Jeg har tilføjet følg. til sourcces:
deb
ftp://sunsite.dk/afs/mirror/java-linux/debian/dists/potato/non-free/binary-i386
potato non-free

Når jeg køre apt-get update skriver den:

Err ftp://sunsite.dk potato/non-free Packages
Unable to fetch file, server said
'/afs/mirror/java-linux/debian/dists/potato/non-free/binary-i386/dists/potato/non-free/binary-i386/Packages.gz:
No such file or directory '

Men det passer ikke, den findes.
Hvad gør jeg galt?

mvh
Anders

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-10-01 22:17

Anders H. Andersen <aha@_Remove_this_ worldonline.dk> wrote:

>'/afs/mirror/java-linux/debian/dists/potato/non-free/binary-i386/dists/potato/non-free/binary-i386/Packages.gz:
>No such file or directory '
>
>Men det passer ikke, den findes.

Nej, den findes ikke. Den her findes derimod:

/afs/mirror/java-linux/debian/dists/potato/non-free/binary-i386/Packages.gz

Du skal ikke angive den fulde sti i sources.list. Apt-get tilføjer
selv dists/potato/non-free/binary-i386/ til sidst i stien.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 05-10-01 17:58

On Thu, 04 Oct 2001 23:17:03 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Du skal ikke angive den fulde sti i sources.list. Apt-get tilføjer
>selv dists/potato/non-free/binary-i386/ til sidst i stien.
Aarrgh, det burde jeg selv have set!!
Jeg var vist ved at være lidt træt

mvh
Anders

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-10-01 20:39

> ok er sket

Og så kørt apt-get update?

> Hvordan finder jeg ud af hvad pakkerne heder?

'apt-cache search java runtime' er en mulighed

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-01 04:20

Anders H. Andersen <aha@_Remove_this_ worldonline.dk> writes:

> Hej
> Jeg kan ikke rigtig få Java til at køre under debian.
> Jeg ar installeret jdk1.3.1_01 og kørt

Fra Sun? I så fald overvej IBM's port - kvaliteten er efter min
mening lige takken bedre.

http://www-106.ibm.com/developerworks/java/jdk/linux130/?dwzone=java

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Skøtt

Dato : 04-10-01 22:11

> [...]

> Jeg synes forøvrig det er ret underlig jdk 1.3.1 ikke engang findes
> under testing pakkerne, er der nogen kendt grund til det?

Nu er der en del der har foreslået endnu en download, men debian har
faktisk en metode til at håndtere et jdk/jre uden at bruge uofficielle debs.
Hvis du installerer pakkerne:
- java-compiler-dummy
- java-virtual-machine-dummy
De er, som navnene antyder, dummy pakker til at dække over den java du har
installeret manuelt. De sættes op i /etc/java-c og /etc/java-vm. Nu
slipper du for at sætte din path da to små dummy programmer i /usr/bin
sørger for at de rigtige programmer bliver kaldt. Mine java-c og java-vm
filer ser sådan ud (jdk-1.3.1):
/etc/java-c:
/usr/local/jdk/bin/javac

COMPLIANT

/etc/java-vm:
/usr/local/jdk/bin/java

COMPLIANT

Voila! Min jdk er installeret i /usr/local/jdk så du skal nok lige rette
det til hvis du har det et andet sted.
--
Martin Skøtt
martin@z3n.dk