min hest er underlig
Fra : Marlene Jensen

Dato : 04-10-01 16:42

hej NG

min hest opføre sig underligt. Når han skal ind fra folden skal jeg lokke
ham på forskellige måde, men kun hvis jeg har ridetøj på. Når jeg kommer i
mit almindelige tøj er der ikke noget. Når jeg vil ud og ride, er han ikke
til at få ud fra boksen, og den enste måde jeg kan få ham ud på er hvis jeg
bakker ham.(det er ikke kun ved mig han opføre sig sådan)
Når jeg så rider på ham vil han ikke gå fremad. Det er ikke fordi han er
bange for noget, når jeg så endelig har fået ham til at gå fremad, stopper
han pludselig op, og er igen ikke til at få frem. Når jeg endelig får ham
igang er han kan ikke sløv på nogen måde, tværtimod er han faktisk ikke til
at holde tilbage.
jeg har prøvet at springe med ham, ride dressur, wester og til sidst rolige
ture, men der er ikke noget af det han gider.
Er der noget der har nogen ide om hvad jeg kan gøre får at motionere ham
uden han laver disse numre.

jeg er meget fortvivlet for jeg synes jeg har prøvet alt, og mine forældre
vil gerne af med ham, da de ikke synes han er arbejdet vær

med venlig hilsen
Marlene
aunsbjerg@ofir.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-01 18:03

> [...]
> til at få ud fra boksen, og den enste måde jeg kan få ham ud på er hvis jeg
> bakker ham.(det er ikke kun ved mig han opføre sig sådan)

det har jeg oplevet med mange heste. Nogle gange er det noedvendigt
at lokke med en foderspand for at fange en hest paa marken. Andre
gange staar de og haenger ved ledet, og venter paa dig.

> [...]
> igang er han kan ikke sløv på nogen måde, tværtimod er han faktisk ikke til

hmm, har du prøvet at bruge magt ??

> [...]
> ture, men der er ikke noget af det han gider.
> Er der noget der har nogen ide om hvad jeg kan gøre får at motionere ham

skridtmaskine ??

> jeg er meget fortvivlet for jeg synes jeg har prøvet alt, og mine forældre
> vil gerne af med ham, da de ikke synes han er arbejdet vær

Det kan jeg godt forstaa, det er jo besværligt, og du vil
måske kunne få langt mere glæde af en anden hest der ikke
gør den slags.

ion++

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-10-01 18:53

"Marlene Jensen" <aunsbjerg@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> jeg er meget fortvivlet for jeg synes jeg har prøvet alt, og mine forældre
> vil gerne af med ham, da de ikke synes han er arbejdet vær

Hej Marlene.
For mig ser det ud til at du har været enormt uheldig at få en hest som ret
og slet ikke kan lide dig. Da sker nemlig dette fenomenet tit. Prøv at se
hvordan andre håndterer ham, for måske er det noget ved din opførsel overfor
ham i ridesituationer, som gør at han ikke gidder dig.
Du må nemlig huske på at heste er ligesom os mennesker, og det er bestemt
ikke alle folk man møder, man lige kan gå godt sammen med. Men du har den
mulighed at se hvad andre gør overfor hesten, og så prøve at kopiere deres
handlinger.
Det er vigtig at du forsøger at vinde hans tillid, så han stoler på dig, så
i kan få et godt samarbejde. For det er jo ikke sjovt - hverken for hesten
eller dig - at han ikke gidder dig. Her må du huske på at det ikke er gjort
lige med det samme - specielt ikke om problemet har varet længe. Prøv en
overgang at undgå at bruge dit almindelige ridetøj, og undgå at tvinge ham.
For du kommer overhovedet ikke ud af stedet, ved at skulle tvinge hesten -
da bliver dens avertion mod dig bare mere indgroet, og du mister muligheden
for at blive dens ven.
Hvis du kender eller ved om en dygtig berider, kan det måske lønde sig at
bruge lidt penge på at få vedkommende til at arbejde lidt sammen med jer. En
god berider bruger heller ikke vold når hesten skal tilrides, og vil derfor
heller ikke bruge det mod hesten ved en senere andledning.
Held og lykke med at få samarbejdet til at fungere
Mange hilsner Ditte

Fra : Killalot

Dato : 04-10-01 21:24

Har du undersøgt om den har ondt i ryggen pga sadlen?
Hvad med tandspidser - oplever den ubehag, når den får trense på?

Winnie

Fra : Miki Hoe

Dato : 04-10-01 21:51

Hejsa Marlene.

Måske har din hest bare fået nok af at du altid kommer og vil ride!!
Nusser du den nok i stalden??
Tager du nogle dage, hvor du ikke rider, men bare nusser og hygger med den??
For det har en hest jo også meget brug for.

Mit råd til dig er at du i en uge ikke rider på den.. sæt dig på folden i 30
mins tid sammen med din hest (evt med nogle godbidder) og lad hesten se, at
det ikke er altid du kræver og kræver af den.

Jeg tror ikke at din hest ikke kan lide dig, jeg tror bare at den er træt af
at arbejde. Har den nogensinde fået ferie??

Håber du kan bruge mit råd til noget... og skriv gerne igen..

-miki-

Fra : Lilian Hansen

Dato : 04-10-01 22:05

Hej Marlene
Du har ikke fortalt hvor længe du har haft ham. Hvis du har haft ham længe,
tror jeg han "bare" er inde i en periode, hvor han selv vil bestemme. Jeg
har prøvet lidt det samme. Jeg gjorde det, at når jeg skulle hente min hest
ind og hun ikke gad komme eller strittede imod, så gik jeg. Lidt efter gik
jeg ind på fold igen, men så overhovedet ikke på hende. Jeg vendte ryggen
til hende og lod som om jeg lavede en hel masse. Bukkede mig og rørte mine
sko. Bukkede mig igen og rodede lidt i jorden. Så blev hun alligevel
nysgerrig og kom over til mig. Så skubbede jeg hende væk. Og blev ved med at
skubbe hende væk fra mig, hver gang hun ville se hvad jeg lavede. Til sidst
blev hun stående et stykke fra mig og bare kiggede. Så vendte jeg siden til
hende og kiggede skråt ned i jorden. Så sænkede hun hovedet og kom stille
hen imod mig. Så roste jeg hende og satte træktovet på og vi gik ind. Jeg
tror jeg gjorde det nogen få gange. Siden har der aldrig været noget. Jeg
ved ikke om hun bare ikke kunne holde ud, at hun ikke måtte være med eller
hvad det var, men nu har vi aldrig problemer. Nu kommer hun nogen gange
galoperende, så jeg er bange for hun skal brage lige gennem leddet.
Jeg kender en der også havde problemet. Hun gjorde det, at alle de andre
heste fik lov til at komme ind først og så ventede hun med, at hente sin
hoppe til der var gået nogen minutter. Siden da stod hendes hoppe forrest,
når der skulle hentes ind. Jeg kunne bare ikke bruge hendes metode for jeg
har kun 2 heste.
Du kunne jo prøve en af delene.

Når du rider og han pludselig stopper, uden at være bange for noget, syntes
jeg, du måske skulle prøve et trick jeg måtte bruge engang. Min hoppe
stoppede nemlig også uden grund. Hun begyndte bare at bakke, helt umotiveret
og det var jo ikke så godt, hvis vi var på vej. I starten blev jeg vred og
prikkede til hende med sporerne (jeg er westernrytter). Men det hjalp ikke
en døjt. Så skældte jeg ud, men det hjalp selvfølgelig heller ikke. Så fandt
jeg på, at vende hende og bakke. Så gik hun nemlig den vej jeg ville, bare i
bak. Det kunne hun ikke lide, så det stoppede hurtigt.

Håber du kan bruge noget Knus Lilian

Fra : LINE CHRISTINE PRES~

Dato : 04-10-01 23:42

Hei.

Hesten din har vondt når du rir ham!
Han vet at det blir vondt når du har ridetøy på, derfor vil han ikke være
med deg da.
Han prøver å stanse når du rir for å fortelle deg at han har vondt, men du
fortsetter. Da prøver han å "løpe fra smerten" i stedet.
Snakk med din hovsmed, og bestill straks kiropraktor!
Om det er sadelen og derfor musklene, noe i benene eller ryggvirvlene vet
jeg ikke. Derfor må DU finne det ut.
Du har en snill og vennlig hest som prøver å fortelle deg noe! Lytt til ham!

Fortell oss hvordan det går!

MVH
Line.

"Marlene Jensen" <aunsbjerg@ofir.dk> skrev i melding

Fra : Pia

Dato : 05-10-01 07:38

ja, min første tanke var den samme som Lines. Heste er ikke så udspekulerede
at de finder på så mange narrestreger for at undgå arbejde.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 05-10-01 11:12

Hej

Det som det mange gange også handler om er om lederskabet imellem hest og
rytter/ejer er i orden. Her ser det ud til at det er hesten der har
overtaget over rytteren. En af de måder du kan bruge med stor tålmodighed er
den metode som Lillian så detaljeret og godt beskriver. Den brugte vi på
vores araber og du kan tro at det virkede. Han gør det meget sjældent mere
og så overser vi ham helt og aldeles og lukker stalddøren og så hyler og
skriver han i en ti minutters tid før han bliver lukket ind.

Den anden hest vi har har altid ifølge en tidligere ejer gået når man kom
for at hente den på folden.Jeg havde hende hos Shane Mosele og han gav mig
det råd at jage hende når hun gjorde det eller smide f.eks grimen efter
hende. Det lød lidt underligt i mine ører men da jeg blev træt nok af det
prøvede jeg det. Så snart hun begynder at gå sin vej når jeg skal hente
hende så skælder jeg hende ud og så går hun kun nogle meter mere så stopper
hun op og kigger på mig og jeg kan så gå lige hen og ligge grimen på hende
mens jeg roder hende meget.

Det med bakkeriet er igen et ledelsesspørgsmål tror jeg helt sikkert. Din
hest har fundet ud af at den kan snyde dig på folden og så fortsætter den
bare når du sidder på ryggen af den. Måske du kunne få en til at hjælpe dig
lidt med den så du fik nogle gode ideer til hvordan du kan nå videre med din
hest. Med magt kommer man ikke ret langt men man kan snyde sin hest og det
kan den ikke gennemskue og så er du pludselig den der har føringen.

Jeg håber at du forstår hvad jeg mener ellers så mail bare til mig privat.
hilsen
Anet
anet@email.dk

Fra : Pia

Dato : 05-10-01 11:50

du har naturligvis ret i mange af de ting der gælder lederskab. Jeg synes
blot det ville være uansvarligt at begynde at herse rundt med kræet uden at
undersøge så simpel en ting som tandspidser eller ondt i ryggen. Selv fik
jeg fx en ny hest ved at købe et nyt bid der ikke stak ham i ganen!!

:Pia

Fra : Anet

Dato : 05-10-01 16:55

Til Pia

Det er da rigtigt at man ikke skal herse rundt med en hest hvis der er noget
der generer den. Det med at den ikke vil fanges det har da som regel ikke
noget at gøre med tandspidser eller ondt i ryggen men tit og simpelthen en
manglende hiraki. Det var lidt det jeg var inde på med at få en der kan
hjælpe hende og hendes hest lidt videre. Hvis det er en der ved lidt om
heste så vil de kunne se på en hest om den er ulydig eller om den evt. har
ondt i ryggen. F.eks hvis sadlen lægges på og hesten så synker lidt i
ryggen. Måske ligger ejeren ikke selv mærke til det men det vil en
udenforstående eller en kyndig gøre hvis de ved noget virkelig om heste.

Angående nyt bid så har man for nylig fundet ud af at der faktisk ikke er så
meget plads i en hests mund som man har gået rundt og troet i årevis. Derfor
er der heldigvis kommet en hel del nye bid på markedet i forskellige
størrelser og former så man kan finde et bid der passer til ens hests mund.

--
hilsen

Anet

Fra : Tina Dandanell

Dato : 06-10-01 19:47

Man behøver faktisk ikke at gøre sig de store anstrengelser for at finde ud
af om ens hest har ondt i ryggen. Det er ret simpelt: Man tager to fingre,
placerer dem på hver side af rygraden med ca. 4 cm.s mellemrum, trykker let
og kører fingrene ned langs rygraden. En "normal" hest vil reagere ganske
let på dette, men hvis din hest har ondt vil den nærmest gå helt i knæ; ret
voldsomt! Og se naturligvis efter hævelser i sadellejet osv.
Mvh. Tina
Anet <anet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9pklao$2k52$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjørn Kristensen

Dato : 07-10-01 05:56

M.h.t. smerter, så kan problemet også være forfangenhed.
Det kan f.eks. komme hvis der er skiftet til noget "godt" foder.
Spørg en smed eller dyrlæge.

/Bjørn