Harddisk knas
Fra : Jan Madsen

Dato : 04-10-01 08:21

HI

Jeg har et problem med min 20Gb Maxtor harddisk. Periodisk lyder det som
om hovederne står og banker fra yderpunkt til yderpunkt. Det eneste som
så hjælper er at slukke pc'en og tænde igen. Så er det nogen gange væk.

Når pc'en bare står passer sig selv (det er sjældent) kan den også
finde på at lige banke en gang frem og tilbage.

Den kan også nogle gange lyde som om at der er sand i maskineriet.

Jeg har prøvet scandisk og defrag, men det hjælper ikke.

Har I nogle idéer om hvad der er galt?
--
Venlig hilsen, Best regards

Jan Madsen

If it works, tear it apart and find out why!

Fra : Pappa

Dato : 04-10-01 08:40

"Jan Madsen" <Jan@NOSPAMattlemadsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når pc'en bare står passer sig selv (det er sjældent) kan den også
> finde på at lige banke en gang frem og tilbage.

Prøv at spænde den ordentlig fast, det lyder som om at skruerne er løse.
Mvh Pappa

Fra : Falckredderen Raga M~

Dato : 04-10-01 10:01

"Pappa" <pappa@pc.dk> skrev
> Prøv at spænde den ordentlig fast, det lyder som om at skruerne er
løse.
> Mvh Pappa

I mine ører lyder det godt nok som om disken er alvorligt syg, og straks
skal sendes til mekaniker. De lyde du beskriver er i hvert fald symptomer
på et snarligt crash... Har Maxtor ikke noget diagnosticerings-software,
du kan bruge?

http://www.maxtor.com/products/maxattach/Downloads/downloads.htm
Det ser ikke sådan ud...

Du kan evt. prøve at sammenligne lyden fra din harddisk med disse, som du
finder på dette monster-link:

http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/05a3f9e8f23c90d9862565b
000531171/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument
(Husk, at klistre linket sammen, eftersom min newsreader har hugget det
midt over)

Det er ubehagelige lyde, udsendt af IBM-diske, men du kan prøve at
sammenligne om din disk lyder ligeså skummelt.

mvh
Peter

Fra : Jan Madsen

Dato : 04-10-01 11:06

Falckredderen Raga Muffin wrote:

> [...]
> på et snarligt crash... Har Maxtor ikke noget diagnosticerings-software,

Næ, Maxtor forslår en lowlevel formattering, så det bliver nok min næste
udvej inden jeg benytter mig af de 3 års garanti som Maxtor har.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 04-10-01 11:16

> [...]
> om hovederne står og banker fra yderpunkt til yderpunkt. Det eneste som
> så hjælper er at slukke pc'en og tænde igen. Så er det nogen gange væk.

BACKUP. Skynd dig at tage backup, og få den til reparation....

Venlig hilsen Peter Tønnesen

Fra : Jan Madsen

Dato : 05-10-01 06:21

"Peter Tønnesen" wrote:

> BACKUP. Skynd dig at tage backup, og få den til reparation....

Det har jeg også bestemt mig til nu. Tak for det gode råd