Terminering af SCSI-enheder.
Fra : HelloKitty

Dato : 03-10-01 22:27

Før i tiden oplevede jeg ustabilitet af og til, når jeg aktiverede mit Sony
tapestreamer. Det viser sig at både min brænder (2x Ricoh-brænder) var
termineret OG tapestreameren. Jeg har nu fjernet terminatoren (to
resistorer) fra brænderen (ID# 0), da tapestreameren er den sidste enhed...
eller er den? Mit SCSI-kort (gammel PCI Advansys-kort) har ID# 7, og jeg ved
ikke om den også kan termineres?

Jeg har også været inde i kortets BIOS-opsætninger, og jeg kan åbenbart
vælge om "SCSI BUS Termination" skal sættes til "automatic", "disabled",
"enabled". Før stod den til automatic, men nu har jeg valgt enabled... er
det mon korrekt? Kan den omtalte option give muligheden for at SCSI-kortet
terminerer rækken? (og så kan jeg fjerne samtlige resistorer/jumpere på
SCSI-enhederne)

Anyway, jeg er lidt bange mens jeg skriver denne besked, for jeg har lige
oplevet en "blå skærm" under en tapestreaming. Det er første gang jeg har
haft det i laaaaaang tid, og det stensikkert noget med
SCSI-enhederne/kortet. Jeg mistænker ustabiliteten for forkert terminering
eller min strømforsygning er for svag..

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : Henning

Dato : 03-10-01 23:11

On Wed, 3 Oct 2001 23:27:25 +0200, "HelloKitty"
<[nospam]hellokitty@e-box.dk> wrote:

> [...]
>termineret OG tapestreameren. Jeg har nu fjernet terminatoren (to
>resistorer) fra brænderen (ID# 0), da tapestreameren er den sidste enhed...

Altid huske, aldrig glemme.. Aktive terminatorer er det eneste der
virker! Glem modstande på enheden - aktiv terminator i sidste stik på
kablet!

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : HelloKitty

Dato : 04-10-01 00:42

Det må du forklare mig... hvad er en aktiv terminator? Er det bedre at sætte
en jumper til at terminere på fx mit nyere Plextor-cd-drev.

Fra : DWM

Dato : 04-10-01 01:22

"Henning" <ingen@email.tx> skrev i en meddelelse
> Altid huske, aldrig glemme.. Aktive terminatorer er det eneste der
> virker! Glem modstande på enheden - aktiv terminator i sidste stik på
> kablet!

Afhængig af hvad controller det er. Det vil være spild af penge at
købe en aktiv term. hvis man kan få enhederne til at gøre det.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : DWM

Dato : 04-10-01 01:28

"HelloKitty" <[nospam]hellokitty@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> termineret OG tapestreameren. Jeg har nu fjernet terminatoren (to
> resistorer) fra brænderen (ID# 0), da tapestreameren er den sidste enhed...

Det er den sidste enhed på kablet der skal termineres.

> [...]
> terminerer rækken? (og så kan jeg fjerne samtlige resistorer/jumpere på

Nej. Term skal være til på controlleren hvis man enten ikke har externe
eller interne enheder på. Hvis man bruger begge dele skal den være
disabled eller automatic hvor den så selv vil finde ud af det.

Fra : HelloKitty

Dato : 04-10-01 20:47

> Nej. Term skal være til på controlleren hvis man enten ikke har externe
> eller interne enheder på. Hvis man bruger begge dele skal den være
> disabled eller automatic hvor den så selv vil finde ud af det.

Mange tak Kenneth. Så forstår jeg bedre den option. :)