Kan en asp-fil laves om til en dll ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 03-10-01 21:07

Jeg har fået fortalt, at man kan konvertere en asp-fil til en dll, hvilket
kan være meget praktisk, hvis man ønsker at køre et asp-kodet program, på en
pc, hvor der ikke er installeret en server. Men passer det? Virker det i
praksis?

I så tilfælde, hvad hedder et sådant program?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Tony Fonager

Dato : 03-10-01 21:01

Det er korrekt at man forholdvis nemt kan konvertere en ASP fil til en
ActiveX DLL (COM object) med fx. Visual Basic.

Men det betyder ikke at du kan køre det uden brug af IIS - den vil stadig
være nødvendig.

COM objekter har den fordel at din kode ikke kan læses, da det hele jo
ligger i en DLL, og at COM objekter er kompileret kode og derfor tit er
hurtigere.

-
Mvh
Tony Fonager

http://www.netcoders.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-10-01 22:16

> COM objekter har den fordel at din kode ikke kan læses, da det hele jo
> ligger i en DLL, og at COM objekter er kompileret kode og derfor tit er
> hurtigere.

Men der er også ulemper forbundet.
De fleste hosting udbydere tillader ikke afvikling af dll/exe filer, da det
simpelthen er for stor en sikkerhedsrisiko, hvorfor man enten skal:

1) Lade udbyderen kigge ens kildekode igennem til timepris. Det kræver
desuden ofte en genstart af (i det mindste IIS) serveren, da filen vil være
i brug, hvorfor det kan gå ud over ISP'ens SLA - dette kan være grund til,
at udbyderen ikke tillader dll/exe programmer med mindre man...

2) Lejer en dedikeret server hos udbyderen, hvilket kan være en dyr affære.

Min personlige holdning er, at det ikke er besværet værd, med mindre man
skal distribuere produktet til installation på andre servere end ens egen.

/jesper/

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 04-10-01 10:01

Tony Fonager wrote in

> [...]
>
> COM objekter har den fordel at din kode ikke kan læses, da det hele jo
> ligger i en DLL, og at COM objekter er kompileret kode og derfor tit er

med i overvejelserne bør vel også være, hvor stort det ASP-script man vil
konvertere er. Hvis scriptet ikke er overvældende ... eller det ikke skal
lave så meget arbejde, så kan jeg ikke lige se fordelen. At koden ikke kan
læses er korrekt ... men vel kun for de uerfarne øjne. Hvis man virkeligt
vil, så kan en DLL vel også reverse-compiles ... dvs man kan ikke - ved
konvetering til DLL - beskytte sig imod dem, der _virkelig_ gerne vil læse
koden.

--
Er du også irriteret over, at din lokale grønthandler ikke slår dine varer
ind på kasseapperatet - og dermed undrager sig moms ? Så bed om en bon.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk