Linux, installationsproblemer af RH 6.0, 7~
Fra : Niels

Dato : 02-10-01 21:36

Hej.

Newbie problem:

Har forsøgt at installere både RH 7.0 og 7.1 på ny Compaq Presario bærbar,
hvor der allerede er lagt Win2000 ind (ved siden af WinMe) - men
installationen går aldrig i gang. Stopper efter:
running install...
running /sbin/loader

Specifikation:
Compaq Presario 1200
AMD Duron 850 MHz
15 GB harddisk
128 MB RAM.

Har også forsøgt med RH 6.0 og her går installationen igang, - men til
gengæld får jeg problemer med partionerne under DiskDruid og Fdisk.
Under Fdisk får jeg denne fejlmelding:
"The number of cylinders for this disk is set to 1836. This is larger than
1024, and may cause problems with:
1) Software that runs at boot time (e.g. LILO)
2) Booting and partitioning software from other OS (e.g. DOS FDISK, OS/2
FDISK)

Fik omsider "installeret" RH 6.0, men selvom LILO stod til default Linux
opstart, så vises kun WinMe og Win2000.
Prøver med RH 6.0 bootdisk og får flg. fejlmeddelelse:
autorun ...
....autorun DONE
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:05

Håber at nogen kan hjælpe en "træt Linux newbie"

På forhånd tak.

--
Mvh.
Niels

Fra : Nils Lastein

Dato : 02-10-01 22:49

Fra : Niels

Dato : 03-10-01 07:59

>Dit problem er, at lilo (bootloaderen) kun kan se de første 1024 cylindre
>på din disk. Dermed kan lilo ikke boote - også er den ikke meget værd.

>Lav din boot-floppy og boot fra den når du vil bruge Linux - så opstår
>der fredelig sameksistens mellem Winslåws og Linux. Windows tror bare at
>Linux-partitionen er et stykke død disk!

Tak for svar Nils.

Det er muligt, at jeg kan få RH 6.0 til at køre vha. en bootdisk eller ved
at flytte bootpartitionen indenfor de 1024 cylindre. Vil forsøge dette, -
men vil allerhelst have 7.0 eller 7.1 installeret.
Stopper efter:
running install...
running /sbin/loader

Er der nogen, der kan give bud på, hvorfor installationsprocessen ikke
rigtig går igang?
(Har prøvet begge skiver på andre maskiner uden problemer)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-10-01 08:09

Niels wrote:

> Er der nogen, der kan give bud på, hvorfor installationsprocessen ikke
> rigtig går igang?
> (Har prøvet begge skiver på andre maskiner uden problemer)

Kan du skifte konsol (Alt-F1, Alt-F2, Alt-F3, Alt-F4) og se, hvad
der står sidst dér?

RH71 prøver som standard at køre DMA på CDROM drevet, det går nogle
gange _meget galt_. Man kan undgå dette under installationen ved at
boote fra cd'en med:

linux ide=nodma

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Niels

Dato : 03-10-01 10:28

> RH71 prøver som standard at køre DMA på CDROM drevet, det går nogle
> gange _meget galt_. Man kan undgå dette under installationen ved at
> boote fra cd'en med:
>
> linux ide=nodma

Tak til Mogens for svar.

Du kunne vel ikke skære det ud i pap for mig med, hvordan og hvor jeg får
skrevet: linus ide = nodma, da jeg er newbie.

Jeg går ud fra, at jeg skal ind via en DOS bootdisk og så skrive visse
kommandoer....

På forhånd tak.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-10-01 11:09

> [...]
> skrevet: linus ide = nodma, da jeg er newbie.
>
> Jeg går ud fra, at jeg skal ind via en DOS bootdisk og så skrive visse

Nej.

Når du booter på installations cd'en kommer der en menu
frem på skærmen, der fortæller, hvad man kan skrive.

Dér skriver man

linux ide=nodma

og trykker return. Man skal gøre det lidt hurtigt, ellers booter
den med default, som bare er:

linux

Fra : Niels

Dato : 04-10-01 06:47

> [...]
>
> Dér skriver man
>
> linux ide=nodma
>
> og trykker return. Man skal gøre det lidt hurtigt, ellers booter

Tak for svar.

Når cd'en booter kommer der først eet ord
boot:

Jeg har så forsøgt at skrive linux ide=nodma, - men får tegnsætproblemer,
idet "=" bliver til ")".
Har været igennem hele tastaturet, men har ikke kunnet finde "=" tegnet, -
hvordan er det nu liíiige, at man finder den korrekte tast?

Jeg mener at huske, at det skulle være Alt tasten og et tal omkring de 40
til 100, der skulle til og har prøvet en del kombinationer, men underligt
nok får jeg ikke nogen tegn frem ????

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-10-01 07:08

"Niels" <njpoulsen@vip.cybercity.dkxx> writes:

> Jeg har så forsøgt at skrive linux ide=nodma, - men får tegnsætproblemer,
> idet "=" bliver til ")".

Ikke tegnsætproblemer, tastaturproblemer. Din BIOS tror at du har et
amerikansk tastatur, enten skal du fikse det eller også skal du lære
nogle få taster uden ad.

'=' ligger vist nok på nummer 2 tast til højre for '0'. Du skal
hverken bruge shift eller alt taster. Et andet tegn man ofte får brug
for på boot-prompten er '/'. Det ligger nede lige til venstre for
højre shift-tast, igen uden at tryke på andre taster.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Niels

Dato : 04-10-01 10:21

> '=' ligger vist nok på nummer 2 tast til højre for '0'. Du skal
> hverken bruge shift eller alt taster.

Tak til Peter.

Det var korrekt at "=" tasten ligger, hvor du har sagt.
Desværre hjalp det ikke med installeringen.

maskinen står stille efter:
running install
running /sbin/loader

Lod den stå et stykke tid, men efter ½ time opgav jeg.

Ringede til Compaq support, - men fik at vide "at man overhovedet ikke
svarede på Linux relaterede spørgsmål" - hvilket jeg finder som "en lettere
arrogant holdning" eller i bedste fald som en ikke særlig service-venlig
holdning fra deres side!

Jeg kan udmærket se, at det er meget praktisk og besparende for dem, men
Linux er jo vokset til at være et anerkendt styresystem idag, - så de burde
vel have nogle konsulenter, der kunne hjælpe (eller i det mindste forsøge på
det).

Well, har været inde på RedHat's side, men har haft svært ved at finde
noget, som jeg kunne bruge rent praktisk her og nu

Er der ellers nogen, der kan hjælpe?

--
Mvh.
Niels
(remove spamtrap "xx" when e-mail answer)
"A ka et hit u a et"

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-10-01 11:08

Niels wrote:

> [...]
> running install
> running /sbin/loader
>
> Lod den stå et stykke tid, men efter ½ time opgav jeg.

Har du prøvet det andet, jeg foreslog tidligere:

Når den hænger, så prøv at skifte konsol med Alt-F1/Alt-F2 etc.
tasterne og se, hvad den skriver.

Fra : Niels

Dato : 04-10-01 16:11

PETER DALGAARD:
>Har du prøvet at boote i text mode?
Ja, der er en menu som kommer frem allerførst, hvor man kan vælge mellem
forskellige modes, dvs. Text, General, Expert, Rescue, - og jeg har forsøgt
at komme ind i dem alle ved at skrive som beskrevet, - men der sker det
samme hver gang, nemlig at maskinen hænger samme sted.

[Først kommer der en del linier med "uncompressing linux", diverse checks af
raid, scsi, partition check, RAMDISK mm.]

Greetings.
Red Hat install init version 7.0 starting
mounting /proc filesystem... done
mounting /dev/pts (unix98 pty) filesystem... done
checking for NFS root filesystem... no
trying to remount root filesystem read write... done
checking for rewriteabel /tmp... yes
running install...
running /sbin/loader

Maskinen hænger så, og ikke engang Ctrl +Alt +Del hjælper. Er nødt til at
tage strømmen.

>Har du prøvet http://www.linux-laptop.net/
Ja jeg har været derinde og kigge, - men vil prøve igen
Er også begyndt at kigge i diverse udenlandske linux grupper, ikke mindst i
linux.redhat.install og linux.dev.laptop, - så på et tidspunkt må der dukke
noget brugbart op.

MOGENS KJÆR:
> Når den hænger, så prøv at skifte konsol med Alt-F1/Alt-F2 etc.
> tasterne og se, hvad den skriver.

Undskyld at jeg ikke svarede på det før, men jeg var noget i tvivl om, hvad
du mente.
Når den hænger, er der beklageligvis intet andet der virker, heller ikke
Alt-F1/Alt-F2.

Tak for hjælpen til jer begge.

PS. Tænkte om jeg måske kunne ændre noget i BIOS, der kunne hjælpe, - men
det er åbenbart "meget begrænset ", hvad man her kan ændre i denne
PhoenixBIOS. Det eneste jeg kan få øje på, hvor det er muligt at ændre på
noget - er system time, date og supervisor password...
--
Mvh. Niels
(remove spamtrap "xx" when e-mail answer)
"In the middle of difficulty lies opportunity."
Albert Einstein
Ak, ak ...lige nu svært at finde

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 04-10-01 10:49

> [...]

> vel have nogle konsulenter, der kunne hjælpe (eller i det mindste forsøge på

Tja. På den anden side må man vel acceptere at firmaer har en
bundlinje at passe og at telefonpasserne skal have klare
forholdsordrer.

> Well, har været inde på RedHat's side, men har haft svært ved at finde
> noget, som jeg kunne bruge rent praktisk her og nu

> [...]

O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N