Grus?
Fra : Peter

Dato : 02-10-01 21:20

Hej

Jeg vil gerne have nyt grus i mit akvarie (250L selvskabsakvarie). Jeg
har ledt uden held efter det rigtige grus. Er der nogen her på
gruppen, som kender ikke-skarpt grus, der har størrelsen 1-2 mm og som
er mørkt (sort, brunt, rødt eller en kombination)?

Vh.
Peter

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 03-10-01 17:13

"Peter" <ps2345@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> gruppen, som kender ikke-skarpt grus, der har størrelsen 1-2 mm og som
> er mørkt (sort, brunt, rødt eller en kombination)?

Hej Peter.
Du må sørme have været uheldig, for det er omtrendt det eneste formen for
grus det går an at få fat i her hvor jeg bor (Trondheim, Norge). Hvis man da
ikke tager den helt ud og skaffer noget af det giftig udseende.......
Held og lykke med jagten. Det er synd at jeg ikke bor i Danmark, for ellers
kunne jeg have tipset dig om god butik.
Hilsen Ditte

Fra : Peter

Dato : 05-10-01 21:52

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message news:<SNGu7.272$mR.2309@news.world-online.no>...
> [...]
> ikke tager den helt ud og skaffer noget af det giftig udseende.......
> Held og lykke med jagten. Det er synd at jeg ikke bor i Danmark, for ellers

I størrelsen 1-2 mm, har jeg fundet noget helt sort og meget blankt
fra Akvastabil som hedder Haley, men jeg havde håbet på at finde noget
mere naturligt udseende, som samtidigt er mørkt.

Jeg havde håbet på, at nogen måske kendte noget grus, som er mat i
farver ala Akvastabils Alpha (2-4mm). Problemet med Alpha er, at det
virker ret skarpt(?)
Endvidere har jeg læst af i tidligere postings, at størrelse 1-2mm er
godt til planter og godt til at holde vandet mere rent (mindre
grumset).

Vh.
Peter

Fra : ole larsen

Dato : 05-10-01 22:45

Ditte Cecilie Simonsen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>ikke tager den helt ud og skaffer noget af det giftig udseende.......
>Held og lykke med jagten. Det er synd at jeg ikke bor i Danmark, for ellers

Ditte
Hvis din ovenstående påstand står til troende, har du en forretning.
Kemisk inaktiv i nævnte størrelse og farve er umulig i Danmark.

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 06-10-01 12:53

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis din ovenstående påstand står til troende, har du en forretning.
> Kemisk inaktiv i nævnte størrelse og farve er umulig i Danmark.

Hej Ole.
Nej jeg har ikke en forretning selv, men da jeg startet op med mine
nuværende akvarier, var mine første grusindkød noget som mildest talt ligner
på giftig slik. Dette kan man få i flere nuancer fra blåt til lyserød. Det
var nemlig ikke mulig at få fat i små nok poser af det jeg egentlig ville
have. Da jeg fik det store akvarie i tillæg, fandt jeg ud at giftig udseende
grus ikke lige var mig, og gik derfor til indkøb af de store 20 kg's sække
med finkornet rundt grus i farvebuancerne sort til hvid, med noget brunt ind
i mellem. Kornene i dette gruset er alt fra 1 mm op til 4 mm, og jeg må sige
at det fungerer over al forventning, da mine maller bare elsker det.
God weeke end Ditte

Fra : Steen Suder

Dato : 06-10-01 07:55

Peter wrote:

> [...]
> gruppen, som kender ikke-skarpt grus, der har størrelsen 1-2 mm og som
> er mørkt (sort, brunt, rødt eller en kombination)?

Jeg har købt benævnte grustype ved Avifauna og jeg har set det ved
Aqua-Livingroom i Århus.
Jeg har ca. 40Kg i mit 200L akvarie og mit indtryk er at det fungerer
rigtigt godt til både planter og pansermaller. Sidstnævnte roder da
meget rundt i det (laver spor .
Det er måske ikke helt rundt, men til gengæld er det så småt at det ikke
betyder meget.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running