Strømforbrug/standby
Fra : ANGELA CHRISTOPHERSE~

Dato : 02-10-01 19:04

Hej

Afledt af endnu et skrækvarsel i "Rene ord for pengene" kom jeg til at tænke
på mit pc-udstyrs evt. strømforbrug når det er"slukket". På min pc er der en
tænd/sluk knap på bagsiden, som jeg selvfølgelig aldrig bruger. Betyder det,
at apparatet er på en form for stand-by? (Og ligeledes med skærm, printer
osv.)
Vil jeg spare strømforbrug, hvis jeg slukker på en "hovedkontakt"?

Hilsen Finn

Fra : Erik Hansen

Dato : 02-10-01 20:27

On Tue, 2 Oct 2001 20:03:41 +0200, "ANGELA CHRISTOPHERSEN"
<angela.chris@get2net.dk> wrote:

> [...]
>osv.)
> Vil jeg spare strømforbrug, hvis jeg slukker på en "hovedkontakt"?

Hvis det er et ATX motherboard vil du kunne spare strøm ved at slukke
bag på computeren, jeg ved ikke hvormeget.

Hvis der er en lille lampe som lyser på din monitor, når den er
slukket, ja så er den i en smalgs stand-by, og bruger en lille smule
strøm.

Normalt er jeg tilhænger af "Rene ord for pengene", og det lyder jo
også voldsomt at halvdelen af et fjernsyns strømforbrug går til
standby. Et fjernsyn bruger også meget strøm, men hvis man kikke på
hvor meget af ens strømregning et fjernsyn udgøre, tror jeg ikke det
er særlig meget. Det som sluger strøm er køle/fryse skabe, samt
vanskemaskiner, komfur,og mikroovne. Jeg vil tro at disse står for
60-70% af en normalt hustands strømforbrug, resten er fordelt ud på
lamper, radio'er, vækure osv.

Man kan måske spare ca. 5% af ens totale strømforbrug ved at slukke
for stand-by på ens fjernsyn, men elektronikken har bare ikke godt af
det, den har det bedst ved at være tændt hele tiden, det er den nemlig
bygget til, så de 5% kan være dyre i sidste ende.

....Erik

Fra : Jan

Dato : 02-10-01 22:06

"Erik Hansen" <ehh@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]

> det, den har det bedst ved at være tændt hele tiden, det er den nemlig
> bygget til, så de 5% kan være dyre i sidste ende.

Et det et fact?

Jeg slukker nemlig for alt strøm vedr. min computer (scanner, skærm mv.).
Afbryder på een stikkontakt for alt. Har godt overvejet hvad det betyder for
mit grej. Men måske jeg skal til at holde op med dette???

Jan

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-10-01 00:17

"Jan" <jma73@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg slukker nemlig for alt strøm vedr. min computer (scanner, skærm mv.).
> Afbryder på een stikkontakt for alt. Har godt overvejet hvad det betyder for
> mit grej. Men måske jeg skal til at holde op med dette???

Sluk du troligt på stikkontakten. Jeg har en kammerat har slukket for sin atx
maskine på afbryderen på stikdåsen i årevis uden problemer.

mvh
Henning

Fra : Erik Hansen

Dato : 03-10-01 17:07

On Tue, 2 Oct 2001 23:06:21 +0200, "Jan" <jma73@hotmail.com> wrote:

>Et det et fact?

Jeg kan ikke bevise det, men det er min "sunde fornuft" der gør mig
overbevist.

>Jeg slukker nemlig for alt strøm vedr. min computer (scanner, skærm mv.).
>Afbryder på een stikkontakt for alt. Har godt overvejet hvad det betyder for
>mit grej. Men måske jeg skal til at holde op med dette???

Som jeg skrev har udstyret bedst af at være tændt hele tiden, men jeg
kan ikke give nogen garanti for at dit udstyr holder længere eller
kortere, hvis du holder op med at slukke for dit udstyr på
stikkontakten.

Iden med at slukke for et fjernsyn når det står i stand-by for at
spare strøm virker uigennemtænkt, for det er en lille % af det samlede
strømforbrug. Hvis det virkelig skulle give noget så man kan mærke det
på el-regningen, så skal man slukke for alle apparatter som man ikke
bruger, dvs. man skal slukke for stereo anlæget, TV, video,
satellitmodtageren, DVD, computeren, modemet, og når man er stået op
kunne man jo slukke for sine vægure.

Hvis jeg skulle rende rundt og slukke for alle disse ting, så bliver
jeg hurtig træt.

Men jeg syntes det er OK, at du kan afbryde det hele på én gang via
stikkontakten.

Personligt slukker jeg mine egen monitor, men det er ren og skærm
gammel vane.

....Erik

Fra : Jørgen Storgaard

Dato : 02-10-01 21:55

Hej jeg har haft måler på mit system,

Når det hele kører er forbruget ca. 200Wh, når det er stand by er det
omkring 25Wh, dette incl. gl. modem til ISDN nu AB adaptor, puteren som er
ATX, skærm med lille gult lys, mit ADSL modem. Hvis jeg ikke slukker for
mine højttalere og printer yderligere 10Wh.
Det er faktisk rimeligt meget, men pyt.

Hilsen

Jørgen Storgaard

Fra : Lars O. Poulsen

Dato : 03-10-01 19:30

> [...]
> det, den har det bedst ved at være tændt hele tiden, det er den nemlig
> bygget til, så de 5% kan være dyre i sidste ende.

Jeg vil ikke begynde og gisne om hvad det betyder for fjernsynet at blive
slukket hver gang.

Nu var spørgsmålet jo om man skulle slukke for computeren...Personligt
slukker jeg alt vedr. computeren når jeg ikke bruger den.
Jeg vil vove den påstand at ATX er en stor gang fis for langt de fleste
mennesker.
Min påstand bygger på at for langt de fleste mennesker er den største
betydning af ATX, at de skal bruge færre krafter i højre pegefinger for at
tænde computeren. Altså forskellen mellem de gamle AT KLIK kontakter og ATX
klik kontakter.
Personligt kender jeg i hvert fald ikke mange der ikke som det første sørger
for at såkaldt smarte funktioner som WAN er slået fra. Det er jo heller ikke
et spørgsmål om at det fine dyre grafikkort bliver slidt op på rekordtid
hvis computeren bliver tændt og slukket.
Hvem har egentligt hørt om en ATX del der er blevet slidt op?
Altså hvis den eneste fordel ved at bruge ATX er de sparede krafter i højre
pegefinger så vil jeg sige at det er nogel _MEGET_ dyre x antal %.

/Lars

PS flame me.

Fra : ANGELA CHRISTOPHERSE~

Dato : 02-10-01 22:28