FreeBSD og noget load balance ?
Fra : Rune Klausen

Dato : 02-10-01 18:38

Er der mulighed for at lave noget loadbalance med FreeBSD ?

Så hvis jeg har en FreeBSD forrest så kan den fordele trafikken ud på f.eks.
3 andre computere ?

FreeBSD
2K 2K 2K

mvh

Rune

Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 02-10-01 20:04

Rune Klausen wrote:

> Er der mulighed for at lave noget loadbalance med FreeBSD ?

Hvis det er traffic shaping, så er wrr scheduler vist en mulighed. Jeg
har dog ikke selv rodet med det, men går i gang når jeg får tid en dag
:)

http://wipl-wrr.sourceforge.net/

MVH Jacob

Fra : Klaus Agnoletti

Dato : 02-10-01 21:17

> Hvis det er traffic shaping, så er wrr scheduler vist en mulighed. Jeg
> har dog ikke selv rodet med det, men går i gang når jeg får tid en dag

Kører det ikke kun på Linux ? - eller funker det oxo på fbsd ?
Det ser umiddelbart ud som som det kun er Linux.

/Klaus

Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 03-10-01 19:52

Klaus Agnoletti wrote:
> Kører det ikke kun på Linux ? - eller funker det oxo på fbsd ?
> Det ser umiddelbart ud som som det kun er Linux.

Du har ret. Jeg havde den opfattelse at BSD'er var linux varianter, men
er siden blevet klogere. WRR bygger på nogle features i Linux 2.2 og 2.4
kernen, så det holder vist ikke :|

Er der nogen der kender et alternativ der kan køre på OpenBSD? Det er
ikke en Linux-VS agtig løsning jeg er ude efter, da det er workstations
på indersiden og ikke web servere.

Jacob

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 02-10-01 22:37

Rune Klausen wrote:

> Er der mulighed for at lave noget loadbalance med FreeBSD ?
>
> Så hvis jeg har en FreeBSD forrest så kan den fordele trafikken ud på f.eks.
> 3 andre computere ?

Du kan godt sprede pakker ud på forskellige links eller next-hops vha.
ipfw, men der er ikke noget system til at holde styr på tcp forbindelser
(jeg regner med at du ønsker at sprede http requests på de tre w2k
maskiner).

Der findes et projekt til Linux som kan det jeg tror du vil (og meget
til) kaldet LVS: http://www.linux-vs.org.

> FreeBSD
> 2K 2K 2K

W2k har allerede mulighed for load balancing på en enkelt ip adresse
uden ekstraudstyr. Det synes jeg rent design-mæssigt er smukkere da du
slipper for single-point-of-failure som en loadbalancer vil udgøre (dog
har du så blot 3 likely-points-of-failure . Det er samme princip som
det afdøde One-IP projekt til NetBSD.
Hvis du blot er ude efter fail-over bør du kigge på Wakamole:
http://www.backhand.org/wackamole/

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Frank Zappa fan http://www.asdf.dk

Fra : Rune Klausen

Dato : 03-10-01 15:36

"Hroi Sigurdsson" <hroi@asdf.dk> wrote in message

> Der findes et projekt til Linux som kan det jeg tror du vil (og meget
> til) kaldet LVS: http://www.linux-vs.org.'

Det tror jeg faktisk jeg vil kigge på :)
tak for det..

-Rune

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-01 18:05

Den Tue, 02 Oct 2001 23:37:06 +0200 skrev Hroi Sigurdsson:

> [...]
>maskiner).
>
>Der findes et projekt til Linux som kan det jeg tror du vil (og meget

Det er muligt med Linux iptables at lave en DNAT til flere ip-adresser.

Mvh
Kent
--
IIS should be kept behind a PIX or better firewall, with port 80 closed.