session variabel vs. javascript
Fra : Wired Earp

Dato : 02-10-01 18:34

hvordan sættes og aflæses en session variabel via javascript?

Variablen sættes for eksempel *af javascript* onClick og aflæses *via
javascript* når en efterfølgende side loader.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 02-10-01 23:36

Hej,

Du er endt i en forkert gruppe. Prøv i stedet:

dk.edb.internet.webdesign.clientside

Venligst,

Tony Lorentzen
Freelance webudvikler
tony@lorentzen.com

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-10-01 00:06

> Du er endt i en forkert gruppe. Prøv i stedet:
>
> dk.edb.internet.webdesign.clientside

Tror måske nok han snakker om serverside JavaScript...
Ved så ikke om denne gruppe kun er for VBScript'ere, eller om den også er
til JavaScriptere - begge går i hvert tilfælde ind under serverside og
asp...

/jesper/

Fra : Wired Earp

Dato : 03-10-01 00:39

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> Ved så ikke om denne gruppe kun er for VBScript'ere, eller om den
> også er til JavaScriptere - begge går i hvert tilfælde ind under

Den er god nok.

Såvidt jeg forstår sættes ASP session variable ved form submisson
eller ved at de defineres <%direkte%> i dokumentet. Men jeg skal sætte
en ASP session variabel midt i det hele ved hjælp af javascript og ved
sideskift aflæse den til behandling af script. Det sidste kan
tænkeligvis gøres ved at responese.write variablen ind i et
sideelement og læse den derfra; men det første kan jeg ikke
gennemskue.

Scenario: Vi har en side som kan manipuleres af brugeren ved klik på
kasser så den ser ud på forskellige smarte måder. Ved sideskift gemmes
sidens 'udseende' i en variabel som danner grundlag for en javascript-
opdatering af sideelementer før den nye side vises. Effekten er at
siden beholder sit [brugerbestemte] layout hele besøget igennem.

Jeg kan ikke bruge form submission som grundlag for navigation [det
ville være fjollet] og jeg kan ikke bruge frames eller andre vinduer
til at gemme en clientside variabel i [fordi jeg kører en xhtml
disciplin som ikke tillader den slags]. Jeg skal på een eller anden
måde videføre den hér syge variabel - og fordi den kan ændre sig
*efter* at siden er genereret kan jeg ikke bare kode den ind i url'en
på alle mine links og aflæse den ved querystring eller hvad I kalder
det.

Jeg ser ingen anden udvej end at benytte en god gammeldags cookie. Kan
det være sandt?

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 03-10-01 10:25

Hej Jesper,

Du skulle vel ikke tilfældigvis hedde Dennis til mellemnavn vel?

Tony

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-10-01 13:15

> Du skulle vel ikke tilfældigvis hedde Dennis til mellemnavn vel?

Nope.

/jesper/

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 03-10-01 13:38

Nå ok - jeg troede lige at vi kendte hinanden

Tony

Fra : mail@kaylarsen.com

Dato : 03-10-01 07:01

Et forslag, som måske kan benyttes, hvis jeg har forstået
problemet rigtigt.

1. lav en dim aspfelt i dit asppgm.
2. sæt aspfelt til startværdien
3. lav et html input felt i eller uden for en FORM
<input type=hidden name=htmfelt value="<%= aspfelt %>">
4. I din script kan du lave en
if (formnavn.htmfelt.value = 'y')
eller
formnavn.htmfelt.value = "z"
5. teste eller/og ændre den efter hver script behandling.

Skal feltindholdet nu med over i den næste page, kan det kun
lade sig gøre med en form-submision, som indeholder 'htmfelt'

Fra : Wired Earp

Dato : 03-10-01 12:28

wrote:

>Skal feltindholdet nu med over i den næste page, kan det kun
>lade sig gøre med en form-submision, som indeholder 'htmfelt'

Det er præcis det som ikke går. Men jeg har fundet ud af noget med
noget 'remote scripting' [kan searches på msdn] som ser meget lovende
ud, jeg melder lige tilbage hvis det er noget som virker. Det kommer
nok til at ta' sin tid, for jeg er lige begyndt på det hér serverside.
Tak for tippet. Hvis nogle har andre idéer er jeg stadig åben for
tilbud, jeg kan ved grød ikke fatte at det skal være så svært.

--
Wired Earp
Wunderbyte