Storby i 3D
Fra : Christian

Dato : 01-10-01 16:19

Jeg kom lige til at tænke på om hvor store tegninger eller filer kan AutoCad
klare i sidste ende. Kan den klare at man f.eks. tegner en by centrum på ca.
4 km i diameter som er temmelig meget detaljerede. Kan AutoCad kan klare det
hvis man har adgang til ekstreme store maskiner. Når jeg taler om
detaljerede tegninger tænker jeg på på alt fra kabler, afløb og afkast på
bygninger osv. samt evt. biler på gaden.

Eller er det bare for meget at presse den til ?.

Mvh.

Christian

Fra : Leif

Dato : 02-10-01 17:46

Jeg tror lige, du skal overveje Inventor - det med de store
samlingstegninger er lige noget for den.
For du har vel ikke tænkt at lave det hele i samme tegning, vel?
mvh
Leif

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 03-10-01 19:42

Hej

>Jeg kom lige til at tænke på om hvor store tegninger eller filer kan AutoCad
>klare i sidste ende. Kan den klare at man f.eks. tegner en by centrum på ca.
>4 km i diameter som er temmelig meget detaljerede. <snip>

Lige en hel generel kommentar: Der er en grund til at mange store
3D-værktøjer (Virtual Reality mv.) anvender simple overflademodeller.
Jeg tror næppe at noget værktøj - som vel og mærke er til at betale
sig fra - er i stand til at modellere en større by med mange detaljer
vha. "Solid Modelling" som i et 3D-CAD system.

Erfaringer om det modsatte modtages gerne.

mvh
Karl Peder

Fra : P.C.

Dato : 03-10-01 21:19

Hi.

Karl Peder Olesen skrev i meddelelsen <3bbb5b5c.706766@news.stofanet.dk>...
> [...]
>vha. "Solid Modelling" som i et 3D-CAD system.
>
>Erfaringer om det modsatte modtages gerne.

Nu er dette en del år siden, men de 4 Km. passer udmærket på en tegning jeg på
et tidspunkt udførte til en konkurence. ----- det var såmænd da processorene hed
8088 og 8086 , og detaljer var det så-som-så med, men der var da vinduer i en
del huse og der var andet end huse med ; både broer og kaj-anlæg og Kirker
Så hvis Aalborg havnefront og midtby i simple "solids" ------ såvidt jeg kan
huske var tegningen baseret på 5 -- 7 standard type huse, som jeg så skalerede i
forskellig størrelse , ---- så når dette kunne lade sig gøre på en 8088 på 8Mhz
og meget begrænset hukommelse, ------ mon så ikke en P4 med en masse Ram eller
en super hurtig P!!! kan klare en hel del.
Du _behøver_ jo heller ikke nødvendigvis bruge et CAD program med en masse
funktioner, mon ikke de fleste "banebyggere" kan klare rigtigt store verdener.
Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/4a.jpg

Fra : Bjørn Heide Pedersen

Dato : 03-10-01 22:56

Prøv at kigge på denne side med flotte modeller af Aalborg havnefront etc..
http://www.aod.auc.dk/designfaces/

mvh
Bjørn

Fra : P.C.

Dato : 04-10-01 08:22

Hi.

Bjørn Heide Pedersen skrev i meddelelsen
<3bbb886c$0$275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Prøv at kigge på denne side med flotte modeller af Aalborg havnefront etc..
>http://www.aod.auc.dk/designfaces/

Det er ellers en flot site.
Der er jo masser af muligheder med Virtual reality, og undertegnede har såmænd
også benyttet sig af at kunne exportere en 3Ds model ,direkte til en
..wrl -------- det er ret effektivt hvis man skal vise design detaljer som et nyt
spant system som eks ;
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/wrl/Longboat.wrl
( giv agt ; 1.6 Mb )
Men Wrlm har jo også visse begrænsninger, ---- f.eks. peger jeg _altid_ på
"change controls" på min Wrl viewer ( den billige Cosmo ), fordi man nemt
ellers ender på hovedet medens man kigger på en ligegyldig mursten, samtidig med
at maskinen fryser eller "hakker" forbi netop den synsvinkel man ønsker.
Men med et digitalt kamara og lidt software, er det rigtigtnok temmeligt
effektivt med Virtual reality ------ hvis bare viewerne var lidt mere
menneskevenlige.
---------- Det er netop de besværligheder, der har afholdt mig fra at satse
mere på Wrlm og Virtual reality, fordi man skal jo kunne bevæge sig i disse
verdener, og kan man ikke det, pga. en langsom computer ender man altså nemt på
hovedet eller midt inde i en hul Solid. ----- men ellers er det jo "vejen frem"
med alle de muligheder der er blevet udviklet til Virtual reality, som jo både
tilbyder animerede 3D objekter , knapper man kan trykke på, og en masse andet,
som så igen kræver større computere og mere hukommelse.
Trust me ;))
P.C.

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/fig4.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/f-117-f.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/panels-1.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/Tower-sectioned-2.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/fuselage-34c.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/Image-aaaaa.jpg

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-text-1w.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-text-2w.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-wings-3d.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/poster-1.jpg

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 04-10-01 22:21

Hej

>Prøv at kigge på denne side med flotte modeller af Aalborg havnefront etc..
>http://www.aod.auc.dk/designfaces/
>
>mvh
>Bjørn

Tæske flot præsentation. Det er imponerende hvad man kan.

Det man dog skal lægge mærke til ift. modelleringen er, at der
anvendes forholdsvis simple overflademodeller (så vidt jeg kan se).
Alle detaljer er lagt på med textures.

Hvis man skal lave alle detaljer (afløb, busskure, træer, biler osv.)
vha. solids uden brug af textures, så tror jeg stadig at stort set
alle maskiner (PC'ere) vil "dø". Ja jeg er måske lidt stædig...

Er der nogen out there, som har prøvet at modellere noget af denne
størrelse i Inventor (el. Pro/E, Catia, SolidWorks, eller...)????

mvh
Karl Peder