Hvalpen tisser, når den bliver glad
Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 02-10-01 16:13

Hej!

Min mand og jeg hentede en hundehvalp (Berner Sennen) for min mor for 2
måneder siden. Vi kommer ud til min mor 1-2 gange om ugen. Hver gang den ser
en af os bliver den så glad, at den tisser. Og så er det altså ligemeget om
den står ude eller inde på gulvtæppet.

Er det noget, som hunde som regel vokser fra?

Ida Maria Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Carina Graversen

Dato : 02-10-01 18:17

Hej Ida ...

> Er det noget, som hunde som regel vokser fra?

Det er der gode chancer for .

Hunde kommunikerer meget via lugtesansen, og hvalpe tisser ofte for at få
spredt deres hvalpeduft hurtigt. Uden at have set vapsen, gætter jeg på, at
den samtidig har halen næsten mellem benene og logrer ? ! ?. Det I skal
gøre er altså
at reagere på hvalpens signaler og under ingen omstændigheder skælde den ud
!!!

Held og lykke med "den bette"

Hilsen
Carina

- - -
Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : coppi

Dato : 02-10-01 20:25

"Hej Ida .

3 af mine hunde har haft det samme problem , det gik over med alderen.

Hvis I kan så luk hunden ud for at hilse på folk , så går det jo ikke ud
over gulvtæppet.

coppi

Fra : Max Larsen

Dato : 03-10-01 09:52

I kan jo også forsøge at være mindre "dominante" i hvalpens øjne lige
i hilse situationen:
- ikke at tage øjenkontakt
- ned på hyg
- siden af kroppen til hvalpen
- gerne smaske lidt (tyggegummi er helt fantastisk)
- små øjne, ikke blottede tænder (no smile)

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 03-10-01 13:06

Hej Ida.

Max har fuldstændig ret i det med dominans.

Når en hvalp/voksen hund tisser på gulvet, når i el. andre kommer ind af
døren. Så er det for at fortælle jer at den underkaster sig, og vil gøre alt
i forlanger "næsten da".

Og da vi mennesker normalt tager imod andre, med et stort smil og front mod
den/dem vi møder virker det dominerende på hunden. Så brug bare Max's gode
råd.

Held og lykke med det.

Mvh Jaime

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 03-10-01 17:13

Jaime Lauritsen skrev i news:9peunr$2utl$1@news.cybercity.dk...

> Max har fuldstændig ret i det med dominans.

Jeg er ikke så frygtelig klog på hunde, men det lyder da meget rimeligt.

> Når en hvalp/voksen hund tisser på gulvet, når i el. andre kommer ind af
> døren. Så er det for at fortælle jer at den underkaster sig, og vil gøre
alt
> i forlanger "næsten da".

Det sjove er bare, at den KUN gør det ved min mand og jeg. Den gør det ikke,
hvis min far kommer ind af døren efter at have været væk en hel dag. Men
hvis jeg kommer, så tisser den samtidig med den kommer glad, løbende hen til
mig. Og så piber den forresten også. Den piber og tisser af glæde på een
gang. Også selvom jeg sætter mig på hug, for det gør jeg faktisk altid ved
hunde (alt efter hundes størrelse og temperament!).
Det at hun piber er vel også kun et tegn på, at hun er glad for os, eller
hvad? For hvis hun var bange eller lignende, så ville hun jo aldrig være
kommet frivilligt løbende hen til os.

> [...]
mod
> den/dem vi møder virker det dominerende på hunden. Så brug bare Max's gode

Det der med at vende siden af kroppen til hvalpen er da praktisk talt
umuligt. Hun farer jo rundt som skudt ud af en kanon.

Ida Maria Kiefer
www.kiefer.dk/fedra.html

Fra : Pia

Dato : 03-10-01 17:26

nej, hvalpe viser ikke kun underdanighed af frygt men også over for dem som
den "beundrer" rigtig meget. På et tidspunkt vil I måske synes at hun bør
moderere sine udbrud lidt, så I bør ikke deltage i iveren, men sidde stille
og roligt, evt. blive stående og tale med jeres forældre og ignorere hende
et par minutter, indtil hun slapper af, og derefter belønne hende med
opmærksomhed. Det er sødt nu, men ikke så fedt at have hende til at lande i
skødet når hun engang vejer 50 kg. Og til den tid er det sværere at lære.

:Pia

Fra : coppi

Dato : 04-10-01 21:26

"Pia" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> skødet når hun engang vejer 50 kg. Og til den tid er det sværere at lære.

Hej Pia.

Nøjagtig sådan en haar jeg jo , altså en på 50 kg , der lander på skødet.

coppi

Fra : Pia

Dato : 04-10-01 21:58

> Nøjagtig sådan en haar jeg jo , altså en på 50 kg , der lander på skødet.
>
> coppi

Det har jeg også (nåja, endnu kun 42, men han arbejder på sagen)

:Pia

Fra : Tina Sylvester Gusta~

Dato : 05-10-01 10:56

Hejsa Ida

Da jeg var teenager fik min venindes familie en schæferhvalp. Han reagerede
på samme måde overfor mig. Hvis han så mig eller hørte mig, begyndte han at
pibe og tisse ud over det hele og netop som beskrevet ovenover med en meget
logrende hale mellem benene. Han reagerede aldrig på den måde overfor nogen
anden i familien eller deres omgangskreds. Han gjorde det i ca. 1 års tid og
eftersom det var et hus jeg ofte besøgte lavede jeg den vane at åbne døren
og kalde på hunden, så kom han udenfor og fik tisset af. Om hans beundring
af mig skyldtes, at jeg havde en på det tidspunkt voksen hanhund, som synes
jeg var vidunderlig ved jeg ikke, men det er vel en mulighed?

Jeg kan kun sige at det er vigtigt at dæmpe sine egne signaler som det står
beskrevet ovenfor og ikke skælde ud! (noget jeg fik lært min venindes
forældre, som synes det tisseri var noget griseri! )

Hilsen Tina

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 03-10-01 12:36

Min hund gjorde det de første 4-5 månneder da den blev glad samtidig løb han
rundt i cirkler hen over folks sko o.s.v. meget sjovt at tænke tilbage på
men det går over det er fordi deres blære ikke er færdigudviklet så de
ikke kan holde det inde , man må ikke skælde dem ud da de ikke kan gøre for
det ! jeg lod bare min hund hilse på folk uden for hoveddøren så kunne jeg
jo hurtigt tøre det op ,

små babyer tisser jo også i bukserne