Overvejelser mht. trådløst netværk
Fra : Søren

Dato : 02-10-01 15:38

Jeg overvejer at dele en internetforbindelse med nogle af naboerne, og er
selvsagt lidt træt af at skulle til at trække ledninger over vejen (hvilket
næppe kan være lovligt?), så hvorfor ikke hoppe på den trådløse, tænker man
så.

Kan nogen herinde svare mig på om det ikke kunne være en god og billig
løsning at lade en gammel Pentiummaskine fungere som Linux-router/bridge,
installere et netkort (til forbindelse med Cisco677) og et trådløst PCMCIA
kort (Orinoco (Agere) gold) i denne router, og på den måde lade maskinen
fungere som accesspoint for 6-8 maskiner.

og

er der nogen der kender til en extern antenne til Orinoco kortene, der
kan/må sidde udendørs, og som kan købes i danmark (behøver ikke at være
originaludstyr), da det længste den skal kunne række er 150m gennem en
husmur (= ind til naboens PC'er).

Er der til sidst lige en der har styr på om producenterne har standardiseret
stik til externe antenner til disse PCMCIA kort, eller man binder sig til at
benytte producentens antenner.

søren

"Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper"

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-10-01 22:09

"Søren" <1547@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> kort (Orinoco (Agere) gold) i denne router, og på den måde lade maskinen
> fungere som accesspoint for 6-8 maskiner.

Tja, hvis du har tid, lyst og lejlighed, men hvis du har 6-8 klienter bliver
prisen for et AccessPoint ikke overvældende hvis de deles om regningen.

> [...]
> kan/må sidde udendørs, og som kan købes i danmark (behøver ikke at være
> originaludstyr), da det længste den skal kunne række er 150m gennem en

se: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-w/

Jeg vil skyde på at følgende antenne kan fungere i dit setup:

http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-w/netwant/netl848-515-706.html

Du skal foruden Orinoco kortet bruge 1 x IEEE cable assembly til montering
mellem kortet og antennen.
Desuden skal du også kraftigt overveje at montere en surge arrestor lige
efter antennen.

> [...]
standardiseret
> stik til externe antenner til disse PCMCIA kort, eller man binder sig til

Alle producenterne har specielle stik på deres PC-Cards, men der findes som
regel adapterkabler som konverterer til Standard N-Type, alle Orinoco's
antenner leveres med Standard N-Type connector.

Du kan i princippet bruge alle antenner der fungerer i 2.4GHz området, men
pas ikke at forveksle Reverse Polarity N connectors med Standard N typen.

Du kan læse mere om Orinoco antenner, kabler og dimser her:
http://www.proconsult.dk/documents/pdf/oaig_c.pdf

Hvis du vælger at købe et AccessPoint kan der på AP-500 godt monteres en
ekstern antenne, selv på RG-1000 kan alle antennerne også monteres, RG-1000
kræver at du åbner boksen, og derved mister du en eventuel garanti.

Orinoco produkterne produceres af Agere, blev tidligere solgt af Lucent, men
sælges nu af Avaya, oven i hatten OEM'es produkterne af Compaq, Dell og
andre.

Orinoco info er IMHO bedst på denne side: http://www.wavelan.com/

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Søren

Dato : 03-10-01 00:49

> Tja, hvis du har tid, lyst og lejlighed, men hvis du har 6-8 klienter
bliver
> prisen for et AccessPoint ikke overvældende hvis de deles om regningen.

Når jeg nu har maskinen stående alligevel, og en linuxløsning synes for mig
lidt mere fleksibel, eller hvad?

> se: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-w/

???

Jeg vil skyde på at følgende antenne kan fungere i dit setup:

> http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-w/netwant/netl848-515-706.html

Måske nærmere 10dBi udgaven. Den ser ud til at dække bedre i omkredsen.

> Desuden skal du også kraftigt overveje at montere en surge arrestor lige
> efter antennen.

Ja... det kan åbenbart spare mig for et nyt netkort (trådløst vel at mærke),
og en antenne i tilfælde af lynnedslag.

> Alle producenterne har specielle stik på deres PC-Cards

¨JA, slevfølgelig hva'? fed standard.

> Du kan læse mere om Orinoco antenner, kabler og dimser her:
> http://www.proconsult.dk/documents/pdf/oaig_c.pdf

tak skal du ha' for en pdf'er

> Orinoco produkterne produceres af Agere, blev tidligere solgt af Lucent,
men
> sælges nu af Avaya, oven i hatten OEM'es produkterne af Compaq, Dell og
> andre.

Så er det sat på plads..

> --
> Med Venlig Hilsen
>
> Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
> My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Tusinde tak for svaret, og jeg blev nok lidt klogere.

Jeg fik dog ikke præsiceret at der i min opstilling er tale om at der kun
skal være antenne fra accesspoitet, og ikke ved klienterne. Alle Orinoco's
dokumtation tager udgangspunkt i en antenne ved både accesspoint og klient.
Kan man ikke opnå en forbedret rækkevidde ved blot at montere en antenne ved
accesspointet?

sørne

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-10-01 23:03

"Søren" <1547@worldonline.dk> wrote:

> Når jeg nu har maskinen stående alligevel, og en linuxløsning synes for
mig
> lidt mere fleksibel, eller hvad?

Ja, så er det ganske udemærket med en Linux maskine, der er rent faktisk
nogen distributioner der understøtter PCI adapteren med Silver kortet out of
the box, hvis jeg kunne huske hvilke skrev jeg det, men jeg er ikke linux
haj, men jeg kan da huske at det ikke var Red Hat.

Alternativt kan man jo selv kompilere kerner eller loade modules.

> ???

Sorry, Jeg syntes det skaber overblik med lidt tekniske informationer og
priser på samme sted, brug priserne til at se hvad tingende koster i forhold
til hianden og køb så der hvor du nu engang har lyst til.

Desuden har jeg selv skrevet det...

> Jeg vil skyde på at følgende antenne kan fungere i dit setup:

> Måske nærmere 10dBi udgaven. Den ser ud til at dække bedre i omkredsen.

Det er du nok bedst til at vurdere, du kender de lokale forhold, men hav
altid i baghovedet at den eneste sikre metode til at fastslå hvad der er
bedst er at lave en eller flere målinger.

Vær også opmærksom på at de almindelige kort er alt for kraftige til at de
med disse antenne overholder kravene fra ETSI.

Men man kan vist skrue ned for sendestyrken, alternativt kan man købe et Red
Card fra lucent, de sender med 1/5 af effekten og koster dobbelt så meget,
kortet anvendes i ROR-1000 og COR-1100, som jo er beregnet til antennerne.

> Ja... det kan åbenbart spare mig for et nyt netkort (trådløst vel at
mærke),
> og en antenne i tilfælde af lynnedslag.

Forkert, i tilfælde af lyn i den umidelbare nærhed af antennen, lynet
behøver altså ikke slå ned i antennen for at generere ganske store mængder
energi i 2.4 GHz området, husk på at du sender med 100mW det er derfor en
ganske følsom modtager, og den er egentligt beregnet til anvendelse
indendørs og uden en forstærkende antenne.

> Tusinde tak for svaret, og jeg blev nok lidt klogere.

Nu er jeg ikke verdens bedste forfatter, men det var egentligt også
meningen...

> [...]
klient.
> Kan man ikke opnå en forbedret rækkevidde ved blot at montere en antenne

Ja, det kan man godt, antennen forstærker både det signal der sendes og det
signal der modtages, men naturligvis er det bedst med en antenne i hver
retning.

Husk også at længden på kablerne har *meget* større indflydelse end de
fleste regner med, og at det er som regel svært at montere en gammel PC oppe
under taget...

Men man kan jo bruge den lille bordantenne og sætte den i et vindue,
alternativt har USB adapteren bedre betingelser end et PC-Card nede bag i en
PC med 1000 vis af ledninger lige omkring.

- Ulrik Lunddahl