grafik med PHP..
Fra : steen broelling

Dato : 02-10-01 15:17

Hej

Hvad kan la' sig gøre rent grafisk med PHP!??

Jeg ved at man kan lave små grafer, men kan man også lave f.eks. figurer
og kort af noget man hiver ud af en database - rent PHP mæssigt!??

Og i så fald hvad skal man ha' fat i!??

Og hvis ikke - hvad kan så gøre det!??

MVH Steen
--
ego <http://www.broelling.dk>
birdland <http://www.vejlerne.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-10-01 15:40

On Tue, 02 Oct 2001 16:17:13 +0200, steen broelling <hjejlen@email.dk>
wrote:

>Jeg ved at man kan lave små grafer, men kan man også lave f.eks. figurer
>og kort af noget man hiver ud af en database - rent PHP mæssigt!??

GD kan man lave lidt simpelt sjov med, fx linier og deslige - og så
kan man lege med truetype-skrifttyper. Indtil videre er GD dog ikke så
interessant, da man maksimalt kan bruge 256 farver, men i næste udgave
(GD version 2) begynder tingene at rykke. GD er okay, hvis man fx skal
klaske lidt tekst på billeder med få farver, eller lave diverse
primitiver (fx simple grafer med blå, grønne og røde kasser). GD er
det, der er mest udbredt.

Et alternativ er Imlib2. Her begynder man at kunne have shading,
alpha-kanaler (rart, hvis man fx skal lave en skygge-udgave af noget
tekst på en kompliceret baggrund - så skal skyggen ikke bare være
"grå", uanset hvad baggrunden er), blurring og andet guf.
TrueType-fonts er også lette at lege med. Et eksempel:
http://stock.ter.dk/imlib/

ImageMagick er brugt en del under perl, og jeg ved egentligt hverken
om der er en passende PHP-frontend, eller om man kan skabe billeder,
fremfor blot at kunne manipulere eksisterende.

Gimp, der er et udbredt grafikprogram i Linux-miljøet, går for at
kunne automatiseres. Dette kræver dog lidt sort magi, og var det ikke
fordi jeg havde set et par eksempler på brug af Gimp i produktion,
ville jeg havde troet, at det med at scripte til Gimp blot var en
urban legend.

--
- Peter Brodersen