Line 5
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 02-10-01 10:13

Hej,

Jeg skal bruge linie 5 fra minfil.txt.

head -n5 minifil.txt | tail -n1 ..... Det virker, men hvad er det lige for
en komando der kan klare det alene ??

/HHA

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-10-01 10:22

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk> writes:

> head -n5 minifil.txt | tail -n1 ..... Det virker, men hvad er det lige for
> en komando der kan klare det alene ??

Hvorfor vil du have en fil der kan gøre det alene, det er imod
unix-filosofien.

Følgende oneliner er dog en løsning, der gør det på nøjagtig samme
måde bare i perl:

perl -e '$l = <> for (1..5); print $l' filnavn.txt

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-10-01 10:22

Hans-Henrik Andresen skrev:

> Jeg skal bruge linie 5 fra minfil.txt.

sed -n 5p < minfil.txt

// Klaus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-10-01 10:29

Hans-Henrik Andresen wrote:

> Jeg skal bruge linie 5 fra minfil.txt.

sed -n 5p < minfil

-Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-01 13:10

Hans-Henrik Andresen wrote:

> head -n5 minifil.txt | tail -n1 ..... Det virker, men hvad er det lige for
> en komando der kan klare det alene ??

awk fx, og perl.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 02-10-01 13:35

Tak Tak,

Det var sed ..... jeg havde glemt.

Og grunden til at jeg vil nøjes med en komando er for at spare cputid.

.......... Men det er nu smart at sætte flere komandoer sammen :)

/HHA

<3bb98549$0$4787$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-01 14:29

Hans-Henrik Andresen wrote:

> Tak Tak,
>
> Det var sed ..... jeg havde glemt.
>
> Og grunden til at jeg vil nøjes med en komando er for at spare cputid.
>
> ......... Men det er nu smart at sætte flere komandoer sammen :)

CPU-tid er én ting. I lige det her tilfælde er det nok mere
diskaktivitet som er begrænsningen, og programmerne vil formentlig køre
stort set lige hurtigt (man kan ikke måle forskel).

Unix er tunet til tekstbehandling via pipes.
http://bigfoot.com/~thunderbear