Hvad sagde vi: Dixa lukker og slukker
Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 09:41

Det kan næppe komme bag på nogen:

http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=12159

120 millioner fik de brændt af, uden der kom en eneste kunde på
af den grund.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 02-10-01 09:50

I hate to say I told you so, but I told you so.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 09:51

It seems Kasper Mejlgaard wrote:
>I hate to say I told you so, but I told you so.

Og sjældent har ordene "hvad sagde jeg" været mere passende.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-10-01 10:04

On Tue, 2 Oct 2001 08:41:19 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>120 millioner fik de brændt af, uden der kom en eneste kunde på
>af den grund.

Ret skal være ret:

- Ingen privatkunder mistede penge.
- En eller anden teaterforestilling, som Dixa.net sponserede (og som
jeg desværre ikke har fået set), fik da noget ud af det.

Jeg vil dog stadigvæk tro, at ideen med at lave lokalnet i ejendomme
med en delt forbindelse stadigvæk kunne være interessant. Produktet er
nok desværre bare for diffust; stort set enhver
ikke-avanceret-computer-bruger, man siger til at fx 40 personer deles
om en 2mbit-linie, vil komme med et modargument i stil med at hvis
alle så surfer på samme tid, vil der kun være 50kbit til hver.

Gu' ve' hvilke konsekvenser, det ville have, hvis alle trak i
toilettet på samme tid...

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 10:19

It seems Peter Brodersen wrote:
>Ret skal være ret:
>
>- Ingen privatkunder mistede penge.
>- En eller anden teaterforestilling, som Dixa.net sponserede (og som
>jeg desværre ikke har fået set), fik da noget ud af det.

- den almene mistænksomhed over for de etablerede DSL-udbydere
blev atter styrket på et urimeligt grundlag.

>Jeg vil dog stadigvæk tro, at ideen med at lave lokalnet i ejendomme
>med en delt forbindelse stadigvæk kunne være interessant.

Men det var jo ikke det, Dixa ville.

> [...]
>alle så surfer på samme tid, vil der kun være 50kbit til hver.
>
>Gu' ve' hvilke konsekvenser, det ville have, hvis alle trak i

2 Mbps til deling mellem 40 mennesker vil være fuldstændig
uacceptabelt for de brugere, der vil kunne downloade med fuld
skrue, når de lyster det, og have lavt delay til gameserverne,
når der spilles.

Bredbandsbolaget har efter min opfattelse valgt at skalere deres
net efter princippet om, at der skal være båndbredde nok, men til
gengæld kommer de aldrig til at tjene penge på deres access-
produkt.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-10-01 10:28

On Tue, 2 Oct 2001 09:19:02 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

> [...]
>uacceptabelt for de brugere, der vil kunne downloade med fuld
>skrue, når de lyster det, og have lavt delay til gameserverne,

Så en anden hastighed med en anden mængde personer - dog lader det
måske til, at hvis man vil tilbyde en pakkeløsning i den forbindelse,
at man måske også bør have en eller anden form for trafficshaping
kørende, så man undgår for mange konsekvenser ved at en eller anden
synes, det er fedt, at hans download-accelerator kan hente med 40
TCP-forbindelser på én gang...

Dem om det.

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 10:32

>Så en anden hastighed med en anden mængde personer

Hvordan vil du så sammensætte det?

>Dem om det.

Hvorfor det? De prøver jo netop det, du efterlyser.

Hvis din forestilling om, at det kan fungere med deling af
båndbredde i boligforeninger og tilsvarende konstruktioner, så må
du da have en mening om, at et af de mere garvede foretagende
inden for området er nødt til fremskaffe yderligere et par
milliarder investorkapital for at undgå konkurs.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-10-01 10:52

On Tue, 2 Oct 2001 09:31:54 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Hvordan vil du så sammensætte det?

Du misforstår min pointe. Min pointe er, at uanset sammensætningen vil
den typiske bruger hævde, at man normalt skal leve med en hastighed på
"antal brugere divideret med samlet båndbredde". Sådan virker det jo
ikke i praksis.

>Hvorfor det? De prøver jo netop det, du efterlyser.

.... måske lidt for entusiastisk, og så må de rigtigtnok finde pengene
et andet sted. "Båndbredde nok" er netop et diffust begreb. Det kan
tilfældigvis være nok til at kunne fylde en
10mbit-på-lokalnettet-forbindelse op, eller det kan være en vilkårlig
anden værdi, der blot er "rar nok".

> [...]
>inden for området er nødt til fremskaffe yderligere et par
>milliarder investorkapital for at undgå konkurs.

Tjah, men der er forskel på at give tingene stort set gratis til folk,
og så udnytte sig af simpel belastningsanalyse og -teori.

Der behøver ikke at være noget kæmpevildt eller stort eller "lysleder"
eller lignende i det. Det er jo blot så simpelt, at hvis 10 personer i
en opgang har hver deres 256kbit-forbindelse, ville de kunne få en
forbindelse, der i praksis gav dem hurtigere downloadtider m.m. end
før, hvis de i stedet lagde deres penge sammen i en pulje. og købte én
større forbindelse. Så langt er vi forhåbentligt enige?

Med udbyder-priserne vil blot to personer ligeledes kunne have fordel
af at købe én 512kbit-forbindelse i stedet for hver deres
256kbit-forbindelse. Der vil tillige kunne spares ca. en 50'er pr.
måned pr. person. Spørgsmålet er så om vil kunne spare de 50'ere op
til at kunne smække lokalnet op, evt. server, m.m.

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 11:42

> [...]
>den typiske bruger hævde, at man normalt skal leve med en hastighed på
>"antal brugere divideret med samlet båndbredde". Sådan virker det jo

Der foregår også hård multiplexering på DSL-produkterne, så det
er kun brugere uden den nødvendige indsigt, der kan hævde noget
sådant.

>Tjah, men der er forskel på at give tingene stort set gratis til folk,
>og så udnytte sig af simpel belastningsanalyse og -teori.

Men med udgangspunkt i denne teori må du vel kunne sammensætte et
produkt, der kan give billig netforbindelse til
lejlighedskomplekser og samtidig skæppe i kassen hos udbyderen?

> [...]
>før, hvis de i stedet lagde deres penge sammen i en pulje. og købte én
>større forbindelse. Så langt er vi forhåbentligt enige?

Ja, men: Hvis produktet skal matche DSL i performance, så skal
det indrettes sådan, at der ikke opstår congestion. Dvs. at
mindre end 1 Mbps nok er for risikabelt, da det ikke er
usandsynligt, at fire ud af 10 beboere downloader med fuld skrue
samtidig.

Hvis du skal have et lejet kredsløb med symmetrisk båndbredde på
1 Mbps og passende termineringsudstyr i lejlighedskomplekset, så
får du svært ved at udbyde 256 kbps til en pris, der er
konkurrencedygtig med DSL.

> [...]
>måned pr. person. Spørgsmålet er så om vil kunne spare de 50'ere op
>til at kunne smække lokalnet op, evt. server, m.m.

- forudsat at de kan finde ud af at deles om forbindelsen. Hvis
den ene beslutter sig for at monsterdownloade og dermed gør
makkerens forbindelse ubrugelig, så er historien jo ikke så
rosenrød længere. De kan selvfølgelig lave traffic-shaping af en
art, men så vi ude i en hjemmestrikket teknisk løsning, der er
langt over niveauet hos den gennemsnitlige bruger.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-10-01 13:32

On Tue, 2 Oct 2001 10:42:17 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Der foregår også hård multiplexering på DSL-produkterne, så det
>er kun brugere uden den nødvendige indsigt, der kan hævde noget
>sådant.

Ja! Lige præcis min pointe - desværre kan det også være dem, man skal
sælge produktet til. Altså, hvis 25 slår sig sammen, vil den mest
kyndige ikke nødvendigvis være så kyndig. Men han kan lure, at de
deles om den samme forbindelse.

Ved DSL-produkterne bevarer kunden typisk en illusion om at hans stik
blot er forbundet til Internet-skyen.

>Men med udgangspunkt i denne teori må du vel kunne sammensætte et
>produkt, der kan give billig netforbindelse til
>lejlighedskomplekser og samtidig skæppe i kassen hos udbyderen?

Umiddelbart tror jeg, det vil holde. Til gengæld tror jeg, der er for
meget rod på markedet i øjeblikket hvad angår Dixa, etc., og folk vil
have urealistiske forventninger (og hellere kaste penge i konkurser
end i stabile produkter). Dertil kunne jeg også forestille mig en lang
række praktiske krav med fx firewalls, ekstrem beskyttelse mod
hinanden (for at undgå at få noget medansvar) og masser og masser af
support fra slutbrugere.

Men sådan som kollegier og diverse boligfællesskaber fx blot får
etableret en mini-telefoncentral, skulle man tro, at der også
andetsteds kunne være forretning i lignende ideer.

>Ja, men: Hvis produktet skal matche DSL i performance, så skal
>det indrettes sådan, at der ikke opstår congestion.

Spørgsmålet er så om det absolut skal matche DSL på hvert eneste
tidspunkt overhovedet.

Men ja, det er selvfølgelig noget mere kompliceret, end "bare et par
telefoner".

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 14:19

It seems Peter Brodersen wrote:
>Ved DSL-produkterne bevarer kunden typisk en illusion om at hans stik
>blot er forbundet til Internet-skyen.

Illusionen holder indtil det tidspunkt, hvor ISP'en overbefolker
netværket i en sådan grad, at der ikke er nok til alle. Mig
bekendt sker det meget sjældent (eller de facto aldrig) hos de
tre store udbydere.

> [...]
>række praktiske krav med fx firewalls, ekstrem beskyttelse mod
>hinanden (for at undgå at få noget medansvar) og masser og masser af

Problemet er jo, at man skal mønstre et produkt, som i pris og
specifikationer er DSL klart overlegent, for ellers er der ikke
noget argument for, at beboerne i fx 50 lejligheder skal hoppe på
den samme galej frem for at shoppe hver deres løsninger.

Dvs. at prisen skal være markant lavere for at tiltale det brede
publikum, og samtidig skal båndbredden også gerne være højere,
således at nørderne også er tilfredse. Og så er vi altså henne
ved 2 Mbps til 200 kroner om måneden, hvilket er meget svært at
tjene penge på, hvis man samtidig vil levere en ordentlig
performance, hvilket efter min opfattelse bliver en stadig mere
afgørende parameter for kunder i alle segmenter.

>Men sådan som kollegier og diverse boligfællesskaber fx blot får
>etableret en mini-telefoncentral, skulle man tro, at der også
>andetsteds kunne være forretning i lignende ideer.

Denne slags foreninger har næppe flatrate på den eksterne
telefoni.

>Spørgsmålet er så om det absolut skal matche DSL på hvert eneste
>tidspunkt overhovedet.

Efterhånden som internet bliver en stadig mere integreret del af
den almindelige danskers hverdag, så vil kravet til oppetider,
performance, mv. også stige tilsvarende. Jeg tror ikke, at der på
længere sigt vil være fornuft i at levere et sekundaprodukt.

>Men ja, det er selvfølgelig noget mere kompliceret, end "bare et par
>telefoner".

Ja, præcis. Med en portion købmandsregning og lidt Erlang kan de
fleste gennemskue, om det fx kan betale sig at købe en
telefoncentral og et par ISDN30'ere til et kollegie med 800
værelser. Helt så trivielt er det næppe med internet.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-10-01 15:27

On Tue, 2 Oct 2001 13:19:12 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Illusionen holder indtil det tidspunkt, hvor ISP'en overbefolker
>netværket i en sådan grad, at der ikke er nok til alle.

Tjah, vi taler stadigvæk slutkunder her. Allerede i præsentationen af
et "boligtilbud" lurer kunden, at der skal deles om forbindelsen. Ved
ADSL er det længere ude, og "blot en del af internettet..."

>Dvs. at prisen skal være markant lavere for at tiltale det brede
>publikum, og samtidig skal båndbredden også gerne være højere,
>således at nørderne også er tilfredse.

Jeg tror at prisen behøver at være noget af det eneste. Indlæg som
"Hvem er den BILLIGSTE ADSL-udbyder?" stilles ofte, fx med
selvmodsigende følgekommentarer i stil med "Det behøver ikke at være
noget af høj kvalitet, jeg skal bare downloade en masse hurtigt...".

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 15:56

!

<3bb9d529$0$51376$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 10:53

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis din forestilling om, at det kan fungere med deling af
> båndbredde i boligforeninger og tilsvarende konstruktioner

Jeg har mere end en forestilling om det. 2 jeg kender har glimrende sådanne
shared connections der giver min 512/512 DSL baghjul til enhver tid, både
hvad angår hastighed, pris og ping i online spil.
dels via
www.andelsgaden.dk
og http://www.stofa.dk/stofanet/stofanet.html

Det virker i begge tilfælde FINT indenfor og under en pris på 200,- kr

Dixa var dobbelt så dyr, hvis man ser bort fra det vanvittige med fri
telefoni gad jeg da nok vide hvad det kunne have betydet for fremtidens DSL
kunder, hvis den finske investor ikke havde droppet ALLE sine IT
inveseringer. Jeg vil endog gå så vidt som til at sige at jeg allerede
savner Dixa i den forbindelse.

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 11:33

It seems TBC wrote:
> [...]
>shared connections der giver min 512/512 DSL baghjul til enhver tid, både
>hvad angår hastighed, pris og ping i online spil.

Jeg har tilfældigvis en bekendt, der er koblet op via
Andelsgaden, og hans forbindelse ud i verden er ofte hæmmet af,
at gadens link til omverdenen er en mindre linje (formentlig 2
Mbps), som i peak hours er congestet.

>og http://www.stofa.dk/stofanet/stofanet.html

- som har trafikbetaling og derfor ikke er sammenligneligt med
flatrate-produkter.

>Det virker i begge tilfælde FINT indenfor og under en pris på 200,- kr

Det passer ikke. Se ovenfor.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 12:13

> - som har trafikbetaling og derfor ikke er sammenligneligt med
> flatrate-produkter.

Det er DIN retorik, ikke min !
Man kunne jo så sige at min gik på sammenligning af hastighed, pris og ping
!
....og der er iøvrigt 4GB tilgængelig før der bliver tale om trafikbetaling
udover 200,- kr

Jeg kan ihvertfald sagtens sammenligne det faktum at jeg betaler over
dobbelt så meget for en linje der ikke matcher hans i hastighed, pris og
ping. Sandt nok er der et loft på 4Gb/md hvorefter du så begynder at betale
10 øre/mb. - Men hverken han eller jeg har med vores forbindelser (incl. min
flatrate) været over den grænse nogensinde, hvorfor der aldrig har været
tale om trafikbetaling, og jeg for min part derfor sagtens kan sammenligne
uanset den retorik du ønsker skulle sætte dagsordenen.

Men indrømmet; en rigtig hardcore downloader af film og andre store filer
vil nok ikke have det fedt med en sådan grænse. Men det forhindrer
ingenlunde at man sammenligner hastighed, pris og ping !

Og så glemmer du iøvrigt den endnu billigere løsning jeg nævnte som ikke har
loft og endog er hurtigere end stofanet.

> Det passer ikke. Se ovenfor.

Det passer ikke at det ikke passer. Se ovenfor

Og så har jeg jo faktisk praktisk erfaring for at det rent faktisk virker
fint !

TBC

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 12:28

It seems TBC wrote:

>Det er DIN retorik, ikke min !
>Man kunne jo så sige at min gik på sammenligning af hastighed, pris og ping
>!

I så fald burde du måske have præciseret det.

>...og der er iøvrigt 4GB tilgængelig før der bliver tale om trafikbetaling
>udover 200,- kr

Det er stadigvæk ikke flat-rate. Dixa var flatrate,
Bredbandsbolaget er flatrate, ADSL-udbyderne er flatrate.

Hvis DSL-udbyderne troede på, at der var markedsandele i at føre
et produkt uden fri trafik, så havde de nok gjort det.

>Og så glemmer du iøvrigt den endnu billigere løsning jeg nævnte som ikke har
>loft og endog er hurtigere end stofanet.

Som sagt: Jeg har ved flere lejligheder set, at Andelsgadens
forbindelse til omverdenen (som vist nok går via Euroconnect) er
overbelastet i peak hours i en sådan grad, at online-spil vil
være umuligt.

>Og så har jeg jo faktisk praktisk erfaring for at det rent faktisk virker
>fint !

Jeg har en praktisk erfaring, der siger det modsatte.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 12:52

> I så fald burde du måske have præciseret det.

Det var ikke nødvendigt før din "aggresive" retorik søgte at feje min
argumentation af banen.
(Som iøvrigt er den rette metode hvis man VIL vinde en diskution.... At
definere parametrerne for diskutionen, ...så respekt for det)

> Det er stadigvæk ikke flat-rate.

Det er forstat samme rotorik uden proggresion.

> Hvis DSL-udbyderne troede på, at der var markedsandele i at føre
> et produkt uden fri trafik, så havde de nok gjort det.

TDC har en løsning med trafikafregning. Sonofon mener også at kunne tillade
sig et loft for trafik (FWA) der for alvor er hæmmende, og derefter
trafikafregning. - Sikkert fordi deres målgruppe blandt private er dem der
ikke har mulighed for flatrate DSL.
Men nej, HELDIGVIS er konkurrencen på DSL markedet sådan at det nok næppe
vil kunne betale sig idet man formentlig ikke ville score nævneværdigt mange
kunder med for konservativ en politik.
Personligt håber jeg at trafikafregning vil få den skæbne der desværre er
overgået Dixa

> [...]
> være umuligt.

> Jeg har en praktisk erfaring, der siger det modsatte.

Ok. Den tager jeg til efterretning. Man så blot må konkludere at jeg hidtil
har været heldigere end du, idet jeg altid har haft suveræn ping og
båndbredde hos ham. (og det er en del gange da jeg bor 2-3 minutter fra den
pågældende bedste ven). Er tit derovre når jeg skal donwloade noget større,
og spiller også stort set hver gang.

Til gængæld er det mit indtryk at de er ualmindeligt sløve til at udrette
fejl når der har været problemer derovre. (=offline igennem længere tid)

Men alt i alt misunder jeg altså begges forbindelser

TBC

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 13:50

It seems TBC wrote:
>TDC har en løsning med trafikafregning.

Er det et produkt, de rent faktisk kan levere? Jeg kan ikke
mindes at have læst indlæg fra nogen, der havde det.

>Sonofon mener også at kunne tillade
>sig et loft for trafik (FWA) der for alvor er hæmmende, og derefter
>trafikafregning. - Sikkert fordi deres målgruppe blandt private er dem der
>ikke har mulighed for flatrate DSL.

Denne potentielle kundegruppe svinder kraftigt ind, efterhånden
som TDC banker DSLAM'er op over hele landet. Jeg spår FWA en
meget krank skæbne over for privatsegmentet med den nuværende
prissætning.

> [...]
>pågældende bedste ven). Er tit derovre når jeg skal donwloade noget større,

Jeg skal da ikke udelukke, at de har opgraderet kapaciteten,
siden jeg sidst kiggede på forbindelsen.

>Til gængæld er det mit indtryk at de er ualmindeligt sløve til at udrette
>fejl når der har været problemer derovre. (=offline igennem længere tid)

Og brugerne har vist heller ikke faste, offentlige IP-adresser,
hvilket vil være en ulempe for folk, der måtte ønske at drive
server af en eller anden art på forbindelsen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 14:03

> Er det et produkt, de rent faktisk kan levere? Jeg kan ikke
> mindes at have læst indlæg fra nogen, der havde det.

Det er den "billigste" af deres 'bredbånd' kofigurationer du kan få til 299
kr/md og 30 øre/mb fra start

> [...]
> som TDC banker DSLAM'er op over hele landet. Jeg spår FWA en
> meget krank skæbne over for privatsegmentet med den nuværende

Enig. Personligt kender jeg 2 fra familien i jylland der begge ikke kan så
DSL pga afstand til centralen. De havde store håb og forventninger til
Sonofons FWA som nu er tilgægeligt for dem. Med de sidder ifølge deres eget
valg tilbage med ISDN netop pga at Sonofons meget restriktive loft for
trafik. Og det kan jeg så udemærket forstå. Sonofon burde sikkert overveje
deres politik.

TBC

Fra : John Sahl

Dato : 02-10-01 16:18

"TBC" <zuriel@worldonline.dk> wrote in message news:aWiu7.347$%D3.72537@news000.worldonline.dk...
> [...]
> valg tilbage med ISDN netop pga at Sonofons meget restriktive loft for
> trafik. Og det kan jeg så udemærket forstå. Sonofon burde sikkert overveje

Ja, lad dem gøre det, så de kan lukke og slukke lige som Dixa? Sonofon har
da i det mindste indset at de skal have pengene ind et eller andet realistisk
sted.

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Støt ofrene i USA via http://www.SupportUSA.dk hver en krone tæller

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-10-01 16:24

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> wrote in message

KLIP

Een ká sgútte lá vær´ -

> Ja, lad dem gøre det, så de kan lukke og slukke lige som Dixa?

Muligheden for udfasning af produktet foreligger......

> Sonofon har
> da i det mindste indset at de skal have pengene ind et eller andet
realistisk
> sted.

......såfremt ingen har råd eller lyst til at købe produktet....

....og hvad siger de "kloge" så om en forventet størrelse af tab på allerede
investerede midler....her tænkes bl.a. på repeatere mv.?

mvh
Bjørn

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 16:48

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, lad dem gøre det, så de kan lukke og slukke lige som Dixa? Sonofon har
> da i det mindste indset at de skal have pengene ind et eller andet
realistisk
> sted.

Mit indtryk er at det meget restiktive loft på det allerbilligste billigste
produkt måske lige er stram nok til at det kunne holde et en del potentiele
kunder væk. F.eks ville jeg personligt ikke være bange for Stofanet's 4GB
grænse, men med 1GB ville jeg straks føle mig på gyngende/usikker grund,
Ganske som de 2 i min familie har vægtet det. Sonofons 1 & 2 Mbit produkter
ser jo straks tiltalende ud hvis man ikke er den helt store downloader, og
er indstillet på den slags hastigheder og priser, selv set i forhold til
priserne på DSL

Jeg tror at Sonofon søger at lukrere på at deres primære målgruppe må være
dem der ikke har DSL tilgængeligt, og så presse dem op i en dyrere
prisklasse og hastighed eftersom de ikke rigtigt har adgang til noget
alternativ hvis de vil kende deres udgift og ikke bekymre sig om hvornår og
hvor meget de surfer og spiller on-line. Men med den helt stramme politik
tror jeg altså at man risikerer at holde en del af dem der typisk ville
vælge den billige 256 DSL forbindelse, hvis det var dem muligt, fra at blive
sonofon kunder. Det er ihvertfald det der er tilfældet med de 2 i min
nærmeste familie.

Jeg siger ikke at jeg sidder inde med den endelige sandhed, men præsenteret
er de tanker jeg umiddelbart kunne gøre mig om det, og som jeg ville finde
indlysende hvis jeg også selv skulle vægte et Sonofon abbonement.

TBC

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 09:38

On Tue, 2 Oct 2001 13:51:34 +0200, "TBC" <zuriel@worldonline.dk> wrote:

>Personligt håber jeg at trafikafregning vil få den skæbne der desværre er
>overgået Dixa

Selvom jeg så længe jeg har råd til at betale for flatrate, så synes jeg
det er helt fedt at TDC's BB også findes med trafik betaling, omend jeg
godt synes at de kunne have x antal MB inden trafikbetalingen, men som
det er nu, så kan det betale sig på deres 256/128 indtil 500 MB
månedeligt, og derefter er deres flatrate (samme hastighed) billiger,,,

--
Ivar Madsen
Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 09:31

On Tue, 2 Oct 2001 11:27:31 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Hvis DSL-udbyderne troede på, at der var markedsandele i at føre
>et produkt uden fri trafik, så havde de nok gjort det.

Tag lige en kikker på TDC's BB ADSL, de har flere varianter, dene ene er
med trafikbetaling, så Stofanet er ikke ene på markedet om
trafikbetaling,,,

Fra : Simon Skals

Dato : 20-10-01 22:36

It seems Ivar Madsen wrote:

>Tag lige en kikker på TDC's BB ADSL, de har flere varianter, dene ene er
>med trafikbetaling, så Stofanet er ikke ene på markedet om
>trafikbetaling,,,

Leverer TDC rent faktisk dette produkt?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 22:48

On Sat, 20 Oct 2001 21:36:23 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Leverer TDC rent faktisk dette produkt?

Om de har nogen kunder på netop DET produkt ved jeg ikke, men de har da
flere kunder på BB ADSL.

Fra : Simon Skals

Dato : 20-10-01 22:57

It seems Ivar Madsen wrote:

>Om de har nogen kunder på netop DET produkt ved jeg ikke, men de har da
>flere kunder på BB ADSL.

Jo, tak, de er jo ikke lige til at overse.

Mht. produktet med trafikbegrænsing, så har jeg aldrig set nogen
spørge til det i nærværende fora. Men derfor kan det selvfølgelig
godt eksistere alligevel.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 23:13

On Sat, 20 Oct 2001 21:57:20 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Mht. produktet med trafikbegrænsing, så har jeg aldrig set nogen
>spørge til det i nærværende fora. Men derfor kan det selvfølgelig
>godt eksistere alligevel.

http://www.tele.dk/menu/sm2535.htm
Vælg priser, og så midt på siden.

Fra : Simon Skals

Dato : 21-10-01 00:03

It seems Ivar Madsen wrote:

>http://www.tele.dk/menu/sm2535.htm
>Vælg priser, og så midt på siden.

Jeg ved godt, det står på siden - men jeg har aldrig hørt om
nogen, der har købt det.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-01 10:10

> Mht. produktet med trafikbegrænsing, så har jeg aldrig set nogen
> spørge til det i nærværende fora. Men derfor kan det selvfølgelig
> godt eksistere alligevel.

Det eksisterer skam
Kunderne er nok af den type der holder sig til mail og ikke "det der
nyhedsnoget"

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-10-01 11:12

On Sat, 20 Oct 2001 21:36:23 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Leverer TDC rent faktisk dette produkt?

Ja.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-10-01 12:51

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

>Leverer TDC rent faktisk dette produkt?

Ja - jeg kender da nogen der har det.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 07:07

wrote:

> [...]
>inden for området er nødt til fremskaffe yderligere et par
>milliarder investorkapital for at undgå konkurs.

Simon hvad er det CC gør?
De føre et tykt kabel ud til et punkt, hvor de så deler det ud i mange
tynder kabler.
Hvad er det der sker når en boligforening vil have fælles internet?
De føre en knap så tykt kabel ud til et punkt, hvor de så føre et knap
så tykt kabel ud til hver beborer.
Basalt set, hvad er forskællen? Jeg kan ikke se den. Lige bortset fra at
jo flere der deler et kabel jo tynder kan det være pr. bruger.

Fra : Simon Skals

Dato : 20-10-01 22:39

It seems Ivar Madsen wrote:
> [...]
>Basalt set, hvad er forskællen? Jeg kan ikke se den. Lige bortset fra at
>jo flere der deler et kabel jo tynder kan det være pr. bruger.

To væsentlige forskelle:

1) ADSL er langt, langt dyrere end fx Bredbandsbolagets tilbud

2) Bredbandsbolaget og lignende foretagende stiller krav om, at
en vis procentdel af husstandene i en boligforening ønsker at
købe produktet, før de etablerer forbindelsen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 23:00

On Sat, 20 Oct 2001 21:39:29 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>To væsentlige forskelle:

Ja,,,

>1) ADSL er langt, langt dyrere end fx Bredbandsbolagets tilbud

Det er det, og det er der god grund til at det kan være. Ligesom der er
god grund til at ADSL er meget meget billiger end P@ ISDN der jo er
flatrate på en standart ISDN opkobling.

>2) Bredbandsbolaget og lignende foretagende stiller krav om, at
>en vis procentdel af husstandene i en boligforening ønsker at
>købe produktet, før de etablerer forbindelsen.

Stiller CC (og de ander ADSL ISP'er) ikke også krav om at der forventes
at være et vist antal kunder der vil købe ADSL produkt hos dem, før de
vil installere udstyr på centralen?
Basalt set vil både i og de ander have en vist form for garenti for at
få de invisterede penge hjem igen. At installere internet i ældre
ejendomme er ikke nogen billig ting at gøre, der skal trækes kabler til
alle lejlighederne, og CC beklagede at jeg ikke kunne få ADSL hos CC
dengang i kom på min central pga. jeg manglede RÅ kobber på det sidste
stykke, og TDC ville have for mange penge til at installere det. Jeg fik
så at vide at den TDC teknikker der kom og satte NE op at det er sket at
de har måtte installere ekstra kobber i lejlighederne, og at det ville
tage det meste at en dag at føre kobber op til de øverste lejligheder på
7. sal, det vil så ikke tage ret meget længer at sætte forbindelse op i
de lejligheder der ligger nedenunder. Dvs. at det vil tage en dag for
mindst 2 mand bare at føre kabler til en streng lejligheder.

Fra : Simon Skals

Dato : 21-10-01 00:02

It seems Ivar Madsen wrote:

>Det er det, og det er der god grund til at det kan være. Ligesom der er
>god grund til at ADSL er meget meget billiger end P@ ISDN der jo er
>flatrate på en standart ISDN opkobling.

Der er flere lighedspunkter (også mht. økonomien) mellem ADSL og
et setup à la Bredbandsbolaget, end der er mellem ISDN og ADSL,
så den sammenligning giver ikke specielt meget mening.

>Stiller CC (og de ander ADSL ISP'er) ikke også krav om at der forventes
>at være et vist antal kunder der vil købe ADSL produkt hos dem, før de
>vil installere udstyr på centralen?

De kræver ikke, at fx 200 husstande skriver under på forhånd.

>Basalt set vil både i og de ander have en vist form for garenti for at
>få de invisterede penge hjem igen.

Ja, men: Når Bredbandsbolaget trækker en forbindelse til en
boligforening, så får de ikke adgang til 20.000 potentielle
kunder, som ADSL-udbyderne gør på mange centraler.

Problemet for Bredbandsbolaget og lignende selskaber er, at deres
produkter er nødt til at være væsentlig billigere end fx ADSL -
hvorfor skulle en boligforening ellers forpligte sig til at købe
hos dem frem for at lade beboerne vælge hver for sig?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-10-01 06:10

On Sat, 20 Oct 2001 23:01:45 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

> [...]
>hvorfor skulle en boligforening ellers forpligte sig til at købe
>hos dem frem for at lade beboerne vælge hver for sig?

Hvis en boligforening vælger at gå sammen om at installere, forhinder
det ikke at hvis der er nogele der ikke finder det godtnok, at de kan gå
til jer ander og få ADSL.

Fra : Simon Skals

Dato : 21-10-01 14:30

It seems Ivar Madsen wrote:
>Hvis en boligforening vælger at gå sammen om at installere, forhinder
>det ikke at hvis der er nogele der ikke finder det godtnok, at de kan gå
>til jer ander og få ADSL.

Er du sikker på det?

Jeg kunne meget vel forestille mig, at når en boligforening
tegner kontrakt med fx Bredbandsbolaget, så stilles der krav til
et mindstemål for antallet af opkoblede lejemål.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-10-01 20:05

On Sun, 21 Oct 2001 13:30:11 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Er du sikker på det?

Det følger jeg mig temlig sikker på, thivertifald med TDC og Orange. CC
og Tiscali ligger jo stadig under for om der er kobber. Og TDC har jo
forsyningspligt til telefoni, så det er TDC der ejer det telefonkobber
der findes i ejendommen *) så de har det kobber de skal bruge for at
kunne levere ADSL.

>Jeg kunne meget vel forestille mig, at når en boligforening
>tegner kontrakt med fx Bredbandsbolaget, så stilles der krav til
>et mindstemål for antallet af opkoblede lejemål.

Nu er det mange ander muligheder end lige BB, men ja, de stiller krav om
at der ved kontraktunderskrivelse er en vis procentsats der vil
tilslutte sig fra starten, men det forhinder jo ikke resten i at have
ADSL hos jer, jævnfør det ikke er på TDC kobber det lokale net
installeres, der trækkes nyt kobber til telefoni og til data.

*) taler om ejendomme opført inden telefonien blev frigivet, det er
vistnok Telia der har forsyningspligten i Ørestaden. Jeg vil dog ikke
lægge hovedet på blokken her,,,

Fra : Simon Skals

Dato : 22-10-01 13:59

It seems Ivar Madsen wrote:
> [...]
>ADSL hos jer, jævnfør det ikke er på TDC kobber det lokale net
>installeres, der trækkes nyt kobber til telefoni og til data.

Husk min oprindelige pointe: At det åbenbart er meget svært at
tjene penge på installationer à la Bredbandsbolaget.

De kræver tilmelding fra en vis procentdel af beboerne i en given
forening, og her er problemet så åbenbart, at de er nødt til at
sælge access'en meget billigt for at få den nødvendige
tilslutning, da folk ellers vil foretrække at købe forbindelserne
individuelt.

Efter min opfattelse er det problemet for Bredbandsbolaget o.lign
i en nøddeskal; og så er det ligegyldigt, hvorvidt de mennesker,
der ikke hopper med på vognen, kan købe ADSL hver for sig.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Franck

Dato : 03-10-01 13:25

Simon Skals wrote:

> - den almene mistænksomhed over for de etablerede DSL-udbydere
> blev atter styrket på et urimeligt grundlag.

"den almene mistænksomhed"?
Tror du ikke du overreagerer lidt? - Bare fordi der suser et par emsige
Netto-internettere rundt i CC's nyhedsgrupper og råber på
prisnedsættelser hele tiden?

--
/Franck
"You learn something new every day. Actually, you learn something old

Fra : Simon Skals

Dato : 03-10-01 15:22

It seems Franck wrote:
>Tror du ikke du overreagerer lidt? - Bare fordi der suser et par emsige
>Netto-internettere rundt i CC's nyhedsgrupper og råber på
>prisnedsættelser hele tiden?

Tja, jeg har da mødt en del såkaldte almindelige mennesker, der
har kommenteret Dixa Nets prisniveau, ikke mindst efter Basses
tv-optræden for en uges tid eller to siden (hvor hverken han
eller journalisten fandt det værd at kommentere, at medarbejderne
hos Dixa ikke fik løn!).

Dixa Nets produkt kostede under 50% af konkurrenternes lignende
ydelser, og så var der oven i købet flatrate telefoni inkluderet.

Hos de de meget prisbevidste og meget lidt teknisk bevidste
forbrugere har den logiske effekt velsagtens været, at de
eksisterende udbyderne fremstod som nogle blodsugere.

I disse tider med skandalen hos SAS og razzia hos mobiludbyderne
er det vel ikke urimeligt at hævde, at Dixas komplet urealistiske
prissætning kunne skabe uberettiget grobund for mistanker om pris-
aftaler og karteldannelser blandt de etablerede DSL-udbydere.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Kasper

Dato : 03-10-01 17:01

> [...]
> uacceptabelt for de brugere, der vil kunne downloade med fuld
> skrue, når de lyster det, og have lavt delay til gameserverne,

Er det ikke her man kan få glæde af Quality of Service (QoS) teknologi?

/Kasper

Fra : Peter T.

Dato : 02-10-01 18:25

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote in news:wofu7.303$%D3.62066
@news000.worldonline.dk:

> Gu' ve' hvilke konsekvenser, det ville have, hvis alle trak i
> toilettet på samme tid...

Det gjorde man i Paris for nogle år siden. Alle i nærheden af et toilet,
skulle trække kl 12, så de større kloakrør blev skyllet igennem. :)
Vandrehistorie eller ej, men den er nu meget sjov.

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Kasper

Dato : 03-10-01 16:59

> Gu' ve' hvilke konsekvenser, det ville have, hvis alle trak i
> toilettet på samme tid...

Hvis det var en ejendom med mange etager og fælles faldstamme, ville suget
nok trække vandet ud af toiletterne nederst i ejendommen, og hvis nogen sad
på dem, ville de få problemer med numsen

/K

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-01 17:08

"Kasper" <xkx@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sad
> på dem, ville de få problemer med numsen

Det er det man har vakuum-ventiler til at forhindre.
(er vi off-topic?)

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Peter

Dato : 03-10-01 17:36

"Martin Højriis Kristensen" skrev

> "Kasper" <xkx@sol.dk> skrev

> Det er det man har vakuum-ventiler til at forhindre.
> (er vi off-topic?)

Måske en anelse Men hvem ved, måske kan moderne VVS-teknik
bidrage til udviklingen af hidtil usete bredbåndsprodukter?

Her dog et link, der kan bringe os tilbage på sporet:
http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=12170
Computerworld har boret lidt i lønniveauet hos Dixa og bemærker at
begge Basses døtre og deres kærester var tilknyttet "familiefirmaet" Dixa.

Fra : Peter T.

Dato : 03-10-01 17:44

"Kasper" <xkx@sol.dk> wrote in news:9pfcj0$qmf$1@news.cybercity.dk:

> Hvis det var en ejendom med mange etager og fælles faldstamme, ville
> suget nok trække vandet ud af toiletterne nederst i ejendommen, og hvis
> nogen sad på dem, ville de få problemer med numsen

Offtopic, men kan man bestille et wc-boost?

Fra : Peter

Dato : 03-10-01 19:18

"Peter T." <n@d.a> skrev

> "Kasper" <xkx@sol.dk> wrote

> Offtopic, men kan man bestille et wc-boost?

Det forlyder, at et større dansk teleselskab har indgået en strategisk
netværksalliance med producenten af Closan wc-rens. De mangler bare
lige at finde en nordsjællandsk familie, der kan levere lidt arbejdskraft
mod at få stillet 120 millioner kroner til rådighed. Man forventer at det
sker i næste uge, og herefter vil man i første omgang tilbyde wc-boost
til 371.000 københavnske husstande.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 07:01

On Tue, 02 Oct 2001 11:03:53 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
>om en 2mbit-linie, vil komme med et modargument i stil med at hvis
>alle så surfer på samme tid, vil der kun være 50kbit til hver.

Hvad vil der ske hvis alle ADSL kunder udnytter linien fuldt ud? man
kunne lige så godt have en 56Kmodem hver, det ved du lige så godt som
jeg. OK måske ville hastigheden ikke falde SÅ langt ned, men ingen ville
kunne få fuld valuta for pengene.
Du ved også lige så godt som jeg, at jo flere bruger der er om en
forbindelse, jo minder båndbrede skal man have pr. bruger for at alle
bruger er tilfresse med båndbreden.

>Gu' ve' hvilke konsekvenser, det ville have, hvis alle trak i
>toilettet på samme tid...

Kloakken ville blive overbelaset, det er ikke noget uvandt mange gør det
i rengskøl

Fra : *Xray

Dato : 02-10-01 11:21

> http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=12159

Hurra! Så er vi fri for folk der i tide og utide spørger her i gruppen om
man har hørt om Dixa

*Xray

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 11:33

"*Xray" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> Hurra!

? ! ?

Kan man konkludere at du ikke er betalende DSL kunde ? (Eller er du bare
stinkende rig, og tilmed utiltalende totalt ligeglad med dine medmenneskers
økonomiske forhold og forhåbninger)

Så er vi fri for folk der i tide og utide spørger her i gruppen om
> man har hørt om Dixa

Tænk sig. Jeg havde ellers en naiv forestilling om at en nyhedgruppe var et
åbent forum hvor ALLE kunne udsøge og spørge til erfaringer fra andre.

TBC

Fra : *Xray

Dato : 02-10-01 11:58

"TBC" <zuriel@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man konkludere at du ikke er betalende DSL kunde ? (Eller er du bare
> stinkende rig, og tilmed utiltalende totalt ligeglad med dine
medmenneskers
> økonomiske forhold og forhåbninger)

Nej, jeg er bare realistisk.
Og jeg har desuden ADSL ved TDC for 349 pr. mdr - en fornuftig pris i mine
øjne, så det kan jeg sagtens leve med...

> Tænk sig. Jeg havde ellers en naiv forestilling om at en nyhedgruppe var
et
> åbent forum hvor ALLE kunne udsøge og spørge til erfaringer fra andre.

Ja, selvfølgelig er det det. Problemet er bare at der næsten hver dag var
folk der ville fortælle om dette super, brilliante selskab med drømmepriser
uden overhovedet at kigge tilbage i gruppen. Det er lidt irriterende i
længden...

*Xray

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 02-10-01 11:37

On Tue, 2 Oct 2001 08:41:19 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Det kan næppe komme bag på nogen:
> http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=12159

Det var endnu hurtigere, end jeg gættede på, over frokosten på networkers.

> 120 millioner fik de brændt af, uden der kom en eneste kunde på
> af den grund.

Jeg fatter ikke, at folk har turdet investere i projektet.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Peter

Dato : 02-10-01 12:05

"Simon Skals" skrev

> Det kan næppe komme bag på nogen:
> http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=12159

Ha!! Der er nu en dejlig, djævelsk tilfredsstillelse over at få
medhold i ens profetier og almindelige sunde skepsis over for
Basses drømmeri! Også selv om det naturligvis er synd for
medarbejderne og (i mindre grad) for de håbefulde forbrugere.

I øvrigt en spøjs formulering at man kun lukker "aktiviteterne i
Danmark". Som om, at der foregik noget som helst af betydning
i andre lande. Men det er måske bare Basses ambitioner og
selvhøjtidelighed, der ikke fejler noget trods nederlaget.

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 12:23

"Peter" <peter_usenet2@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ha!! Der er nu en dejlig, djævelsk tilfredsstillelse over at få
> medhold i ens profetier og almindelige sunde skepsis

Ahh ok. Så du indrømmer at du ER en ond profet

> [...]
> i andre lande. Men det er måske bare Basses ambitioner og
> selvhøjtidelighed, der ikke fejler noget trods nederlaget.

Lol, ja. Min tanke excatly. Han kan vel ikke have gemt noget der til sig
selv ?
- Jeg syntes nu det er synd afligevel for os forbrugere.
- Nederlaget er vores om nogen

TBC

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 12:36

It seems TBC wrote:
>- Jeg syntes nu det er synd afligevel for os forbrugere.
>- Nederlaget er vores om nogen

Det er det vel ikke nødvendigvis. Hvis Dixa ikke var gået
bankerot nu, så var det sket på et senere tidspunkt, og det er da
bedre, at de folder nu, hvor det ikke går ud over eksisterende
kunder.

Hvis du er glad for, at din DSL-forbindelse virker hele tiden, så
prøv at overveje, om dette måske hænger sammen med, at den ikke
koster 50 kroner om måneden.

Adskillige amerikanerne har prøvet at vågne op til en stendød
DSL-linje, fordi deres leverandør har brugt hver en klink i
sparegrisen, hvorefter en eller flere underleverandører har
slukkte lyset i infrastrukturen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 13:12

> [...]
> bankerot nu, så var det sket på et senere tidspunkt, og det er da
> bedre, at de folder nu, hvor det ikke går ud over eksisterende

En risiko jeg kalkulerede med: I værste fald ventetid på at blive
tilbagekoblet til en anden ISP
igen hvis det går helt galt, og de ekstra gebyrer man vil møde i så fald.
For nogle (ikke mig da jeg ikke ønsker fastnettelefon idet Telmore er
billigere i mit tilfælde) kunne der også blive potientielle
kobberproblematikker hvis de ønsker sig en ISP der bruger dediceret
kobberpar.
Selve oprettelses gebyret til Dixa havde retfærdiggjort sig selv i forhold
til de øvrige 2Mbit priser i løbet af ganske få måneder.

Men set overordnet og med de fleste menneskers temperement kan jeg kun give
dig fuldstændigt ret i at skulle det gå galt var det bedst nu.

> Hvis du er glad for, at din DSL-forbindelse virker hele tiden, så
> prøv at overveje, om dette måske hænger sammen med, at den ikke
> koster 50 kroner om måneden.

Jeg er ikke glad for at se hvad jeg må betale i forhold til andre for mig at
se mere attraktive løsninger. Som f.eks. de øvrige vi har diskuteret i
tråden, ville jeg foretrække en billigere løsning omend det kunne blive på
bekostning af stabilitet eller (en rimelig) trafikbegrænsning.

Ifht min bedste ven kunne jeg personligt spare ca 5000,- kr på et år med en
forbindelse der langt størstedelen af tiden unkonkurerer min.

TBC

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 13:59

It seems TBC wrote:
>En risiko jeg kalkulerede med: I værste fald ventetid på at blive
>tilbagekoblet til en anden ISP

Det kan da også være yderst irriterende, hvis man først har
vænnet sig til at have DSL.

>Selve oprettelses gebyret til Dixa havde retfærdiggjort sig selv i forhold
>til de øvrige 2Mbit priser i løbet af ganske få måneder.

Forudsat at det havde virket optimalt fra begyndelsen, hvilket
jeg ikke tror havde været tilfældet, bl.a. givet at CPE'en var
hjemmelavet.

> [...]
>tråden, ville jeg foretrække en billigere løsning omend det kunne blive på
>bekostning af stabilitet eller (en rimelig) trafikbegrænsning.

Stofanet kan man trods alt få i en del større byer. Jeg er ikke
i tvivl om, at produktet er tiltalende for folk med et begrænset
trafikforbrug, men jeg ville ikke være overrasket, hvis Stofanet
overordnet set har oplevet et mærkbart antal kunder forlade
butikken til fordel for ADSL hos konkurrenterne netop pga
flatrate.

>Ifht min bedste ven kunne jeg personligt spare ca 5000,- kr på et år med en
>forbindelse der langt størstedelen af tiden unkonkurerer min.

Det kommer selvfølgelig helt og holdent an på, hvad du forventer
af din forbindelse, og hvad du vil acceptere mht. nedetid,
oversubscription, mv.

Men der er ingen tvivl om, at ordninger à la Andelsgaden er et
godt tilbud, hvis man primært fokuserer på prisen, hvilket nok vil
være tilfældet hos en stor del af internetbrugerne i Danmark.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 14:31

> [...]
> overordnet set har oplevet et mærkbart antal kunder forlade
> butikken til fordel for ADSL hos konkurrenterne netop pga

Sikkert. Der vil vel altid være et flow både den ene og den anden vej,
særligt når dækniksområder udvides. Folk vælger det produkt der passer deres
behov.

Desværre er Stofanet ikke i mit område. Kun DSL fra TDC, Orange & Tiscali og
så TDC Weebspeed. Og deres produkt ser ud til at være møntet på flatrate
brugere der er "light" surfere. Jeg syntes personligt at deres
konfigurationer meget kritisable. - Med de billigere konfigurationer får du
stort set ikke lov til at uploade overhovedet. ?? ! ?? Og en forbindelse
tilsvarende Stofanets kabelmodem koster 549,- kr, altså næsten 3 gange så
meget (flatrate godt nok).
Hvis bare de havde haft flere konfigurationsmuligheder som f.eks Tiscali
(sammensæt selv din konfig) tror jeg at de ville have kunnet ramme meget
bredere med et prismæssigt konkurrencedygtigt produkt.

> Men der er ingen tvivl om, at ordninger à la Andelsgaden er et
> godt tilbud, hvis man primært fokuserer på prisen, hvilket nok vil
> være tilfældet hos en stor del af internetbrugerne i Danmark.

Tror jeg (Hvorfor jeg også savner Dixa)

Fra : Simon Skals

Dato : 02-10-01 14:49

It seems TBC wrote:
>Hvis bare de havde haft flere konfigurationsmuligheder som f.eks Tiscali
>(sammensæt selv din konfig) tror jeg at de ville have kunnet ramme meget
>bredere med et prismæssigt konkurrencedygtigt produkt.

Hr. og fru jensen bekymrer sig nok ikke så meget om høj upstream.
Og selv om Tiscali har et produkt, hvor du selv kan sammensætte
båndbredderne, så mener du jo stadig, at det er alt for dyrt.

>Tror jeg (Hvorfor jeg også savner Dixa)

Det er altså lidt absurd at sige, at man savner Dixa, for de har
jo ret beset aldrig leveret noget som helst, så hvad er der at
savne?

Man kan selvfølgelig savne deres naive tro på, at det kan lade
sig gøre at tjene penge på at sælge flatrate telefoni og flatrate
2 Mbps internet for 400 kroner om måneden, men hvad hjælper det?

Historien om Dixa vil ikke just være til gavn for Daxi Net, der
vil sælge flatrate telefoni og flatrate 2 Mbps internet for 650
kroner om måneden, og som netop nu er på jagt efter investorer...

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 16:03

> Hr. og fru jensen bekymrer sig nok ikke så meget om høj upstream.
> Og selv om Tiscali har et produkt, hvor du selv kan sammensætte
> båndbredderne, så mener du jo stadig, at det er alt for dyrt.

Min Pointe er at de pr Kbit/s de tilbyder generelt er lidt billigere end
lignende DSL konfigurationer ville være (F.eks ved prisudregneren på
Tiscali).
- Sikkert fordi det er en shared forbindelse ?
- Det kunne de formentligt også være med de konfigurationer man kunne savne

Tiscali med modem kan man jo (fortsat) sige generelt er den billigste DSL
løsning.
F.eks. vil jeg ikke påstå at 295 kr for 256/128 med flatrate er for dyrt,
men det er da klart at det ikke lyder ligeså spændende som hvad Dixa ville
have os til at tro.

> Det er altså lidt absurd at sige, at man savner Dixa, for de har
> jo ret beset aldrig leveret noget som helst, så hvad er der at
> savne?

Jævnfør begrebet "håb" (Ikke synonymt med "tro")

> Historien om Dixa vil ikke just være til gavn for Daxi Net, der
> vil sælge flatrate telefoni og flatrate 2 Mbps internet for 650
> kroner om måneden, og som netop nu er på jagt efter investorer...

??? ... (apropos håb),
Præsist hvad er det du anfører ? ....Info ?

Fra : TBC

Dato : 02-10-01 17:04

"TBC" <zuriel@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:aGku7.387$%

> ??? ... (apropos håb),
> Præsist hvad er det du anfører ? ....Info ?

lol... Først nu ser jeg at du skrev Daxi Net og ikke Dixa Net. Troede lige
at Dixa havde planlagt sig selv som en fugl Phønix.

TBC

Fra : Mathias Kellermann

Dato : 02-10-01 22:30

"Computeren som du forsøger at ringe op til svarer ikke. Kontroller at
modemet er tændt og forsøg igen."

Jeg er nu meget glad for min ISDN *gaab* forbindelse, for den virker. Hvis
jeg en dag når jeg har fået BT ADSL forsøger at kalde op til dem og jeg får
ovenstående meddelse... SÅ VED JEG GODT HVOR JEG SKAL LANDE MIN BOEING 747!

Fra : Peter

Dato : 02-10-01 23:00

"Mathias Kellermann" skrev

> [...]
> forsøger at kalde op til dem og jeg får ovenstående
> meddelse... SÅ VED JEG GODT HVOR JEG SKAL

Øh - tror du en Boeing 747 vil højne stabiliteten af en
internetudbyders ADSL-produkt? Det kan være, du skal
prøve med lidt enklere midler - eller måske bare dæmpe
retorikken en smule.

Fra : Mathias Kellermann

Dato : 03-10-01 12:11

Tja, når folk nægter at forstå ironien i et indlæg så kan det jo være lige
meget. Forresten Peter - har du været uden for en dør de sidste tre uger
eller har du bare siddet og gloet nyhedsgrupper?

Hilsen Mathias

Fra : Peter

Dato : 03-10-01 12:51

"Mathias Kellermann" skrev i

> Tja, når folk nægter at forstå ironien i et indlæg så kan det jo være
> lige meget. Forresten Peter - har du været uden for en dør de sidste
> tre uger eller har du bare siddet og gloet nyhedsgrupper?

Jeg forstår fint, at du forsøger at være morsom. Netop fordi at
jeg har "været uden for en dør" synes jeg blot, at dit forsøg er
temmeligt usmageligt og malplaceret - og derfor mit forslag til
at dæmpe retorikken.

Du kan i øvrigt læse om fordelene ved at svare nedenunder
citater på http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Sune

Dato : 02-10-01 16:26

wrote:

>Det kan næppe komme bag på nogen:
>
>http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=12159
>
>120 millioner fik de brændt af, uden der kom en eneste kunde på
>af den grund.

Ja, det er fedt at vi igen havde ret.

Lidt ligesom dengang vi forudså at der i DK ville komme Flatrate
Internet via alm. dial-up.

Det var der ikke mange ISP folk der troede dengang.

2-0 til mig og 1-1 til ISP' folkene her i gruppen.

Mvh
Sune

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-10-01 03:51

On Tue, 02 Oct 2001 17:26:01 +0200, Sune <sune@TAMTAMinnocent.com>
wrote:

>Lidt ligesom dengang vi forudså at der i DK ville komme Flatrate
>Internet via alm. dial-up.
>
>Det var der ikke mange ISP folk der troede dengang.

ISP-folkene sagde vel snarere, at det ikke var rentabelt. Det
udelukker ikke at produktet dukkede op, fordi nogle var fjollede nok
til at indføre det i første omgang.

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 03-10-01 13:01

>ISP-folkene sagde vel snarere, at det ikke var rentabelt. Det
>udelukker ikke at produktet dukkede op, fordi nogle var fjollede nok
>til at indføre det i første omgang.

Fjollede og fjollede. ADSL er heller ikke rentabelt, men
alligevel er der flere, der tilbyder det. Motiverne er sikkert
klare nok, skal du se. Jeg kunne forestille mig erobring af
markedsandele som et af de største.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-10-01 13:33

On Wed, 3 Oct 2001 12:00:40 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Fjollede og fjollede. ADSL er heller ikke rentabelt, men
>alligevel er der flere, der tilbyder det. Motiverne er sikkert
>klare nok, skal du se. Jeg kunne forestille mig erobring af
>markedsandele som et af de største.

Tjah, sålænge, det ikke ender i ren Dixa, såeh...

Med fare for at lyde som en monopolist, så synes jeg blot, det er synd
at se penge, der bliver kastet efter at forsøge at rive brugere frem
og tilbage igen. Jo længere tid, der går før investeringer tjener sig
selv ind, jo længere tid går der nok også før nyt legetøj kommer på
markedet (med forbehold for at en udbyder bliver nødt til at følge
med, og alligevel blive nødt til at bruge millionbeløb på
hvad-der-nu-rykker, selvom der er en regning fra før, der stadigvæk
ikke er betalt færdigt).

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 03-10-01 14:20

> [...]
>med, og alligevel blive nødt til at bruge millionbeløb på
>hvad-der-nu-rykker, selvom der er en regning fra før, der stadigvæk

Omvendt så er DSL-udbyderne også nødt til at have en vis volumen,
hvis de nogensinde skal tjene penge på deres produkter. Det er
dårlig forretning at have tre abonnenter på en DSLAM med 240
porte.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-10-01 18:19

On Wed, 3 Oct 2001 13:20:13 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> [...]
> hvis de nogensinde skal tjene penge på deres produkter. Det er
> dårlig forretning at have tre abonnenter på en DSLAM med 240

Jeg var ellers af den opfattelse, at dem som bruger Cisco DSLAM'er
har en financerings ordning, der gør at port 1 koster ca. det
samme som port 240 på en sådan DSLAM.

Naturligvis er er udgifter som ikke direkte er relateret til
antallet af kunder på en sådan central, men alligevel ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 05-10-01 09:47

It seems Jesper Skriver wrote:
> Jeg var ellers af den opfattelse, at dem som bruger Cisco DSLAM'er
> har en financerings ordning, der gør at port 1 koster ca. det
> samme som port 240 på en sådan DSLAM.

Det er nok ganske individuelt hvordan det gøres fra udbyder til udbyder,
og fra leverandør til leverandør, men jeg er også blevet mødt af denne
model, dog hos anden DSLAM leverendør, men det er givetvis noget de fleste
vil kunne lokkes til med passende commitment fra operatør.

> Naturligvis er er udgifter som ikke direkte er relateret til
> antallet af kunder på en sådan central, men alligevel ...

Der er faktisk en ganske betydelig del...

--
Kasper Mejlgaard, TCC Frascati

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 14:27

On 04 Oct 2001 17:19:07 GMT, harvest@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Jeg var ellers af den opfattelse, at dem som bruger Cisco DSLAM'er
>har en financerings ordning, der gør at port 1 koster ca. det
>samme som port 240 på en sådan DSLAM.

HUR! Hvad er prisen på en 240 ports DSLAM, siden de købes på den måde?
Jeg mener, alt finaseret handel er dyre end rent køb

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-10-01 14:41

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@news.milli.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener, alt finaseret handel er dyre end rent køb

Det gælder ikke ubetinget med carrier-class udstyr.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-10-01 15:16

On Sat, 20 Oct 2001 15:27:27 +0200, Ivar Madsen wrote:

> HUR! Hvad er prisen på en 240 ports DSLAM, siden de købes på den måde?
> Jeg mener, alt finaseret handel er dyre end rent køb

Det vil det være hvis du bruger alle porte, men gennemsnits fyldningen
er væsentligt mindre end 100%, specielt når man er på en del mindre
centraler.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer