SoundBlaster Live! Player 5.1 Vs. SoundBla~
Fra : SA

Dato : 02-10-01 07:08

Hej NG.

Se subj. Hvad er egentlig forskellen på disse 2 lydkort?

På forhånd tak

SA

Fra : Wizeguy

Dato : 02-10-01 09:04

"SA" <buffalo.bill@buffalo.com> wrote in message
> Hej NG.
>
> Se subj. Hvad er egentlig forskellen på disse 2 lydkort?

SB Live! 5.1 har analog udgang (bøsninger) til 5.1 højtalere og en opdateret
ACPI som skulle eliminere problemerne med specialt VIA chipsets. Desuden
understøtter 5.1 kortets driver AC3 dekodning.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Anders Madsen

Dato : 02-10-01 09:17

Vil det sige at 1024 kan gi problemer med f.eks. ASUS A7M-bundkort hvorpå
der sidder VIA VT82C686B som south bridge???

Anders

Fra : Wizeguy

Dato : 02-10-01 10:40

"Anders Madsen" <dsl47371@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Vil det sige at 1024 kan gi problemer med f.eks. ASUS A7M-bundkort hvorpå
> der sidder VIA VT82C686B som south bridge???

I værste fald - ja. Da Creative Labs i sin tid designede det først
Soundblaster Live! kort, levede ACPI ikke op til gældende specifikationer.
På alle hurtigere chipsets, men specialt VIAs, kan det resultere i tab af
data ved kopiering/flytning af store mængder data mellem to harddiske på IDE
controlleren. Men Asus har frigivet biosopdateringer, som sammen med VIAs
4-in-1 4.33 drivere skulle eliminere problemet. Der er dog stadig mange som
har problemer med klikken/udfald i højtalerne og ustabilitet i spil. Jeg vil
derfor ikke anbefale SB Live! 1024. Overvej i stedet det helt nye Creative
Soundblaster Audigy. Det er ganske vist noget dyrere, men til gengæld har
det langt bedre lydkvalitet og kører problemfrit på VIA platforme. Jeg har
selv et som kører problemfrit på et Asus A7V133 bundkort.

Fra : Anders Madsen

Dato : 02-10-01 11:12

Jeg har ikke opdateret BIOS på mit ASUS A7M for jeg er lidt bange for at jeg
ik ka hit u a det! Jeg har nemlig store problemer med ustabile spil og har
hørt at sound blaster kortet godt kan være skyld i det. Jeg har også hørt at
så mange andre ting kunne være skyld i det, men har endnu ikke fundet en
løsning.

Hvor kan jeg finde den nye via 4in1 v33?????

Fra : Wizeguy

Dato : 02-10-01 12:57

> [...]
> løsning.
>
> Hvor kan jeg finde den nye via 4in1 v33?????

www.viahardware.com. Du behøver ikke at være bange for at opdatere bios.
Bare følg de anvisninger der gives nøje, så sker det helt problemfrit. Asus
har endda et biosodateringsprogram som kan køre fra Windows, hvis jeg ikke
husker forkert. Selv fortrækker jeg dog at flshe i et rent dos-miljø.

Mht. de ustabile spil, så prøv følgende:

1. Gå ind i bios, når systemet startes op (tryk "delete")
2. Gå ind i Advanced>Chip Configuration og sørg for at "PCI Master Read
Caching" og "Delayed Transaction" er disabled.
3. Tryk F10 for at gemme bios-opsætningen.

Live! kortet er meget krævende, hvad angår PCI-ressourcer, og ovenstående
unødvendige (da der jo ikker er ISA port på A7M!) bios-indstillinger har det
med at skabe konflikter. Sørg også for at dit Live! kort, og i særdeleshed
SB16 emulation, ikke deler ressourcer med andre PCI enheder. Du kan
kontrollere dette i Windows ved at gå ind i Kontrolpanel>System>
Enhedshåntering og højreklikke på det øverste computerikon. Deles der
ressourcer (IRQ) må du i bios manuelt tildele de ledig Interrupts (IRQ) til
dine PCI kort. Dette gøres under Advanced>PCI Configuration. Her skal
tildele IRQ til hver PCI slot, hvor der sidder PCI kort. IRQ 7,9 og 10
plejer at være ledige. IRQ 5 skal tildeles ISA/Legacy device, således at
SB16 får sin egen IRQ, idet denne funktion emulerer de gamle Soundblaster
ISA kort, som jo ikke kan dele ressourcer.

Fra : Anders Madsen

Dato : 02-10-01 16:42

Dvs at IRQ 5 skal gå til SB-kortet???

Indstillingerne i BIOS er som du beskriver.

Fra : Wizeguy

Dato : 02-10-01 23:09

> Dvs at IRQ 5 skal gå til SB-kortet???
>
> Indstillingerne i BIOS er som du beskriver.

Se mit svar i din mailbox

Fra : Anders Madsen

Dato : 03-10-01 11:06

Har ikke fået noget i min mailbox endnu????

Fra : SA

Dato : 03-10-01 08:15

Takker for alle svar, selvom de hurigt bevægede sig lidt fra emnet!

SA