Ny harddisk istedet for tidligere Linux-ha~
Fra : Carsten Westermann M~

Dato : 02-10-01 04:35

Hej NG.

Jeg har monteret en ny harddisk på 40Gb ( i skuffe ) istedet for en
tidligere Linux-harddisk
på 2Gb. ( Jeg havde 'LILO', som blev slettet da jeg
reinstallerede 'Windows 98'. Jeg skal bruge den ene harddisk til
styresystemet ( sætter senere skuffe i til primary master også; skifter
mellem Windows og Linux ) og programmer og den anden (på 40Gb til egne
filer. Hvordan er
det lige jeg får den registreret og formatteret m. FDISK eller andet ?

Jeg har den som sagt i skuffe, og
- når jeg lader den blive i ved opstart, stopper den ved 'found
CD-rom'melder den om
'primary slave harddisk failure'.
- Når jeg ta'r den ud skal jeg trykke F1 ( efter den har meldt om 'secondary
master hard disk fail' ) for at komme forbi registreringen i opstarten.
- Når jeg går i bios og auto-finding af ny harddisk går den, efter at have
registreret 'primary slave' , videre til 'secondary harddisk' men går så i
stå.

Hov, - Nu har jeg ændret bios til at have en 'primary master' og en 'primary
slave' ( i 'auto'-tilstand ), Pc'en starter fint op og går til Windows, men
'ekstra'-harddisken er stadig ikke 'registreret' som
harddisk i Windows, så jeg kan ikke komme til at formattere den......

Hva' er det mon lige der sker og hvordan kommer jeg videre ??

----------
Carsten

Fra : Ingolf

Dato : 02-10-01 07:02

Har du sat den nye disk til at være SLAVE ?

Fra : Carsten Keller

Dato : 02-10-01 07:06

> [...]
> harddisk i Windows, så jeg kan ikke komme til at formattere den......
>
> Hva' er det mon lige der sker og hvordan kommer jeg videre ??

Den kan ikke formateres før den er partitioneret med f.eks. FDISK.
Start med disken i på en bootdisk med FDISK.
a:\fdisk
Vælg "Ja" til understøttelse af store drev (FAT32)
Opret primær DOS-partition
Enten vælger du at bruge det hele til en primær DOS-part. eller også skal
efterfølgende drev placeres i logiske drev på en extended partition.
Derefter genstartes, og disken kan formateres.
Hvis dette lyder for kompliceret, kan du få fat i Partition Magic, der er et
lidt mere brugervenligt værktøj til at partitionere diske.
God fornøjelse
Keller