monitor og adsl problem
Fra : Spunk99

Dato : 01-10-01 21:44

Hej, jeg har lidt problemer med min skærm.

jeg har lige hentet mandrake 8.1 og har også lige fået en ny skærm

Skærmen hedder AOC sprectrum 7K

jeg prøvede de forskellige aoc drivere der var, men de virkede ikke.
jeg kunne heller ikke få det til at virke med de forskellige generic.

jeg kan ikke få den til at vise noget billede, skærmen siger out of
range og så nogen forskellige hertz på hver sin vej.

er der nogen generic jeg kan have overset eller som skulle virke med
alle?

da jeg skulle vælge xfree86 kunne jeg vælge mellem version 3 eller 4,
men det hjalp heller ikke så meget

hvad er grunden til at jeg kunne vælge mellem de to?

jeg har et ati rage fury pro grafik kort med tv-udgang.

---

da jeg installerede mandrak 8.1 første gang og efter genstart, kunne
den kun gå ind i grub, hvordan får jeg den til at starte windows eller
linux, hvis jeg skulle være så uheldig at den gør det igen?

---

Jeg står og overvejer at skifte internet udbyder, men vil stadig have
adsl

er der nogen af de forskellige udbydere der har support til linux?

eller er det ligemeget hvis man bare har en router?

jeg har et tdc atm25 kort, hvor sælgeren sagde man sagtens kunne bruge
det med linux, jeg skulle bare selv hente en driver, men det fandt jeg
ud af ikke passer

håber der er nogen der kan hjælpe mig med mine mange spørgsmål

Steen

--

http://home19.inet.tele.dk/asmusu2

Fra : Nils

Dato : 01-10-01 22:04

On Mon, 01 Oct 2001 20:43:45 GMT, spunk99@bigfoot.com (Spunk99) wrote:

> [...]
>
>jeg kan ikke få den til at vise noget billede, skærmen siger out of
>range og så nogen forskellige hertz på hver sin vej.
-- snip --

Sæt opløsningen ned... kig i /etc/XF86Config

> [...]
>
>er der nogen af de forskellige udbydere der har support til linux?
>
>eller er det ligemeget hvis man bare har en router?
-- snip--

Jeg vil gætte på, at det eneste tidspunkt du vil få et problem med
Linux og internetudbydere er hvis du vælger en ikke-router-løsningen
altså noget USB eller TDC-hejs.

Nils
-- Usenet-etikette --
-- http://usenet.dk/netikette/ --

Fra : Spunk99

Dato : 01-10-01 22:16

On Mon, 01 Oct 2001 23:04:29 +0200, Nils <nila@DELME.dsr.kvl.dk>
wrote:

>-- snip --
>
> Sæt opløsningen ned... kig i /etc/XF86Config

hej, tak for svaret, men det er allerede når jeg tester under
instalationen, der kan man vælge skærmtype og også opløsning, men jeg
vil ikke gå ned under 1024*768 skærmen kører fint 1600*1200 i windows.

Fra : Spunk99

Dato : 01-10-01 22:19

Fra : Nils Lastein

Dato : 02-10-01 12:52

Fra : dorf

Dato : 02-10-01 14:08

> Jeg vil gætte på, at det eneste tidspunkt du vil få et problem med
> Linux og internetudbydere er hvis du vælger en ikke-router-løsningen
> altså noget USB eller TDC-hejs.
Hvad skulle problemet være så'n helt præcist? Jeg bliver selv nød til at
skifte til TDC inden længe

--
/dorf
May the source be with you

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-01 18:00

Den Tue, 2 Oct 2001 15:07:35 +0200 skrev dorf:
>Hvad skulle problemet være så'n helt præcist? Jeg bliver selv nød til at
>skifte til TDC inden længe

At en af TDC's løsninger er baseret på PPP over Ethernet over et skod-
ATM-kort, og hverken PPPOE eller ATM-kortet har drivere i standard-
kernen.

TDC har også en løsning med router, og en bridget (vistnok) med DHCP, og
de skulle virke fint.

Mvh
Kent
--
IIS should be kept behind a PIX or better firewall, with port 80 closed.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-10-01 18:08

Kent Friis wrote:

> [...]
> kernen.
>
> TDC har også en løsning med router, og en bridget (vistnok) med DHCP,

Er ATM-kort-løsningen NetExpress 1 ikke udfaset helt og erstattet af
NetExpress 2 (router) og BredBånd (netkort)?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
If you only have a hammer

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 02-10-01 07:39

Spunk99 wrote:

<snip>
> jeg har et tdc atm25 kort, hvor sælgeren sagde man sagtens kunne bruge
> det med linux, jeg skulle bare selv hente en driver, men det fandt jeg
> ud af ikke passer
<snip>

http://www.koldfront.dk/text/netexpres.html

Så jo, det passer altså...

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/H d++ s: a-- c++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o? K? w--- O M+ V? PS++

Fra : Spunk99

Dato : 02-10-01 18:40

On Tue, 02 Oct 2001 08:39:00 +0200, Thomas Alexander Frederiksen
<thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

>Spunk99 wrote:
>
><snip>
><snip>
>
>http://www.koldfront.dk/text/netexpres.html
>
>Så jo, det passer altså...
>
>MVH
>
>Thomas A. Frederiksen
>--
><Geekcode> Version: 3.12
>GED/H d++ s: a-- c++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o? K? w--- O M+ V? PS++
>PE- Y+ PGP t+ 5+ X R tv- b++ DI++++ D+ G++ e+>++++ h--- r+++ y+++
></geekcode> Registered Linux user #168164, http://counter.li.org

Skal jeg så bare installere linux og vide at jeg skal ændre i
instillingerne bagefter?

det lydder skørt.

jeg er altså stadig ret nybegynder. det eneste program jeg har kunnet
finde ud af at installere og har fundet bagefter er wine, som jeg så
har brugt til mine windows programmer, men det var nu ikke derfor
alene jeg har valgt at prøve linux ud.

MVH

Steen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-10-01 19:16

On Tue, 2 Oct 2001 16:59:59 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> At en af TDC's løsninger er baseret på PPP over Ethernet over et
> skod- ATM-kort, og hverken PPPOE eller ATM-kortet har drivere i
> standard- kernen.

Øh? PPP over Ethernet kører da ikke over ATM-kortet?! Det gør PPP over
ATM til gengæld.

PPP over Ethernet kører fint, både med router og hvis man piller den
af.

PPP over ATM kræver nogen indsats at få til at køre - det er muligt
både med Linux og OpenBSD (jeg har kun prøvet Linux).

Heldigvis der det lang tid siden TDC holdt op med at sælge PPP over
ATM-løsningen...

Mvh.

--
"Ni kan skratta om Ni vill Adam Sjøgren
Håna oss, vi rör oss, Ni står still" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-10-01 19:19

On Tue, 02 Oct 2001 17:39:59 GMT, spunk99 wrote:

> [...]

Men "bare selv hente" er nok at underdrive. Mildest talt.

> Skal jeg så bare installere linux og vide at jeg skal ændre i
> instillingerne bagefter?

> det lydder skørt.

Sådan er det vel med de fleste systemer?

Desværre er det ikke helt så nemt med NetExpres (1) og det gamle
ATM-kort. Man skal oversætte en ny kerne og gøre diverse
krumspring. Alt efter hvor meget erfaring man har med Linux er det
ganske besværligt.

Men altså ikke umuligt.

Kan man ikke få en router i stedet for ATM-kortet forholdsvis billigt?
Det var måske værd at undersøge.

Mvh.

Fra : Spunk99

Dato : 02-10-01 19:32

On Tue, 02 Oct 2001 20:19:02 +0200, asjo@koldfront.dk (Adam
=?iso-8859-1?q?Sj=F8gren?=) wrote:

>Men "bare selv hente" er nok at underdrive. Mildest talt.

oh, den var om skærmen jeg mente det. findes der ikke en eller anden
standart der skal virke med alle skærme i 1024*768?

er det næsten lige meget hvilken router man vælger?

MVH

Steen

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-01 18:10

Den Tue, 02 Oct 2001 18:31:58 GMT skrev Spunk99:

>oh, den var om skærmen jeg mente det. findes der ikke en eller anden
>standart der skal virke med alle skærme i 1024*768?

60hz burde alle skærme kunne klare. Men det kræver bare at man har
nogle ret mørke solbriller på (svejsebriller?) hvis man skal sidde
der mere end ti minutter.

Mvh
Kent
--
IIS should be kept behind a PIX or better firewall, with port 80 closed.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-10-01 19:41

On Tue, 02 Oct 2001 18:31:58 GMT, spunk99 wrote:

> oh, den var om skærmen jeg mente det.

Åh, jeg lagde kun mærke til det med ADSL. Skærme véd jeg heller ikke
noget om

> er det næsten lige meget hvilken router man vælger?

Nej, det tror jeg absolut ikke det er.

Hvis du skal have skiftet fra ATM-kort til en router i stedet skal du
snakke med TDC om det.

Mvh.