afvisning af mail
Fra : Mickey

Dato : 01-10-01 18:50

Har jeg ret når jeg antager at en stor del af (danske) mailservere på nettet
er opsat til at nægte modtagelse af mails hvor afsender domænet ikke findes
? (dns)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Statoils logik:

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-01 19:10

Den Mon, 1 Oct 2001 19:50:23 +0200 skrev Mickey:
>Har jeg ret når jeg antager at en stor del af (danske) mailservere på nettet
>er opsat til at nægte modtagelse af mails hvor afsender domænet ikke findes
>? (dns)

Jeps.

Ellers er spam FOR nemt.

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Mickey

Dato : 01-10-01 19:51

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps.
>
> Ellers er spam FOR nemt.

puha, jeg har nemlig fortalt mobilixnet.dk at de skal se og få rettet deres
mailserver - der er nemlig en af deres servere der bliver ved med at forsøge
at sende mail til mig (og jeg ved godt hvad det er, kan bare ikke modtage
det) med en afsender der hvor domænet ikke eksisterer. Det der så undrer mig
er at det er et subdomæne til mobilix.dk
- men det jeg så sagde til dem var at mange mailservere havde samme filter
som jeg har ;)

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 01-10-01 20:01

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) wrote in news:9pabh3$38r$1@sunsite.dk:

> Jeps.

Gælder det også, hvis man poster via en lokal installeret hamster?

--
Med venlig hilsen Esben

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 01-10-01 20:31

Esben Skov Pedersen wrote:

> Gælder det også, hvis man poster via en lokal installeret hamster?

jeg ved ikke helt hvad en lokal installeret hamster er, men hvis du mener
at du sender via en MTA på din workstation, på dit interne net, så skal
den enten maskere sig som om den kommer fra din virksomheds officielle
postserver, eller også skal du bruge smarthost, så posten rent faktisk
ryger den rigtige vej ud, igennem jeres mail relays.

Ellers risikerer du netop at den afvises, enten fordi HELO'en
(dinworkstation.intra.dinvirksomhed.dk) eller afsenderadressen
(dig@dinworkstation.dinvirksomhed.dk) er forkert/ikke kan slås op
i ekstern DNS.

Vh,

Ole M.

--
power-lusers (read: running latest and greatest from Freshmeat,
insecure at extreme, owner does everything logged in as root cause

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 01-10-01 21:26

"Ole Michaelsen" <omic+usenet3@fys.ku.dk> wrote in message

> Ellers risikerer du netop at den afvises, enten fordi HELO'en
> (dinworkstation.intra.dinvirksomhed.dk) eller afsenderadressen
> [...]

Ehm, kan den lige bukkes i neon for en semi nørd? ;)
Jeg har en kasse med Qmail instaleret som jeg bruger til alt mit udgående og
lidt indgående post. Til min ip der har jeg tildelt etellerandetdomain.dk
Min primary email add ligger så hos min udbyder således at jeg henter mails
via pop3 derfra. Vil jeg også kunne resikere at mailservere simpelthen
kaster det post væk jeg sender eller er den god nok så længe der er
tilknyttet et domain til den?!
Fordi ovenstående forklaret er pænt russisk for mig ;)

/Dennis

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 01-10-01 21:39

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> via pop3 derfra. Vil jeg også kunne resikere at mailservere simpelthen
> kaster det post væk jeg sender eller er den god nok så længe der er

Det kommer an på om du sender post direkte fra din egen maskine til
postservere ude i verdenen, eller om du sender via din udbyder. Hvis
den ip-adresse din maskine har ikke kan slås op i nogen navneserver, eller
hvis det, din maskine kalder sig, ikke kan slås op, og du sender direkte
uden at anvende din udbyders SMTP-server - så vil du risikere at få
afvist post.

Hvis du sender alt post via din udbyder (det hedder 'smarthost' i sendmail,
jeg ved ikke hvad det hedder i qmail), eller, din maskine virkelig har
en rigtig, officiel ip-adresse og et rigtigt officielt navn og domæne - og
evt sender direkte, så burde du ikke få problemer.

Jeg håber det var lidt klarere. Ellers er du velkommen til at sende en
email til mig (adressen i From: feltet duer), så vi får se om det ser
"rigtigt" ud.

Vh,

Ole M.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 01-10-01 22:02

Ole Michaelsen wrote:
> [...]

Konklusionen var, at Dennis sender direkte fra sin egen maskine, men
at hans ip-adresse kan slås op i DNS. Hans maskines HELO har ikke nogen
A record, der skal et www foran - jeg ved ikke hvor stort problem det er?

Hans email adresse er fin nok, domænet har masser af MX'er.

-- Ole

Fra : Mickey

Dato : 01-10-01 23:08

"Ole Michaelsen" <omic+usenet3@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Konklusionen var, at Dennis sender direkte fra sin egen maskine, men
> at hans ip-adresse kan slås op i DNS. Hans maskines HELO har ikke nogen
> A record, der skal et www foran - jeg ved ikke hvor stort problem det er?

Jeg tror kun der kigges på IP'en og afsender-domænet (mail from:)
Check på HELO ville give alt for mange "dumme" afvisninger...

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 02-10-01 08:13

Mickey wrote:

> Jeg tror kun der kigges på IP'en og afsender-domænet (mail from:)
> Check på HELO ville give alt for mange "dumme" afvisninger...

Der _kigges_ på HELO mange steder. Muligvis også i ... øh, ikke helt
overensstemmelse med RFC'erne. Og det stopper rigtigt meget spam.

Vh,

Ole

Fra : Mickey

Dato : 02-10-01 13:25

> Der _kigges_ på HELO mange steder. Muligvis også i ... øh, ikke helt
> overensstemmelse med RFC'erne. Og det stopper rigtigt meget spam.

men hva er det så man kigger på ? - om det er et gyldig domæne der står der
eller om det er et domæne listet i en blcklist eller hva er det egentlig ?

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-10-01 14:42

Ole Michaelsen <omic+usenet3@fys.ku.dk> skrev i en

> Der _kigges_ på HELO mange steder. Muligvis også i ... øh, ikke helt
> overensstemmelse med RFC'erne. Og det stopper rigtigt meget spam.

Jeg får af og til "reklame-mails" specielt fra over-there (man kan
selvfølgelig bare lade være med at skrive i en news-gruppe, men det vil jeg
sgu ha lov til). De skriver at man kan un-subscribe ved at klikke på et
bestemt link, og henviser til en lov der gør det lovligt at sende l..... Er
det overhovedet lovligt, skal man klikke på disse link, skal man anmelde
idi.... for mailen er aldrig sendt fra dem, men via en anden stakkel. Hvad
skal man gøre ?

Jørn

Fra : Mickey

Dato : 02-10-01 15:45

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> idi.... for mailen er aldrig sendt fra dem, men via en anden stakkel. Hvad

Brug spamcop.net til at rapportere det.
Hvis du klikker på linket "verificerer" du at der sidder en bag den givne
email og dermed kan spammeren trygt sende sine reklamer til dig fordi du 1.
har tilkendegivet at du er der og læser post på den givne adresse og 2. at
du ikke klager over ham til hans udbyder.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-10-01 20:35

In <3bb9c3ea$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> writes:

> [...]

>idi.... for mailen er aldrig sendt fra dem, men via en anden stakkel. Hvad

Det er ikke lovligt. De skal overholde dansk lovgivning, naar de
saelger et produkt i Danmark.

Goer et af flg.

1. Slet og ignore de emails.
2. Laes hele headeren igennem og find de rigtige at klage til.
3. Opsaet procmail eller noget lign. til at slette alle fremtidige spam-emails
fra samme afsender.
4. Saet din MTA til at checke paa en blacklist.

/Martin

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 01-10-01 22:01

Esben Skov Pedersen <esben9760@12move.dk> wrote in

> Gælder det også, hvis man poster via en lokal installeret hamster?

Har lige opdaget at det er en unix-gruppe, og hamster er så vidt jeg ved kun
et windows program. Undskyld!

--
Med venlig hilsen Esben

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 01-10-01 23:12

Kent Friis <kfr@fleggaard.dk> skrev i en news:9pabh3$38r$1@sunsite.dk...

> Jeps.
>
> Ellers er spam FOR nemt.
>
> Mvh
> Kent

Er det ikke "blot" et spørgsmål om at oprette et dyndns domain, så er man jo
"officiel". Jeg har kørt med det i et par måneder, og endnu er ingen af mine
mails kommet retur.

Denne er sendt via TDC

Jørn

Fra : Mickey

Dato : 01-10-01 23:09

> [...]
jo
> "officiel". Jeg har kørt med det i et par måneder, og endnu er ingen af

nææ, det skulle være nok at den afsenderadresse du har fortalt dit
mailprogram er gyldig (i hvert fald for delen efter @'et)

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-10-01 00:01

Mickey <news002@susie.dk> skrev i en
> [...]
> jo
> mine
>
> nææ, det skulle være nok at den afsenderadresse du har fortalt dit

Det er det samme - både domaine og mail adresse er sat som et dyndns
domaine - og jeg modtager fint mails også. Det eneste der "afslører" at
mailen kommer fra min maskine, er når modtagerens mail server indsætter min
IP adresse i "from". Ellers kan alt være sat op som bill@makrosoft.com

Jørn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-10-01 21:09

On Tue, 2 Oct 2001 19:34:46 +0000 (UTC), Martin Moller Pedersen wrote:

> 2. Laes hele headeren igennem og find de rigtige at klage til.

Hvis man er doven kan man lade http://spamcop.net/ tage sig af
det. Det er ret nemt, og der er kun en lille pause at vente på når man
ikke gider betale.

Mvh.

--
"Ni kan skratta om Ni vill Adam Sjøgren
Håna oss, vi rör oss, Ni står still" asjo@koldfront.dk

Fra : Mickey

Dato : 02-10-01 22:19

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man er doven kan man lade http://spamcop.net/ tage sig af
> det. Det er ret nemt, og der er kun en lille pause at vente på når man
> ikke gider betale.

jeg tror det hedder effektiv og præcis istedet for doven i dette tilfælde

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Advarsel :

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-10-01 16:53

On Tue, 2 Oct 2001 23:19:01 +0200, news002 wrote:

> jeg tror det hedder effektiv og præcis istedet for doven i dette
> tilfælde

Det ene udelukker ikke det andet

Mvh.

--
"Der er godt nok ikke flere letmælks-Cultura med Adam Sjøgren
banansmag..." "FUCK, FOR HELVEDE, MAND!" asjo@koldfront.dk