definition på JavaScript
Fra : ilse

Dato : 01-10-01 15:24

Jeg savner en klar definintion på hvad JavaScript egentlig er.
Jeg er bekendt med hvad det kan bruges til, men jeg savner en
beskrivelse af hvad det er - i stil med at HTML er et
struktursprog og CSS er et layoutsprog.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 01-10-01 17:18

Javascript er et programmeringsprog, endda et objekt orienteret
programmeringssprog

/Marten

Fra : Rune Glerup

Dato : 01-10-01 21:17

Marten Ølgaard skrev:

> Javascript er et programmeringsprog, endda et objekt orienteret
> programmeringssprog

Javascript er ikke et programmeringssprog. Du kan ikke skrive programmer
i Javascript. Javascript er nærmest en klon mellem et
programmeringssprog og et batchsprog; et scriptsprog.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

$fetchid=substr($REQUEST_URI,(strrpos($REQUEST_URI,'?')+1));

Fra : Jakob Andersen

Dato : 02-10-01 08:31

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> wrote in message
> Javascript er ikke et programmeringssprog. Du kan ikke skrive programmer
> i Javascript. Javascript er nærmest en klon mellem et
> programmeringssprog og et batchsprog; et scriptsprog.

Man kan da fint skrive programmer i Javascript det er blot et spørgsmål om
at have en kompiler samt et host environment.

--
Jakob Andersen
"No matter how great and destructive your problems may seem now, remember,

Fra : jopa

Dato : 01-10-01 17:27

"ilse" skrev bla.
> Jeg savner en klar definintion på hvad JavaScript egentlig er.

JavaScript og CSS udgør en del af DHTML (dynamisk HTML)

--
jopa
www.jp-web.dk

Fra : Rune Glerup

Dato : 01-10-01 21:45

jopa skrev:

> JavaScript og CSS udgør en del af DHTML (dynamisk HTML)

Det er den anden vej rundt: DHTML er, når man bruger JavaScript sammen
med HTML og CSS, for at animere statiske hjemmesider.

Fra : jopa

Dato : 01-10-01 22:20

"Rune Glerup" skrev ,.
> Det er den anden vej rundt: DHTML er, når man bruger JavaScript sammen
> med HTML og CSS, for at animere statiske hjemmesider.

Det var faktisk også det jeg mente

--
jopa
www.jp-web.dk

Fra : Rune Glerup

Dato : 01-10-01 21:40

ilse skrev:

> Jeg savner en klar definintion på hvad JavaScript egentlig er.
> Jeg er bekendt med hvad det kan bruges til, men jeg savner en
> beskrivelse af hvad det er - i stil med at HTML er et
> struktursprog og CSS er et layoutsprog.

Definitionen på JavaScript er netop, hvad det kan bruges til:

JavaScript er ikke overraskende et scriptsprog. Det vil sige, at man kan
kontrollere, hvordan software (når vi snakker webdesign er det jo ofte
objekter på en webside) skal opføre sig.

Det er meget lig et programmeringssprog uden at være det. Hvor et
programmeringssprog giver mulighed for at lave software, er JavaScript
blot en måde, man kan kontrollere objekter i software, der understøtter
det. Fx kan man - foruden på websider - bruge JavaScript som et slags
batchsprog i Windows, og jeg mener da også at dele af Mozilla-browseren
er konfigureret ved brug af JavaScript.

Altså:
JavaScript = scriptsprog = kontrol-af-softwareobjekter-sprog

Fra : Jakob Andersen

Dato : 02-10-01 08:36

> [...]
> Jeg er bekendt med hvad det kan bruges til, men jeg savner en
> beskrivelse af hvad det er - i stil med at HTML er et

Javascript er et hostafhængigt scriptingprog.. Dette betyder at sproget er
ment som et supplement til en host (oftest en browser) denne host har oftest
en Object Model (I browseren hedder denne Document Object Model) vha.
javascript har man rettigheder til at manipulere med denne OM.