HD > 32GB (Bundkort ASUS CUBX)
Fra : Peter Sørensen

Dato : 30-09-01 21:05

Jeg har lige købt en Fujitsu IDE 40GB Ultra Dma/100 7200 Rpm HD
og har lavet en FAT32 partition men den er kun blevet på 32GB.

Jeg har ladet mig fortælle at det muligvis kan have noget med min BIOS
at gøre. (bundkort: ASUS CUBX, Intel 440BX AGPset).

Skal BIOS'en opdateres eller hvad?

Peter

Fra : Tommy Christiansen

Dato : 30-09-01 21:31

sikkert nok....
Peter Sørensen <peters99@civil.auc.dk> skrev i en

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-10-01 08:18

Du skriver ikke, hvilket OS du bruger, men jeg gætter på at det er win9+/ME,
da du skriver FAT32.
Så vidt jeg ved, understøtter disse styresystemer kun hd op til 32 Gb.
Løsningen er at partionere din harddisk.
Del den op i 2 eller 3.
Personligt foretrækker jeg 3. En partion til OS, en til applikationer og en
til data.
Det gør systemstrukturen langt mere overskuelig, specielt hvis du husker at
lave mapper til dine programer og data, eksempelvis
D:\win95\grfikpro\adobe\photoshop
Træsystemet er langt mere overskueligt i stifinder, når det hele er delt op
på en logisk måde.
Det kan også spare dig for megen bøvl, når dit styresystem fucker up og skal
geninstalleres/hd'en formatteres. Der er jo ingen grund til at formattere
data-partionen.
ersonligt kører jeg således:
C(sysvol):\Win98+ / internet explorer Drevstørrelse 5Gb
D(Appvol).\ Alle programmer incl. office og spil 12,5 GB
E (Datavol):\Alle data som breve, homepage, musk og hvad jeg nu ellers går
og leger med 12,5 Gb
Min hd er altså kun på 30 Gb.

mvh

Jesper

Fra : -= Tunes =-

Dato : 01-10-01 19:30

<Ding>
på at det er win9+/ME,
> da du skriver FAT32.
> Så vidt jeg ved, understøtter disse styresystemer kun hd op til 32 Gb.
</dong>

Ikke helt rigtigt jeg kører med 2x60 GB på et nyere system, de virkede også
da jeg havde ME inde som OS.. så tror det er BIOS der skal flashes :))

/Tunes

Fra : Peter Sørensen

Dato : 01-10-01 21:41

Tak, det er også det jeg er kommet frem til, eftersom en anden her fra
kollegiet men sammen OS
godt kan lave FAT32 der er større end 32GB.

Peter

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-10-01 06:41

Mener altså stadigvæk at have læst, at win98 kun kan udnytte 32 Gb optimalt.
Det betyder ikke, at OS'en ikke kan køre med endnu større Hd, men at den
laver nogle krumspring for at gøre det. Win 95 kunne kun udnytte 2,1 Gb hd
maksimalt. Dengang havde jeg en 4,3 Gb Hd, hvilket godt kunne køre under win
95, men da jeg partionerede harddisken i tre partioner, fik jeg 500 Mg
ekstra i ledig kapacitet.
Det var dengang! Win 95 havde iøvrigt en absolut øvre grænse på 12 Gb, så
vidt jeg husker!
Kommer lige til at tænke på om ikke der er en boks nede i bios, der kan
/skal enables! Har du checket?