Q: Printserver og TDC- BB
Fra : Nikolaj K

Dato : 30-09-01 17:07

Hej
Jeg har TDC BB|ADSL m. 2 dyn. ip, med 2 PC'ere tilsluttet og det fungerer
fint. Nu vil jeg gerne have tilsluttet min laserprinter med indbygget
printserver. Hvis jeg sætter printserveren til at bruge DHCP og piller den
ene PC fra så virker printserveren fint, idet den så snupper den ledige
dynamiske IP. Meningen var dog at jeg ikke ville "spilde" en dynamisk IP på
printserveren, men derimod tildele dem til mine 2 PC'ere, mens jeg så ville
give min printserver en fast lokal IP - eksempelvis 192.168.1.1. Men hvis
jeg tildeler printserveren denne ip, så kan jeg ikke længere komme i kontakt
med den fra de andre PC'ere. Hvorfor kan jeg ikke det og hvad kan jeg gøre
for at det kommer til at virke.

Installerede protokoller: TCP/IP, Netbeui.
Print og fildeling er aktiveret.
Systemet er WIN2000.

Med venlig hilsen
Nikolaj

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 30-09-01 19:11

Hej
Du kan ikke bruge en "privat" adresse (192.168.x.x), på det offentlige net, som
du bliver en del af. Derudover skal de jo også være på samme subnet m.m.
Det kan kun virke, som du selv beskriver, eller ved at bruge en anden protokol
(f.eks. NetBeui ) til printeren, hvis den kan det?

Elmer

Fra : Kent Friis

Dato : 30-09-01 19:31

Den Sun, 30 Sep 2001 20:11:13 +0200 skrev Jørgen Elmer:
> [...]
>du bliver en del af. Derudover skal de jo også være på samme subnet m.m.
>Det kan kun virke, som du selv beskriver,

Det må så være en begrænsning i windows.

Jeg har ingen problemer med at køre to logiske ip-netværk på samme
fysiske net.

>eller ved at bruge en anden protokol
>(f.eks. NetBeui ) til printeren, hvis den kan det?

Yikes, er NetBeui ikke blevet afskaffet endnu?

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 01-10-01 18:06

Hej Kent

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse news:9p7odh$hrn$2@sunsite.dk...

> Det må så være en begrænsning i windows.

Det er det.
I Windows kan men ikke have både en dynamisk og en fast adresse på samme netkort.
Man kan godt have flere faste (WinNT/2k/XP).

> Yikes, er NetBeui ikke blevet afskaffet endnu?

NetBEUI er glimrende til små netværk der ikke skal routes.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Nu også Windows 2000 ICS, Fjernstyring af PC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Søren Finne

Dato : 01-10-01 23:02

> I Windows kan men ikke have både en dynamisk og en fast adresse på samme
netkort.
> Man kan godt have flere faste (WinNT/2k/XP).

Hmm.. jeg kører da både med en dynamisk (BB|ADSL) og en fast og det virker
da fint her..

Hos mig skal man rette i :
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\NetTrans\0000

Så retter man nøglerne :

IPAddress til f.eks. "0.0.0.0,192.168.10.12"
IPMask til "0.0.0.0,255.255.255.0"

0.0.0.0 er den dynamiske adresse..

Så skulle det gerne spille.. ihvertfald i WinME..

--
Mvh, Søren Finne

Fra : Nikolaj K

Dato : 02-10-01 16:25

"Søren Finne" <soeren@finne.dk> wrote in message
> Hos mig skal man rette i :
> HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\NetTrans\0000

Den key kan jeg ikke umiddelbart finde i min registreringsdatabase
(Win2000) - er der nogen der kan hjælpe??

> --
> Mvh, Søren Finne

Med venlig hilsen
Nikolaj

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 02-10-01 17:00

Hej Søren

"Søren Finne" <soeren@finne.dk> skrev i en meddelelse news:3bb8e8cf$0$80811$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> da fint her..
>
> Hos mig skal man rette i :
> HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\NetTrans\0000

Jeg er forbløffet, men vil da ikke afvise det.
Det er næppe officielt understøttet og kan da heller ikke opsættes via GUI.

Nikolaj kan ikke finde den i hans Windows 2000 og jeg kan ikke finde
den i min Windows 98SE.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 02-10-01 17:36

"Søren Finne" <soeren@finne.dk> skrev i en meddelelse news:3bb8e8cf$0$80811$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hos mig skal man rette i :
> HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\NetTrans\0000

Ok, den rette string er:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\NetTrans\xxxx

Se nærmere her for opsætning af flere IP adresser på sammme NIC:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q156/7/72.asp

Jeg havde læst den før, men var dog ikke klar over at det virkede med både Dynamisk og fast IP.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 02-10-01 19:02

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:a2mu7.777$uQ.99603@news010.worldonline.dk...

> [...]
>
> Jeg havde læst den før, men var dog ikke klar over at det virkede med både Dynamisk og fast IP.

Er der nogen der kan bekræfte at det virker med TDC BB med to dynamiske IP adresser
der ikke er i samme scope, og to faste konfigureret som beskrevet af Søren Finne, således
at der kan kommunikeres internt vha. TCP/IP ?

På hvilke Windows versioner ?

Hvis det virker vil jeg gerne lægge informationen på min hjemmeside.

Fra : Nikolaj K

Dato : 02-10-01 20:50

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> wrote in message

> [...]
> HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\NetTrans\xxxx
>
> Se nærmere her for opsætning af flere IP adresser på sammme NIC:

Jeg har stadig problemer med at finde ovenstående key i Win2000 - der står
jo også på microsoft-linket at det kun gælder for win9x +ME.
Nogen der har haft succes med at finde key'en i Win2000?

Med venlig hilsen
Nikolaj

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 02-10-01 21:48

"Nikolaj K" <Email@isnotworking.com> skrev i en meddelelse news:3bba1a5a$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har stadig problemer med at finde ovenstående key i Win2000 - der står
> jo også på microsoft-linket at det kun gælder for win9x +ME.
> Nogen der har haft succes med at finde key'en i Win2000?

Måske her ?:

3. View HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkCards\1
and note the value of ServiceName.

Edit HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\XXXXXX\Parameters\TCPIP,
where XXXXXX is the value of ServiceName found in the step 3.