Last Index i Acces
Fra : Esben Laursen

Dato : 30-09-01 10:49

Jeg roder lidt med ASP og Access, og jeg savner en funktion (i en
SQL-sætning) der henter det sidst brugte id fra en kolonne med
Autonummerering. Jeg ved at det er muligt at kalde en sådan funktion i andre
databaser, men hvordan er det nu lige man gør det i Access, og hvor kan jeg
evt. finde en liste over de funktioner det er muligt at kalde i Access.

Mvh
Esben

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 30-09-01 19:50

SELECT TOP 1 * FROM Tabel ORDER BY id DESC

--
Med Venlig Hilsen
Daniel Muhlig

Min personlige hjemmeside:
http://www.dancode.dk/daniel

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-09-01 23:35

Ja den er der mange der bruger, men faktisk er det forkert. Det du gør er at
hente det højeste ID nummer fra tabellen.

I princippet kan man jo godt forestille sig at der bliver oprettet 10
records som derefter bliver slettet. Så vil det sidst brugte ID nummer være
slettet - men som "alle" jo ved, så sletter genbruger Access jo ikke ID
numrene af åbenlyse årsager.

Tilgengæld har jeg ikke svaret liggende på spørgsmålet, da jeg ikke bruger
Access - men derimod SQL Server.

--
Tony Lorentzen
Freelance webudvikler

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-10-01 11:56

select max(id) from .......

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 01-10-01 20:34

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> select max(id) from .......

Samme problem som jeg tidligere har skitseret i et indlæg. Det er ikke den
korrekte måde at gøre det på.

Tony

--
Tony Lorentzen