navigering i tabeller for blinde brugere
Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-09-01 09:46

Brugeren skal kunne hoppe fra felt til felt vha. tabulaturtasten i en
tabel.

Tabellen http://www.ratek.dk/lokalebrug/

Skal jeg være kreativ eller findes der en funktion til dette.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-09-01 11:06

"Flemming Rubini" <rubini@image.dk> wrote in message
> Brugeren skal kunne hoppe fra felt til felt vha. tabulaturtasten i en
> tabel.

Hvad sker der når man er i et felt?

Hvis du laver et link i hvert felt, kan du hoppe fra link til link med
tabulator-tasten, i så godt som alle browseren. Så kan man trykke space,
enter, pil-højre eller sådan noget for at følge linket.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-09-01 20:39

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
> tabulator-tasten, i så godt som alle browseren. Så kan man trykke space,
> enter, pil-højre eller sådan noget for at følge linket.
Tak for svaret. Skærmlæserprogrammet Jaws som de blinder bruger vil læse
den tekst højt som er i feltet.

Ideen med linket har jeg ikke prøvet endnu. Blandt andet fordi Jaws så
vil sige der er x antal links på siden, hvilket i denne forbindelse vil
være noget vrøvl. Du har nok ret i at der kaldes på lidt improvisation
her.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-09-01 20:55

> Tak for svaret. Skærmlæserprogrammet Jaws som de blinder bruger vil læse
> den tekst højt som er i feltet.

Hvis ikke der skal være links i felterne, så ved jeg ikke hvad det vil sige
at man "er" i et felt.

Du må nok kigge på noget dokumentation til Jaws.

> [...]
> vil sige der er x antal links på siden, hvilket i denne forbindelse vil
> være noget vrøvl. Du har nok ret i at der kaldes på lidt improvisation

Hvis ikke der skal være links, skal du selvfølgelig ikke lave links. Den
form for "misbrug" af tags er en meget skidt ting, især mht. handikappede.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-09-01 21:46

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
> Hvis ikke der skal være links, skal du selvfølgelig ikke lave links. Den
> form for "misbrug" af tags er en meget skidt ting, især mht. handikappede.
1) Ved du hvordan man laver et simpelt tekstfelt jeg kunne parse mit
databaseudtræk ind i. For dette felt ville Jaws også kunne læse op i,
samt man vil kunne hoppe ned i det med tab, hvis jeg har forstået det
rigtigt.
2) Kan man evt. tilføje links til linjerne i sådanne et felt?
3) Har du nogen ideer til hvordan jeg løser opgaven?

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-09-01 22:52

"Flemming Rubini" <rubini@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> databaseudtræk ind i. For dette felt ville Jaws også kunne læse op i,
> samt man vil kunne hoppe ned i det med tab, hvis jeg har forstået det

Hvis Jaws læser tekst op fra <form> felter, kunne du jo bruge disse. Men det
var måske også det, du mente. I så fald:

<form>
<input type=text ... value="<? =$DB_udtræk; ?>"> // eller:
<textarea ... ><? =$DB_udtræk; ?>"> </texrarea>
</form>

Du kan godt nok ikke have links i disse, så vidt jeg ved.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-10-01 00:07

Tonni Aagesen <use.my@signature.com> wrote:
> <form>
> <input type=text ... value="<? =$DB_udtræk; ?>"> // eller:
> <textarea ... ><? =$DB_udtræk; ?>"> </texrarea>
> </form>
Tak for hjælpen.
Jeg har brugt dit tip som nedenstående.
Hvordan ændrer jeg på felternes størrelse, de optræder temmelig brede.

mvh.
Flemming Rubini

http://www.ratek.dk/lokalebrug
<?php
$stmt= "SELECT Dato,Tid,Navn,id FROM reservations";
$sth = mysql_query($stmt);
#egentlig: $sth = mysql_query($stmt, $dbh);

while ($row = mysql_fetch_array($sth, MYSQL_ASSOC)){
echo"<tr>
<form><input type=text value=".$row["Dato"]."</form></td>".
"<td width=300 align=center>
<form><input type=text value=".$row["Tid"]."</form></td>".
"<td width=300 align=center>
<form><input type=text value=".$row["Navn"]."</form></td>".
"<td width=300 align=center><form><input type=text
value=".$row["id"]."</form></td>";
}
mysql_free_result ($sth);
mysql_close ($dbh);

?>

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-10-01 15:09

> [...]
> Jeg har brugt dit tip som nedenstående.
> Hvordan ændrer jeg på felternes størrelse, de optræder temmelig brede.

[klip]

Nu bevæger vi os væk fra php, så prøv hellere at spørge i
Eller kig lidt rundt på nettet, der findes mange sider, der beskæftigere sig
med emnet.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-10-01 06:32

> [...]
> databaseudtræk ind i. For dette felt ville Jaws også kunne læse op i,
> samt man vil kunne hoppe ned i det med tab, hvis jeg har forstået det

Jeg tror altså du er lidt ude på et sidespor.
Jaws må kunne læse tekst op, uden det er markeret på en eller anden måde.
Sådan et program er vel ikke meget værd, hvis det kun kan bruges på sider
designet specielt til det.

> 3) Har du nogen ideer til hvordan jeg løser opgaven?

Jeg kunne ikke lige finde nogen guidelines på produktets hjemmeside, men du
kan prøve at kigge her:

http://www.egroups.com/list/dk-jaws/

Det er en dansk brugergruppe. Prøv at se, om det ikke allerede har været
diskuteret. Hvis ikke, så sig til dem at du er ved at lave en hjemmeside, og
gerne vil vide hvad du skal gøre, for at tage hensyn til Jaws brugere.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-10-01 00:08

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
> Jeg tror altså du er lidt ude på et sidespor.
Du har ret.

> Jaws må kunne læse tekst op, uden det er markeret på en eller anden måde.
> Sådan et program er vel ikke meget værd, hvis det kun kan bruges på sider
> designet specielt til det.
Præcis. Det viser sig at piletasterne kan bruges til at navigere rundt
på stort set alt. Laver jeg fx et skema har den blinde bruger ingen
problemer vha. Jaws at bevæge sig rundt med piletasterne frem, tilbage,
op og ned.

Findes ikke da jeg prøvede.

Tak for modspillet.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Nils

Dato : 01-10-01 22:16

On Sun, 30 Sep 2001 10:45:38 +0200, rubini@image.dk (Flemming Rubini)
wrote:

> [...]
>tabel.
>
>Tabellen http://www.ratek.dk/lokalebrug/
>
>Skal jeg være kreativ eller findes der en funktion til dette.

Du skal bruge tabindex:
http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/forms.html#h-17.4

Nils
-- Usenet-etikette --