min søde lille mørkeblå bil :)
Fra : Strid

Dato : 30-09-01 08:33

Hejsa

Jeg har lige fået papirene fra socialcenteret hvor der står jeg er
bevilliget lån til min søde lille bil.

Hvordan fungere det så, jeg har nemmelig ikke fået meget at vide.. skal jeg
bare aflevere papirene nede ved forhandleren ? og så hvad ...

hvordan med penge og når den skal ombygges hvor med regningen.
hjælp `?

Astrid

Fra : Viggo Boller

Dato : 30-09-01 16:37

"Strid" <gen@strid.dk> wrote in message
[...]

-------------
Bilguide kan købes på www.paraplegi.dk/dk/info Den fortæller alt om bilkøb
osv. Jeg har selv haft stor glæde af den.
Venlig hilsen
Viggo

Kend din handicapbil
Vi har forsøgt i et let og brugervenligt sprog at beskrive de
problemstillinger og muligheder en ansøger typisk møder, når han/hun søger
handicapbil og skal have bilen indrettet.

Guiden tager udgangspunkt i mennesker med rygmarvsskader. Men andre
bevægelseshandicappede, pårørende og fagfolk kan også få stor glæde af
guiden. De foreløbige tilbagemeldinger og anmeldelser bekræfter, at der er
et stort behov for information på dette felt. Guiden er derfor også
interessant for jer.

Indhold:

Kørekort - Hvilke ændringer skal der til for, at mit kørekort bliver
lovligt?
Hjælp - Hvem kan hjælpe mig på vej i systemerne og med at vælge den rigtige
bil?
Ansøgning - Hvor skal jeg søge om en handicapbil?
Betingelser - Hvem kan få støtte til en handicapbil?
Afprøvning - Hvem kan afprøve og vurdere, om jeg overhovedet kan køre bil?
Bevilling - Hvor mange penge kan jeg få til en handicapbil?
Bilvalg - Hvilken type bil skal jeg vælge?
Minibus - Hvad er det særlige ved en minibus?
Indretning - Hvor og hvordan får jeg bilen indrettet, så den opfylder mine
behov?
Afdragsfritagelse - Hvad sker der, hvis jeg ikke kan betale afdragene på
bilen?
Reparation - Hvem skal betale reparation af den særlige indretning?
Udskiftning - Kend reglerne for udskiftning, allerede når du køber bilen?
Forsikring - Gælder der særlige forsikringsforhold for mig?
Kørselsfradrag - Hvad kan handicappede trække fra i transportudgifter til og
fra arbjede?
Parkering - Hvor køber jeg invalideskilt. og hvor må jeg parkere?
Udlandet - I hvor lang tid må jeg tage min bil med til udlandet?

Fra : Lotte M

Dato : 04-10-01 14:44

Strid" <gen@strid.dk> wrote in message

> Jeg har lige fået papirene fra socialcenteret hvor der står jeg er
> bevilliget lån til min søde lille bil.

Tillykke

> Hvordan fungere det så, jeg har nemmelig ikke fået meget at vide.. skal jeg
> bare aflevere papirene nede ved forhandleren ? og så hvad ...

Du viser forhandleren bevillingen og så afregner han med kommunen.
På et tidspunkt modtager du et gældsbrev fra kommunen, som du skal
underskrive. Hvis du køber ekstraudstyr eller en større bil, så skal du selv
betale merudgiften.

> hvordan med penge og når den skal ombygges hvor med regningen.
> hjælp `?

Du tager bevillingen med til ombyggeren, der afregner direkte med
kommunen. Også ved ombygningen gælder det, at du selv skal betale
eventuelle forbedringer og ekstraudstyr - med mindre disse kan
begrundes i dit handicap.

Det sker, at der er sket ændringer i helbredstilstanden, så det bevilgede
ikke fungerer. I så fald kan ombyggeren hjælpe med at søge et tillæg
til din bevilling.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside