Medtagne fenderlister
Fra : Tom Nielsen

Dato : 30-09-01 07:09

Er der nogen der har erfaring med udbedring af fenderlister som er blevet
stærkt medtaget af sol. De er misfarvede og der er blæredannelser. De er
fremstillet af plastic og sidder på en Uttern 5500 HT.

Venlig hilsen

Tom

Fra : Rasmus Riis Andersen

Dato : 30-09-01 12:02

Jeg har samme problem med mine fenderlister der er blevet meget matte og
kedelige at se på. Jeg har forsøgt at give dem "vinyl frisk op" til biler,
og det blev de ganske flotte af i ca. 2 timer... Herefter prøvede jeg et
lignende middel, blot med sort farvestof, og dette hjalp en lille smule, dog
uden et tilfredstillende resultat. Jeg overvejer lidt at prøve med sort
skosværte, men hvis nogen har en god løsning må de endelig sige til

På forhånd tak
Rasmus
Tom Nielsen <datasmeden@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb6b6ef$0$230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Ivar Holm

Dato : 30-09-01 14:42

Jeg ved ikke, hvordan det virker på fenderlister, men jeg har gode
erfaringer fra bilens udvendige kunststofdele.

Da de færdige vinylopfriskere virkede dårligt, forsøgte jeg et råd fra
Jyllands-Postens motorbrevkasse. Dette gik ud på, at anvende et miks af
fifty-fifty linolie og terpentin. Dette virkede udmærket.

Jeg sanerer fortløbende hjemmets beholdning af kemikalier, og da jeg i mange
år har anvendt olieproduktet Owatrol D1 til konservering af mit hus,
forsøgte jeg med dette middel på bilen for nogle år siden. Dette er jeg
yderst tilfreds med.

Jeg renser fenderlisterne ( undskyld - kofangerne ) m.m af med terpentin.
Derefter påfører jeg et lag Owatrol med en pensel. Til sidst tørrer jeg det
overskydende af med en fnugfri klud.

Owatrol har også et specielt produkt til glasfiber, men dette har jeg ikke
ment, at det var nødvendigt at investere i.

M.v.h.

Ivar Holm

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 01-10-01 18:20

Ja, ud over en masse kemikalier der alle hjælper mere eller mindre, så kan
man jo overveje at vende den, hvis den er symetrisk. Jeg vendte min (på en
Maxi sejlbåd) så undersiden kom op ad (og brugte selvfølgelig også et alm.
fenderrens produkt) og så ser den jo ud som ny. Hvis den kan vendes er der
jo 20 gode år på den ene side og 20 gode år på den anden.

/Bjarke

Fra : Aksel Sonne

Dato : 03-10-01 23:35

Min ford escorts "fender-lister" bliver plejet med hvid syrefri
vaselinolie - et råd fra DR Leth. Er bedre en fifty fifty blandingen af
terpentin og linolie.

Aksel Sonne