Så er det nu...
Fra : Chopmo

Dato : 22-01-01 11:42

Hejsa!

Min kæreste og jeg bor i en lejlighed midt i Århus, og vi har besluttet, at
vi gerne vil have to indekatte. Jeg har haft kat før, men det er nogle år
siden, så jeg har glemt nogle af detaljerne, f.eks.:

1) Hvor gamle bør de være, når man får dem?
2) Hvor meget kontakt med os mennesker behøver de i de første uger?
3) Hvad spiser de i starten, og hvor mange gange om dagen skal de have mad?
4) Hvor skal jeg lede efter dem? Den Blå Avis o.lign?

- og til sidst:

5) Hænger deres temperament generelt sammen med farven? (Det lyder godt nok
som et dumt spørgsmål ) Vi ville helst have en rød og en grå huskat, men
hvis de af en eller anden grund ikke kan sammen, skal vi selvfølgelig finde
på noget andet...

Hvis I kender til nogle gode hjemmesider, der beskriver disse ting, vil jeg
også meget gerne have adresserne!

På forhånd tak,
Jacob Tjørnholm

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 22-01-01 16:08

Hejsa
Til lykke med valget om at få en kat Det bedste valg I gør nogensinde
*grin*

> 1) Hvor gamle bør de være, når man får dem?
En killing SKAL være 12 uger før den kommer fra sin mor, og må meget gerne
være ældre.

> 2) Hvor meget kontakt med os mennesker behøver de i de første uger?
De skal have haft MEGET kontakt, det er I de første 12 uger af killingens
liv der sker allermest.

> 3) Hvad spiser de i starten, og hvor mange gange om dagen skal de have
mad?
Jeg fodrer med Royal Canin, men IAMS, Hills og Specifik er også mærker jeg
kan anbefale. Hvis du køber 10 kg ad gangen er det ikke så dyrt. Du behøver
ikke fodre med dåsemad hvis du bare giver den et kvalitetstørfoder... Så
skal dåsemaden bare være "slik"

> 4) Hvor skal jeg lede efter dem? Den Blå Avis o.lign?
Ja, det kan du godt.... bare husk at kigge efter om killingen er 12 uger. Du
kan også prøve kattens værn, Inges kattehjem eller Lene's affaldsmisser ....
er der nogle der har Lene's e-mail adresse ?
Du kan også søge på "katte" inde på jubii, så skal der nok være masser af
sider at kigge på

> [...]
men
> hvis de af en eller anden grund ikke kan sammen, skal vi selvfølgelig

Hehe, nej det hænger ikke sammen med farven. Jeg personligt syntes at det er
ligemeget hvad farve en kat har, du skal hellere kigge på kattens
temperement.

Glæder mig til at høre hvad I finder ud af

- Mette

--
-----
Gillian's Norske Skovkatte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-01-01 16:48

Lenes mailadresse kan findes på hendes site om affaldskatte.

Jeg ved ikke om det kun er svenske katte, hvor farven spiller en rolle for
temperamentet, men her siger man at røde og 3-farvede er lidt mere
livlige og dominante end andre farver.

Blandt hunde og heste ses at jo mørkere de er jo større kamplyst har de
(ikke at forveksle med aggression) så Chopmos spørgsmål var slet ikke så
tosset endda.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gidde

Dato : 22-01-01 18:10

Hejsa
Lenes side om affaldsmisserne findes på www.kattelsker.ninja.dk.
Jeg vil absolut anbefale at I gir et par affaldsmisser, KV-misser eller et par
misser fra Inges et nyt og godt hjem Jeg har selv haft en rigtig god
oplevelse med at hente (godt nok en voksen) en kastrat hos KV, og den har nu
fået en lille veninde (det er tilsyneladende næsten kærlighed ved første blik)
som en nabo måtte søge nyt hjem til.
Hvis jeg selv skulle købe en killing, ville jeg hente den hos KV eller købe en
killing hos en seriøs avler (det udelukker vist at man anskaffer sig en
huskat....jeg har i alt fald endnu ikke fundet en huskatteavler på Nettet).....
Eftersom jeg er imod at katte, som holdes som kæledyr, ikke neutraliseres, ville
jeg ikke selv købe en killing fra hos nogle mennesker, som har fået killinger
fordi katten ikke er neutraliseret eller fordi de mener børnene lige skulle ha
lov at opleve den slags! Heller ikke selv om killingen er 12 uger og koster mere
end en 50'er...men det er måske bare mig der er overdrevent sippet, hvad mine
principper angår.
Jeg vil anbefale Hills, som kan købes hos dyrlægen...det er et godt foder, og
jeg mener det i længden må være betydeligt billigere (også set i forhold til
kommende dyrlægeregninger) end dåsasmavs fra supermarkeder. Freja og Laban
elsker deres Hills w/d...ja c/d holdt Laban mere af, men w/d spiser han også.
Mvh. Gitte

Fra : Kirstine

Dato : 22-01-01 18:17

In article <3A6C69C9.66D41D05@hum.auc.dk>, gjlo98@hum.auc.dk says...
> Hejsa
> Lenes side om affaldsmisserne findes på www.kattelsker.ninja.dk.
> Jeg vil absolut anbefale at I gir et par affaldsmisser, KV-misser eller et par
> misser fra Inges et nyt og godt hjem

Jeg kan kun melde mig under fanen som en, der råder til, at man gi'r
affaldskatte en ny chance. Tabasco kommer fra et kuld bondegårdskatte,
hvor moderen døde under fødslen, og landmanden afleverede dem til
dyrlægen for at få dem aflivet. Julius er del af et kuld killinger, som
blev fundet i en affaldssæk ved en vejkant. Der var to levende killinger
tilbage ud af tre. Hvordan et menneske kan finde på at behandle dyr på
den måde, går simplethen over min forstand!!

Julius er lidt en "kylling", især når det gælder fremmede, men efter et
par snus og lidt kiggen an, så er han klar til at blive kælet af næsten
hvem som helst. Vi blev ellers frarådet at tage ham, fordi hans hårde
start på livet kunne have givet ham psykiske problemer. Men han fortjente
en chance - det lille, sorte, tynde kræ. Og den har han udnyttet til
fulde

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Ann K.

Dato : 22-01-01 21:53

Hejsa.
Ang. mørke farver... Saga, min elskede hystade er kulsort. Hun regerer
hjemmet med fast pote eller kløer, som hendes humør er til
Hi, hi, hun må være genetisk disponeret... hendes mor var en 3-farvet,
ligeledes hendes søster, og brormand, han var såmænd rød!!! *sss*

Problemet med at generalisere kommer dog omgående, når jeg ser på Ranje...
Han er lige så sort som Saga - og her ophører enhver lighed!!!
En mere nussesyg, forsigtig, kærlig, kælen og madglad missekat findes
simpelthen ikke!!! - Og så er han dødsensræd for "monsteret"....

Med tanke på ham, vil jeg også tilslutte mig koret, der opfordrer jer til at
tage affaldsmisser ind i jeres hjem... Ranje var smidt ud, overladt til sig
selv i en alt for ung alder, halvdød af sult, fuld af orm og lopper, knust
forpote osv., da vores hund fandt ham bag en busk inde i KBH... Det var
dyrt!!!! at tage ham ind... Men han har, lige fra den allerførste dag,
forsøgt at betale os tilbage, med en aldrig svigtende tillid og kærlighed...
)))
(pyhhh - hvor lyder jeg højtravende *grin*, men jeg tror faktisk på, at det
er en del af sandheden

Held og lykke med jagten på jeres nye hustyranner

Mvh Ann

Fra : Ann K.

Dato : 23-01-01 00:43

Hej igen

Glemte helt at I også spurgte om gode hjemmesider, der kan hjælpe jer med at
få jeres viden om kattehold "up-to-date"....
Nina har også givet jer svar i denne tråd... hendes hjemmeside er rigtig
god... hæ, hæ, hun er nok selv så beskeden, at hun ikke har tænkt på at give
jer linket... Så her er det:

http://feca.homepage.dk

Mvh Ann

Fra : N/A

Dato : 23-01-01 12:09

Fra : N/A

Dato : 23-01-01 12:09

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 23-01-01 12:09

> Ja, og rødhårede kvinder er hidsige, og blondiner er dumme...

hihi, stof til eftertanke, hva' Grit

Knus

Mette

Fra : N/A

Dato : 23-01-01 13:17

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 23-01-01 13:17

Jeg vil da også give Ann ret i at sorte misser er diktatoriske og har
temperament (av, Melissa)....
Her er kun plads til en som bestemmer og det er vist ikke mig..
Faktisk kunne jeg tænke mig at Saga og Melissa har fået deres temperament
samme sted ;))
For det lyder lige som hende...
--
Med venlig hilsen & miauu