Bid ???
Fra : OVOGM

Dato : 29-09-01 17:07

min datter har netop fået sin første pony og den er utrolig sød og nem når
hun strigler og nusser om den ,
men når hun vil ride den arbejder den hele tiden med hovedet og er ret svær
at holde ...hvorfor gør den sådan
og kan evt. et andet bid afhjælpe problemet? og hvis ja hvilket ?
KH
Hanne

Fra : Miki Hoe

Dato : 29-09-01 17:47

Hejsa Hanne.
Der er mange slags forskellige bid, som måske kan afhjælpe problemet, men
hvis den slår meget med hovedet og hele tiden vil fremad, kan problemet også
ligge i ryggen.. måske har i købt ny sadel til den??

Med hensyn til bid, så prøv jer frem.
Til en hest, der hele tiden trækker og gerne vil løbe hurtigere ville jeg
selv vælge et "tre rings bid". Det er et bid, som er meget tyndt og har tre
forskellige grader af styrke. Sætter man tøjlen i den nederste ring, er
biddet meget skarpt. øverst er det kun lidt skarpere end et normalt.
Men har jeres hest kun en smule uro i munden, så prøv med et "argentalsk"
bid. Jo tungere og tyndere biddene er, jo skarpere er de.

Men husk endelig at det at skifte bid ikke er en endelig løsning på
problemet. Når man sætter et skarpere bid på hesten, så er det ikke noget
man skal ride med permenent. Så kan hesten vænne sig til det og til sidst
har man nået det punkt, hvor man ikke kan holde hesten, selv med det
skarpeste bid.
Opsøg en god berider og lad ham/hende tage sig af sagen... evt horsemanship
kan hjælpe!!

Håber det kunne bruges
-miki-
p.s. ikke for at gøre reklame (og jeg ved jo heller ikke om du bor for langt
væk)
men......
Avderød ridesport i Kokkedal, Nordsjælland har alt i bid og kan give en
rigtig kyndig og god vejledning!!

Fra : Tanja Bromley

Dato : 30-09-01 09:16

> men når hun vil ride den arbejder den hele tiden med hovedet og er ret
svær
> at holde ...hvorfor gør den sådan

Hvordan "arbejder med hovedet" ?
Prøv at ride ponyen i grime - og se, hvordan det så går. Måske generer
biddet, måske sidder din datter for uroligt med hænderne .... der er mange
muligheder.
Hvis ponyen er urolig med hovedet, og altså ikke ligefrem lægger sig hårdt
på biddet, så er et hårdere/skarpere bid i hvert fald IKKE løsningen (heller
ikke midlertidigt)! - For det betyder, at ponyen er meget påvirket af
biddet - og så vil den kun blive mere urolig af en stærkere påvirkning.

Føl efter, om ponyen er øm nogen steder - fra ørespids til halerod. Hvis
en hest har ondt i nakken, ryggen e.l. vil den ofte reagere ved at gå med
hovedet højt (evt. også mulen frem), og den vil værgre sig mod at få
"trukket" hovedet ned i normal positur (= også dårlig styrbar).

Håber du kan bruge noget af det :)

/Tanja

Fra : Tonje S

Dato : 30-09-01 08:29

kanskje den har spisse kanter på tennene, som gjør bittet ubehagelig
i munnen.

Gjør som hun forrige skrev... prøv å ri med grime og tau i begge sider
eller et sidepull-hodelag. Eller i hvertfall få dyrlegen til å se på
tennene
bak i munnen.

Tonje

Fra : Benedicte Beck

Dato : 02-10-01 16:52

Hej Hanne
Der er mange ponyer og heste, der slår med hovedet for at få lange tøjler,
som når man skridter af, og hesten får lov til at strække halsen.
Min erfaring er, at hesten tydeligt skal forstå at nu skal der arbejdes, dvs
at din datter skal ride med rimeligt korte tøjler og have benene godt ved
hesten i nogle omgange (efter hvor udholdende de er), og så skal hesten have
ros og en lille pause, hvor der skridtes med lange tøjler.
Hvis ponyen generelt er lidt for frisk, når der skal rides, er det en god
ide at en voksen longerer den et kvarters tid inden rideturen.
Mvh. Benedicte

Fra : Lene

Dato : 08-10-01 16:22

Rid med hackamoore det hjælper helt sikkert når hesten er irriteret på
bidet.

Hilsen Lene

Er du imod dyremishandling ?
Besøg www.katteelsker.ninja.dk