Nybegynder
Fra : Morten

Dato : 28-09-01 16:16

Jeg har endnu ikk programmeret! men vil gerne igang med det!

Jeg vil gerne lære C++! Hvordan ville det være bedst for mig at starte?

-Morten

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 28-09-01 17:35

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 28-09-01 18:06

Jens Christian Larsen wrote:
> Du kan så bruge din favorit editor til at programmere i. Der er et
hav af
> muligheder. Jeg har programmeret med UltraEdit fx.

Jeg mener at der ikke findes en bedre editor end Emacs (hvis man bruger
lidt tid til at sætte sig ind i den).

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 28-09-01 19:23

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 28-09-01 20:04

Jens Christian Larsen wrote:
> Deri kan jeg kun give dig fuldstændig ret!

Tak

> Emacs kan det hele og lidt mere til. Man kan endda kompilere sit kode
fra
> Emacs, hvis man lige ved hvordan man skal sætte det op :)

Jeg har hørt følgende udsagn om Emacs:
"Den er et udemærket styresystem, den mangler bare en god editor "
"Den kan alt, untagen at brygge kaffe og det arbejder man på "

> Problemet er bare, at den ikke er særlig egnet til en nybegynder der
vil
> til at programmere sit første program. At sætte sig ind i emacs er et
> projekt i sig selv.

Helt enig, men når man først har fattet fidusen, vil man aldrig slippe
den igen.

--
"Livet er svært, men matematik er sværere"
Storm P.

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 29-09-01 14:32

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:

> [...]
> "Den er et udemærket styresystem, den mangler bare en god editor "
> "Den kan alt, untagen at brygge kaffe og det arbejder man på "

#ifdef RELIGIONSKRIG
lige præcist! emacs er godt vis man skal læse post og/eller news, men
vim er klart at fortrække som editor
#endif

> vil

enig, men det kan betale sig at sætte sig end i een editor om det så
er ultra edit, emacs eller _vim_

> Helt enig, men når man først har fattet fidusen, vil man aldrig slippe
> den igen.

#ifdef RELIGIONSKRIG
sjovt jeg løbe ellers væk fra emacs da jeg så vim
#endif

Rasmus Meldgaard
rasmusm@diku.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-09-01 15:30

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:

> "Den kan alt, untagen at brygge kaffe og det arbejder man på "

På <http://www.chez.com/emarsden/downloads/coffee.el> ligger der da
noget RFC2324-halløj.

Der står:

This module provides an Emacs interface to RFC2324-compliant coffee
devices (Hyper Text Coffee Pot Control Protocol, or HTCPCP). It
prompts the user for the different additives, then issues a BREW
request to the coffee device.

--
Jacob - www.bunk.cc
Have you reconsidered a computer career?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-09-01 11:26

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message news:m3lmiy9ijh.fsf@paven.bunk.cc...

> [...]
> devices (Hyper Text Coffee Pot Control Protocol, or HTCPCP). It
> prompts the user for the different additives, then issues a BREW

Læg mærke til datoen i bemeldte RFC.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 30-09-01 13:07

"Jens Axel Søgaard" <complangscheme@jasoegaard.net> writes:

> Læg mærke til datoen i bemeldte RFC.

men linux kan jo godt lave kaffe...
se http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/mini/Coffee.html

Rasmus Meldgaard
rasmusm@diku.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-09-01 14:01

> Læg mærke til datoen i bemeldte RFC.

Det gør jo ikke nødvendigvis HTCPCP/1.0 til en dårlig protokol (ikke
at jeg har kigget den nærmere efter i sømmene :).

--
Jacob - www.bunk.cc
You scratch my tape, and I'll scratch yours.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-09-01 16:06

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message news:m3snd4rfxp.fsf@paven.bunk.cc...

> Det gør jo ikke nødvendigvis HTCPCP/1.0 til en dårlig protokol (ikke
> at jeg har kigget den nærmere efter i sømmene :).

Det burde du gøre. Den er særdeles morsom læsning.

http://www.cis.ohio-state.edu/cgi-bin/rfc/rfc2324.html

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-09-01 16:37

"Jens Axel Søgaard" <dk-videnskab@jasoegaard.dk> writes:

> Det burde du gøre. Den er særdeles morsom læsning.

Jeg mente at jeg ikke har vurderet hvorvidt der kan være ting der ikke
holder rent teknisk i protokollen. Jeg har naturligvis kigget den
igennem. Skal det bare være for underholdningsværdien, så synes jeg
også at RFC2795 <http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2795.html> er god.

Jeg sætter lige FUT til dk.snak.off-topic, det burde nok have været
gjort for et par indlæg siden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Where there's a will, there's a relative.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 30-09-01 00:57

On Fri, 28 Sep 2001 19:06:22 +0200,
Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> wrote:

> hav af
>
> Jeg mener at der ikke findes en bedre editor end Emacs (hvis man bruger
> lidt tid til at sætte sig ind i den).

Den editor har jeg prøvet at sætte mig ind i 2-3 gange. Sidst strandede
det på, at selvom jeg kendte en 4-5 personer der var emacs-fanatikere
kunne ingen af dem finde ud af at sætte Emacs op til at indente som jeg
ville have det. Så jeg endte med at skifte til vim, da jeg havde brugt
et par timer på at finde ud af hvordan man brugte den.

FUT: ?

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-01 08:23

Anders Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> ville have det. Så jeg endte med at skifte til vim, da jeg havde brugt
> et par timer på at finde ud af hvordan man brugte den.

En venlig sjæl har trukket det relevante ud af Emacs infosiden på

   http://consult.stanford.edu/pub/editors/c.indent

Linus har skrevet hvad der skal til for at få hans stil i Emacs i
dokumentationen til kernen. Denne fil ligger fx på

   http://www.linuxhq.com/kernel/v2.4/doc/CodingStyle.html

Hvis det er den afgørende faktor har du nu en mulighed for at checke vim
og Emacs på lige fod. Jeg bruger selv begge dele til forskellige
formål.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 30-09-01 11:01

On Sun, 30 Sep 2001 09:23:07 +0200,
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis det er den afgørende faktor har du nu en mulighed for at checke vim
> og Emacs på lige fod. Jeg bruger selv begge dele til forskellige

Mange tak. Det er vist ikke den afgørende faktor mere. Jeg er blevet for
glad for vi's ide med at sammensætte små kommandoer - man kan lynhurtig
en masse ting - og vim's brugervenlighed.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 30-09-01 11:10

Jeg undskylder...
Man skal ikke nævne emacs uden at overveje muligheden for en
religionskrig, som kan overbelaste news serverne
Disse tråde beviser endnu engang at der ikke er noget endegyldigt valg
af editor.

Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-09-01 20:43

"Morten" <duesjov@privat.dk> wrote in message

> Jeg vil gerne lære C++! Hvordan ville det være bedst for mig at starte?

Det er svært at sige ud fra det du har skrevet.

Hvad er dit mål ?
F.eks.:
* at få en lille idé om hvordan man skriver programmer
* at skrive små programmer til eget brug
* at forberede sig på en uddannelse
* at kunne skrive grafiske brugergrænseflader
* at blive professionel software udvikler
osv.

Normalt anbefaler jeg bogen

Accelerated C++, Practical Programming by Example
Andrew Koenig, Barbara E. Moo
ISBN 0-201-70353-X

som er bedre end ded fleste andre introduktion til C++.
Husk at lave øvelserne!

Bemærk at bogen handler om Standard C++.
Det gør at der er en række emner, der ikke behandles (naturligvis) - f.eks.
hvordan man skriver grafiske brugergrænseflader.
Til gengæld giver den en solid introduktion til programmering i C++, og er
helt igennem præget af stor erfaring og god smag.

Se eventuelt www.accu.org for anmeldelser af bøger - de plejer at være
troværdige.

Skaf dig herefter en rimelig moderne (mindre end 2 år gammel) compiler.
Det kan f.eks. være gcc (findes til mange platforme f.eks. Linux) eller
Borland C++ (findes til MS-Windows) som begge er gratis.

Det er ofte nemmere at komme igang hvis man bruger et integreret
udviklingsmiljø (IDE), som indeholder en editor til at skrive programmerne,
en compiler og en debugger til at finde fejl i programmerne.
På Linux platformen findes f.eks. KDevelop som er gratis, og på MS-Windows
platformen findes f.eks. Microsoft Visual C++ og Borland C++Builder som
begge koster penge.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Henrik Petersen

Dato : 29-09-01 20:46

Hej Morten.

Mit råd er, at begynde at læse C++ datamatikker nivau på fx. aftensskole,
det tager ½ år, derefter kan du tage et fag mere (½år) Programmering af
storesystemer, Så er der jo oxo lige fage DIS (Distruberede systemer), så er
du meget godt på vej, og når du så har over stået de fag, kan du lige så
godt læse System udvukling 1 + 2 (1 år), tja så mangler du faktisk kun 3
semester igen og dit speciale, så har du pludselig en rimlig go uddanelse
ikk. Men det var nog mere end du ville, men C++ er et 1. semester fag på
datamatikkert uddanelsen og kan anbefales.

hilsen
henrik

Fra : Rasmus

Dato : 10-10-01 15:28

> Jeg vil gerne lære C++! Hvordan ville det være bedst for mig at starte?
>
> -Morten
Hej Morten
Inde på borlands hjemmeside kan du downloade en Trial af Borland C++Builder
som er vældig nem at starte med.´Du kan se om den er noget for dig.
Borlands hjemmeside er http://www.Borland.com/.
Jeg bruger den selv. Jeg er selv nybegynder.
Håber du kan bruge den.
Den eneste ulempe er at den fylder en de (137mb), og kun kan bruges i 60
dage.
Men der til kan du næste bruge alle kommandoer.

Hilsen Rasmus Steffensen