Prøver igen
Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 28-09-01 15:32

Mit indlæg fra i går er åbenbart ikke gået igennem, så
jeg prøver igen.
Vi overvejer, at få Mille steriliseret. Men min mand har
hørt, at den alligevel vil komme i løbetid. Kan det være
rigtigt? Er det ikke at foretrække, frem for p-sprøjter?
Den skal ikke have hvalpe.
Mvh. Margit

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-09-01 15:41

Din mand har sådan set ret, men de fleste taler om sterilisation om tæver og
kastration om hanner, selv om man mener kastration af begge køn.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 28-09-01 15:41

Det jeg mener er om hun bløder alligevel?
Mvh. Margit

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:oV%s7.1203$Mk2.118468@news000.worldonline.dk...

Fra : Pia

Dato : 28-09-01 15:52

hvis hun bliver kastreret bløder hun ikke - så fjerner man det hele - hvis
hun steriliseres er det ligesom når mennesker bliver det, altså ingen
forskel, men hun kan ikke få hvalpe. Det mest almindelige er vist
kastration.

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-09-01 16:11

> [...]
> hørt, at den alligevel vil komme i løbetid. Kan det være
> rigtigt? Er det ikke at foretrække, frem for p-sprøjter?

Joda jeres spørgsmål er da gået fint igennem og jeg og flere andre har
da svaret på det men jeg tillader mig lige at kopiere teksten jeg
svarede i går ... her nedenunder

Når I ikke vil have hvalpe i Mille synes jeg helt sikkert I skal vælge
at få hende .. ikke steriliseret men kastreret ... der er nemlig
forskel .. for ved sterilisering kapper man bare forbindelsen og
derfor kommer hunden stadig i løbetid ... ved kastration fjerner man
livmoder og hele pivtøjet .. og der er derfor ingen løbetid og ingen
hormonforstyrelser i forbindelse med løbetid .... og kastration
foretages bedst midt mellem to løbetider.

Netop fordi mine nuværende hunde eller forrige hunde aldrig har
skullet have hvalpe har jeg altid valgt at lade dem kastrere fordi det
iflg. min mening absolut er at foretrække frem for p-sprøjte der jo
kan være årsag til svulstdannelser .. håber du kan se forskellen på
sterilisering og kastration ... mvh Ami

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 28-09-01 18:47

Tak for dit udførlige svar. Det var lige det, jeg var ude efter.
Og nu forstår jeg, at det er kastration, vi vil overveje.
Jeg har egentlig aldrig vidst, at der var flere muligheder.
Mit første indlæg - og svarene herpå - kan jeg stadig ikke se.
Jeg ved ikke hvorfor. Jeg har gjort det på samme måde.
Mvh. Margit

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb494eb$0$14822$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-09-01 20:14

> Jeg har egentlig aldrig vidst, at der var flere muligheder.
> Mit første indlæg - og svarene herpå - kan jeg stadig ikke se.
> Jeg ved ikke hvorfor. Jeg har gjort det på samme måde.
> Mvh. Margit

<> Det der oftest bliver brugt på tæver er faktisk kastration, men
det der forvirrer er at dyrlægerne ofte kalder det der i virkeligheden
er en kastration for en sterilisation .. selv har jeg i mange år
faktisk .. indtil jeg enten i denne gruppe eller kattegruppen lærte at
det hedder kastration når man fjerner det hele og sterilisation når
man bare kapper forbindelsen ... troet at det hedder sterilisation hos
tæver og kastration hos hanner ..
og den opfattelse tror jeg mange stadig har ...

Jeg vil for at forebygge misforståelse .. det har jeg altid selv gjort
.... udtrykkelig gøre dyrlægen opmærksom på at du vil have foretaget en
kastration hvor man fjerner hele pivtøjet hos Mille .... mvh Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 29-09-01 19:48

Hej Margit,
min egen dyrlæge afviser brugen af p-sprøjter.
Som du nok kan regne ud, så er jeg selv den lykkelige ejer af en
tæve(hunhund lyder bedre).
Foruden ønsket om ikke at ville have hvalpe, er der så andet i vejen med
hende, når hun er i løbetid?
Ændrer hun voldsomt adfærd? Bliver hun falsk drægtig el. hva?
Grunden til at jeg spørger, er at selvom jeg ikke har planlagt at min hund
skal have hvalpe, så skal den da have lov til at have sin naturlige cyklus,
med mindre at det bliver fuldstændigt utåleligt for hund & ejer ;c)

Hvis man som ansvarlig hundeejer ikke kan passe på sin hund de 2 gange om
året det står på, så skulle man slet ikke have købt en tæve.

Og inden du finder kasteskytset frem så er det altså ikke dig og din
beslutning jeg er imod, men mere det faktum at det i år 2001 stadigvæk
kommer bag på nogle hundeejere at deres hunde kommer i noget så naturligt
som løbetid.

Pøjpøj med beslutningen.
Mvh
Martin & Laika

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 03-10-01 15:16

Det er ikke fordi jeg ikke kan passe på hende. Det er simpelthen for
min egen mageligheds skyld. Er der nogen grund til ikke at gøre det?
Forøvrigt har jeg haft 2 tævehunde før hende her, som blev 11 og 13
år, så jeg ved godt, hvad det vil sige. Har forøvrigt aldrig haft
problemer med løbetiden selvom de ikke blev sprøjtet eller steriliseret.
Dette lyder bare som en "nem" løsning.
Mvh.
Margit

Kosmonauten <kosmonauten@olsen.mail.dk> skrev i en