Abit BP6 burnoff
Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 28-09-01 10:37

Hejsa.

Jeg skulle montere et Abit BP6 i et Codegen 6001-1 Miditower. Efter jeg
gjorde det smed jeg strømsstikket i måsen på det... med det samme begyndte
mine 2 netkort og min SCSI-controller at blinke lystigt og den velkendte
lugt af brændt elektronik fangede mine næsebor. Det viser sig så at
kabinettet har indbyggede afstandstykker, som jeg self. benyttede. Ulempen
ved dette er dog at de er meget brede, faktisk så brede at en af dem ramte
ind i 2 lodninger på mit mobo. Dette resulterede i et en af printbanerne er
brændt af...
Er det muligt at reparere på det eller skal jeg bruge mit elskede BP6 som
bordskåner i fremtiden?

MVH

THomas

Fra : Dan Frederiksen [DJ ~

Dato : 28-09-01 10:42

Hej Thomas,

Altså - et bundkort duer som en fremragende bordskåner...du skal bare putte
nogle gummidutter på, ellers ridser det bordet..

nå...nu seriøst :)
En printbane er let nok at reperere via et stykke kobbertråd, lidt tin og en
loddekolbe. Hvad jeg er mere bange for, er - at kortslutningen har rykket
nogle kredse på mobo'et med sig...er de gået, er der som regel ikke meget at
gøre. Jo, de kan repereres, men ejg tror det er ligeså billigt at købe et
nyt :)

Hyggelige Køkkenhilsner

/Dan Frederiksen
ICQ: 18814224

Fra : Jesper Mørch

Dato : 28-09-01 13:18

Hvis det faktisk lugtede af brændt elektronik er jeg bange for der er røget
en chip eller mere med i købet desværre.
Hvis du alligevel vil "prøve lykken" og forsøge at lodde på bundkortet
(eller en chip) SKAL du for alt i verden HUSKE at jordforbinde din
loddekolbe OG forbinde bundkortets stel til loddekolben - Ellers kan jeg
næsten garantere dig at ALLE chips på boardet ryger i samme øjeblik
loddekolben rører dit board!

Noget helt andet er så:
Har du rent faktisk fået et BP6 til at kunne køre ordentligt??

Jeg købte et for et par måneder siden og har endnu ikke kunnet få det til at
køre stabilt længere end ca 5-6 timer - Ikke alverden når jeg har været vant
til 90+ dages oppetid med min gamle P233 :-/

Mvh. Jesper

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 28-09-01 15:23

Jeg kører da med et BP6 MB med 2 x 400@500 og det kører klippestabilt -
selvfølgelig med W2K. Jeg har aldrig haft den tændt i flere måneder ad
gangen ( - kun uger ) men jeg er ret sikker på den ville kunne klare det...

Mvh. Brian

Fra : Jesper Mørch

Dato : 28-09-01 17:55

Ok, for selv med den nyeste BIOS-upgrade har jeg ikke kunnet få LINUX til at
køre på den mere end ca. 1½ timer før den fryser - lidt underligt for på et
ældre ASUS P5A/B kørte den i mere end 3 måneder i træk mellem hver genstart
og der blev kun genstartet ved H/W opgraderinger... Nu er jeg tvunget over i
at køre Win98 hvis jeg overhovedet vil kunne gå på internettet eller noget
som helst andet. - Måske fordi Win98 kun bruger den ene CPU.
Jeg kører/kørte 2X466@525 men får/fik konsekvente APIC-error CPU0 & CPU1
under Linux.
Officielt er Bundkortet fuldt understøttet under Linux, så jeg mistænker
umiddelbart APIC-controlleren for at være ustabil (hvis det da ikke er
defekt RAM - 2x128/pc100 + 1x256/pc133).
Bl.a. fordi systemuret taber mellem ½ og 1 minut/døgn... En hel del efter
min mening! - Det burde over et tidsrum på et par uger ikke dreje sig om
meget mere end 1-2 sekunder.

MVH
Jesper

Fra : Magnus Østergaard

Dato : 28-09-01 18:32

"Jesper Mørch" wrote:

> [...]
> ældre ASUS P5A/B kørte den i mere end 3 måneder i træk mellem hver genstart
> og der blev kun genstartet ved H/W opgraderinger...

Det rigtige BIOS er total vigtigt for at få BP6 til at køre stabilt.

Nu kan jeg ikke lige huske hvilken version jeg kører men i følge BIOS:

11/3/1999-i440BX-W83977-2A69KA1SC-NJ

Har faktisk de helt samme specs som dig både CPU og RAM, dog ikke
overclocked CPUs.

Hvis du kigger på http://bp6.gamesquad.net/bios.phtml vil du også se at
det er NJ som de anbefaler.

Med hensyn til oppe tid, har jeg kun tested med ca. 3 uger da jeg var
ude og rejse. Under tiden kørte distributed.net 24/7. (Min maskine
larmer så jeg slukker den om natten).

Og så skal jeg huske at sige at den kører perfekt med det der Linux

--
// Magnus Østergaard

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 01-10-01 07:04

Hvad med butikken?? Eller producenten?? Har de ikke et produktansvar? Jeg
vil mene at det er en indlysende designfejl, som jeg skulle have været gjort
opmærksom på.. Det kan sguda ikke passe at man skal til at måle hele lortet
op for at se om det passer sammen, før man samler det.

MVH

THomas

Fra : Carsten Keller

Dato : 01-10-01 13:52

> [...]
lortet
> op for at se om det passer sammen, før man samler det.

Hvis det er købt samme sted så måske, men hvis du ikke undersøger den slags
ting først, skulle du måske få forretningen til at samle for dig en anden
gang.
Keller

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 02-10-01 12:09

> Hvis det er købt samme sted så måske, men hvis du ikke undersøger den
slags
> ting først, skulle du måske få forretningen til at samle for dig en anden
> gang.

Ja ok det re så også sidste gang jeg laver den brøler... men det kan sguda
ikke passe at man skal gennemgå noget så banalt.. når afstandstykket er
bredere end området hvor bundkortet skal ha' kontakt til afstandstykket, så
må er da være noget galt..!

MVH