Nyt familiemedlem (langt!)
Fra : Bjørn Harbøll

Dato : 15-01-01 12:03

Nogle af Jer husker sikkert, at jeg for et stykke tid siden søgte råd om, om
det var en god idé at anskaffe mig en kat, selvom jeg har allergi. Jeg fik
mange gode svar, og besluttede mig at prøve. I går besøgte jeg en opdrætter
af racen Devon Rex, der har meget kort hår og ingen dækhår. Den fælder
normalt ikke meget, men jeg løb lige ind i fældetiden, så der fløj små
næsten usynlige vattotter rundt fra alle kattene. Da jeg tog den kat op, som
var til salg holdt jeg næsten vejret af spænding på, om jeg nu ville begynde
at nyse - men der skete intet! Jeg var der i 2 timer, og jeg mærkede intet
til min allergi! Heller ikke da jeg kom hjem kunne jeg mærke de mange hvide
hår, der var på min (ellers) sorte trøje. Jeg tager det som et optimistisk
tegn, men jeg er alligevel glad for, at opdrætteren vil lade os "låne"
katten i en uge, for at se, hvordan det går.

Opdrætterens erfaring med allergikere var, at 2 ud af 10 kunne tåle Devon
Rex. Jeg håber, det er mig og min kæreste! Jeg talte med min læge om katte
og allergi, og han sagde, at når man ikke reagerede på en priktest
(allergitest) mod katte - hvilket hverken min kæreste eller jeg gjorde - så
kunne det meget vel være støvmider m.m. i kattes pels, som man var allergisk
overfor, når man nyste ved mødet med en kat - og altså ikke dens spyt eller
hudsekret. Og hvis det var tilfældet, kunne en meget korthåret kat muligvis
være løsningen.

Indtil vi kan få katten med hjem (den har lidt acne, opdrætteren gerne ville
behandle før vi kunne få den med) går vi og gør vores lejlighed kattevenlig
(og allergivenlig). Jeg har lavet en "borg" af flyttekasser, som jeg har
limet sammen, lavet huller i og malet. Jeg har fået fat i en kurv og et
blødt tæppe, har fjernet diverse pynteting, sået kattegræs og købt
kattegrus. Så er der indflytningsklart! Katten skal have det godt - også
selv om den måske kun bliver her en uge, hvis vi alligevel ikke kan tåle
den...

Mere om katten: Den er den flotteste kat, jeg nogensinde har mødt! Helt
hvidt krøllet blødt pels - blødere end vat! Den ligner lidt et lille lam! Og
så er den så lille - jeg troede, den var en killing, da jeg så den, men den
er 1 år gammel. Alle Devon'er er små (så den er altså ikke et skravl!). Den
var lidt sky overfor mig, så jeg kommer til at bruge meget tid på at gøre
den helt tryg i vores hjem. Men overfor de andre katte var den meget
social - den brugte meget tid på at ordne de andres pels og følge efter
opdrætterens hund!

Jeg glæder mig sådan - og jeg har en tro på, at vi godt kan tåle den - eller
i det mindste begrænse vores allergi mod den ved at tørre den af med en
fugtig klud, give den bad (hvis den vil - men opdrætteren har ikke haft
problemer med at bade den), støvsuge med HEPA-filter og holde den ude af
vores soveværelse, når vi sover.

Hilsen en spændt Mette BjM

Fra : Christina K

Dato : 15-01-01 14:29

Hej Mette

Det lyder til at du er rigtig glad for katte og har tænkt meget over
det. Jeg håber virkelig for jer at I kan tåle katte i det lange løb!

Held og lykke med projektet og hold os endelig informeret om hvordan det
går.

Mvh Christina og Askepot som nok skal krydse fingre

Bjørn Harbøll <cocio@nork.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mNA86.22000$W81.261516@twister.sunsite.dk...

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 15-01-01 14:48

Hejsa
Held og lykke *S*
Håber det bedste for jer alle 3.

Hilsen
Joan

"Bjørn Harbøll" <cocio@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-01-01 22:08

Hej Mette

Tillykke med det!
Devon'er er _altså_ også nuttede Meget specielle af udseende, men jeg
kan vældig godt lide dem.

Lad os endelig vide hvordan det går med jer og lillemissen!

Mvh. Camilla
www.burmese.dk