Intel CPU versus Athlon
Fra : Darcy

Dato : 28-09-01 06:46

Hvilken P4 er lige så hurtig som f.eks. en Athlon 1300?

Der er kommet nogle Ahlon MP´ere - hvad er forskellen i forhold til de
"normale / gamle"?

Darcy

Fra : Wizeguy

Dato : 28-09-01 09:27

"Darcy" <darcy@eberhardt.as> wrote in message
> Hvilken P4 er lige så hurtig som f.eks. en Athlon 1300?

Det afhænger af hvad du definerer som hurtig, men i de fleste spil og
programmer skal en Pentium 4 køre ca. 1,8 GHz for at være lige så
hurtig/effektiv.

> Der er kommet nogle Ahlon MP´ere - hvad er forskellen i forhold til de
> "normale / gamle"?

Athlon MP understøtter alle Intel's SSE instrauktioner og kan køre på AMD's
nye Dual-processor platform.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-09-01 13:09

On Fri, 28 Sep 2001 07:46:17 +0200, Darcy wrote:

>Hvilken P4 er lige så hurtig som f.eks. en Athlon 1300?
>
>Der er kommet nogle Ahlon MP´ere - hvad er forskellen i forhold til de
>"normale / gamle"?

MP/XP er en optimeret T-Bird (Branch prediction, cache
management osv)..ikke det store.
Det store er dog at den er SMP enablet samt at den understøtter
SSE+ (SSE + en del af SSE2). (Enhanced 3D-Now og MMX er stadig
understøttet). Ligeledes er dens strømforbrug mindre.

Så til almindelig brug er den lidt hurtigere og til visse SSE
enablede multimedieopgaver er den modbydelig hurtig (Ikke helt
så hurtig som PIV, men det er tæt på).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Old age and treachery beat youth and power every time!

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 28-09-01 18:11

> [...]
>SSE+ (SSE + en del af SSE2). (Enhanced 3D-Now og MMX er stadig
>understøttet). Ligeledes er dens strømforbrug mindre.

De skal lige nævnes at det specielle ikke ligefrem er at den er SMP enabled.
Alle tidligere modeller er også i stand til at køre SMP. Det specielle er
som der allerede er blevet nævnt branch prediction, som også anvendes i P4.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-09-01 21:31

On Fri, 28 Sep 2001 19:11:02 +0200, S ren 'Mufoxe' Lund Jensen
wrote:

> [...]
>som der allerede er blevet nævnt branch prediction, som også anvendes i P4.

Vel branch predition er ikke nogen nyhed, både Intel og AMD har
benyttet det i et stykke tid.....den version de benyttede i
TBird'en var bare designet direkte fra lærebøgerne og derfor
ikke speciel god. Den er så blevet optimeret en smule, men der
er plads til mere.
MP/XP bliver lanceret som SMP enablet.....det gjorde TBird
ikke....jeg kan faktisk ikke huske om det i det hele taget blev
afgjort om de var SMP enablet.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Roses are Red, Violets are Blue, I'm Schizophrenic and so am I!

Fra : Karsten Vinding

Dato : 30-09-01 18:48

Peter Jespersen wrote:

> Vel branch predition er ikke nogen nyhed, både Intel og AMD har
> benyttet det i et stykke tid.....den version de benyttede i
> TBird'en var bare designet direkte fra lærebøgerne og derfor

Den eneste form for prefetch der er i Athlon TB er software baseret, det
vil sige programmerne skal lave specielle kald for at udnytte den. Den
der er i Palomino (PM), er hardware baseret og fuldstændig uafhængig af
programmerne. Man kan stadig lave software baserede kald, og det vil
give endnu bedre ydelse, hvis programmerne er skrevet ordentligt.

> ikke speciel god. Den er så blevet optimeret en smule, men der
> er plads til mere.

Det er der altid.

> MP/XP bliver lanceret som SMP enablet.....det gjorde TBird
> ikke....jeg kan faktisk ikke huske om det i det hele taget blev
> afgjort om de var SMP enablet.

Det er de. Alle Tbird'er kan smækkes i de nye Dual boards, blot skal
deres BIOS understøtte dem.

Ydelsen er dog i nogle specielle tilfælde dårligere end for MP, da
Palomino kernen er bedre til at snakke med den/de andre processorer.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 01-10-01 16:19

On Sun, 30 Sep 2001 19:48:00 +0200, Karsten Vinding wrote:

>Den eneste form for prefetch der er i Athlon TB er software baseret, det

OK...anede ikke at branch prediction var microcode baseret i
Athlon, så er der jo en grund til sløvheden.

> [...]
>
>Det er der altid.

>Det er de. Alle Tbird'er kan smækkes i de nye Dual boards, blot skal

OK...jeg kan huske at der var en masse gætterier, men intet
konkret

>Ydelsen er dog i nogle specielle tilfælde dårligere end for MP, da
>Palomino kernen er bedre til at snakke med den/de andre processorer.

Hmmmm...microcode ??

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
IBM: You can buy better, but you can't pay more!

Fra : Karsten Vinding

Dato : 02-10-01 06:48

Peter Jespersen wrote:

> OK...anede ikke at branch prediction var microcode baseret i
> Athlon, så er der jo en grund til sløvheden.

Branch prediction?

Hvem snakker om det?

Det har Athlon skam været vældig god til fra starten, selvom det er en
af de få ting som P-IV gør bedre.

Den prefetching der her tales om er "intelligent" forudlæsning fra
hukommelsen, altså at processoren gætter sig til hvilke data den får
brug for, og henter dem ind i sin cache, inden der reelt er brug for
dem. Det har Athlon ikke kunnet i hardware før, kun igennem programmer
der specifikt bad om prefetching. Det kan Palomino kernen, og det
formindsker processorens afhængighed af hukommelsen en del, så
processoren ikke så tit går i stå, og står og venter på data.

> OK...jeg kan huske at der var en masse gætterier, men intet
> konkret

Det er rigtigt. Athlon i sig selv har været MP kapabel fra tarten og det
har ikke været nogen hemmelighed, men der har været tvivl om man ville
kunne bruge de gamle versioner når der kom bundkort til det.

> Hmmmm...microcode ??

Nja, det kan det vel godt ligge i.

Athlon's arkitektur er bygget op således at de to processorer kan snakke
med hindanden og bl.a. dele deres cache indhold. Det vil sige at hvis
den ene processor har data i sin cache som den anden skal/kan bruge
bliver de overført mellem processorerne over FSB. Det er selvfølgelig
langsommere end at have det i processorens egen cache, men hurtigere end
at hente det fra hukommelsen, da der her vil være større latency.

Det er bl.a. denne kunst Palomino kernen er bedre til at gøre end
Thunderbird kernen. Hvor forskellen mere specifikt ligger ved jeg ikke,
men Thunderbird er nok bare ikke optimeret for denne brug.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-10-01 17:49

On Tue, 02 Oct 2001 07:47:50 +0200, Karsten Vinding wrote:

>Branch prediction?
>
>Hvem snakker om det?

Det hev jeg frem som en af grundpillerne i den min originale
liste....med MP er denne feature blevet optimeret en del, da den
blev designet med højre hånd udfra en teoribog i 11
time.....hvilket er grunden til at PIV'en er lidt bedre...
Dette har så gjort mig lidt mere rolig

> [...]
>formindsker processorens afhængighed af hukommelsen en del, så
>processoren ikke så tit går i stå, og står og venter på data.

Dette er så lidt af en overraskelse.....troede at det var en
hardware funktion allerede fra starten...
Men sådan er der så meget!

<snip>

> [...]
>langsommere end at have det i processorens egen cache, men hurtigere end
>at hente det fra hukommelsen, da der her vil være større latency.

Det er vel en naturlig udløber af point-to-point
arkitekturen....men ej en selvfølge!

>Det er bl.a. denne kunst Palomino kernen er bedre til at gøre end
>Thunderbird kernen. Hvor forskellen mere specifikt ligger ved jeg ikke,
>men Thunderbird er nok bare ikke optimeret for denne brug.

De mente vel ikke at det blev rigtigt aktuelt før Morgan...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
vox populi vox Dei (the voice of the people is the voice of God)

Fra : Karsten Vinding

Dato : 02-10-01 20:20

Peter Jespersen wrote:

> Dette er så lidt af en overraskelse.....troede at det var en
> hardware funktion allerede fra starten...
> Men sådan er der så meget!

Processoren har jo hele tiden kunnet cache diverse data, det er der ikke
ændret på. Nu kan den blot forudsige hvilke data den for brug for i
samarbejde med dens branchprediction (sådan som jeg forstår
teknologien).

> Det er vel en naturlig udløber af point-to-point
> arkitekturen....men ej en selvfølge!

Nej, de kunne sagtens have undladt at implementere denne funktion. Men
det at de har implementeret den er vel en af de ting der gør Athlon så
god til MP systemer, ved siden af dens fordel med selvstændig FSB til
hver processor.

> De mente vel ikke at det blev rigtigt aktuelt før Morgan...

Nej, de har nok haft lanceringen af MP planlagt til dette tidspunkt i
længere tid, og derfor ikke optimeret processorerne til dette før.