Pirkestøbning, - laktype?
Fra : Kent Christensen

Dato : 27-09-01 23:01

Hej

Jeg har støbt en hel del pirke, hvorefter de har fået en god
gang maling i flere forskellige farver og mønstre.

Desværre har jeg lidt problemer med at finde en god, stærk
klarlak til at dyblakere pirkene i. Jeg har anskaffet mig en
bøtte "Sadolac Yacht" bådlak fra Sadolin, som efter sigende
er noget af det bedste. Det giver en hård overflade, som alligevel
kan modstå mange knubs fra sten osv. Jeg kan bare ikke få lakken
til at tørre 100%. Den bliver ved med at være så blød, at man
kan lave et mærke i den med en negl.

Jeg har haft ringet til en servicemedarbejder hos Sadolin, men han
kunne kun sige, at lakken helt sikkert vil tørre efter nogen tid. Nu
er der imidlertid gået nogle dage uden noget synlig forandring, og
pirkene har hele tiden ligget i 25-30 graders varme.

Problemet kan jo nok løses ved at fortynde lakken, så der ikke
afsættes så meget maling på pirkene ved dyblakering.

Så er det, jeg spørger, om andre har haft lignende erfaringer med
"Sadolac Yacht", om om han/hun har fundet en løsning. Hvor meget
kan lakken fortyndes til dette formål osv.

Selvfølgelig vil jeg også gerne høre om erfaringer med andre laktyper.

Venlig hilsen
Kent

Fra : Kenny Hanberg

Dato : 28-09-01 06:26

Opfører alle lakker sig ikke som du beskriver ??

Problemet med de normale lakker er at de ikke har 'indbygget' hærder, men er
afhængig af uv-lys fra sollys og/eller luften (ilt eller andet).

Du kunne jo i eksperimentets hellige navn tage en pirk med i solarium for at
give den en 'overdose' uv-lys for at se om det er den manglende faktor for
hurtig hærdning.

Prøv ellers en 2-komponent lak som man benytter til lakkering af
stangbeviklinger. Den hærder af på 1-2 døgn, og er da sten hård. Men det er
dyrt...

Mvh
Kenny Hanberg

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-09-01 10:25

En løsning på problemt hvis det er som du siger, er at lakere over flere
gange. Det giver også også en stærkere lak, men måske mere uigennemsigtig.
Faktisk bør man aldrig lakere mindre end 6 gange, hvad enten det er træ
eller metal man lakerer.

mvh

Erik Breum Petersen

Kenny Hanberg <k.hanberg@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb40a4c$0$228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-09-01 17:50

"Kenny Hanberg" <k.hanberg@image.dk> skrev i en meddelelse news:3bb40a4c$0$228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

UDDRAG:
> Opfører alle lakker sig ikke som du beskriver ??
>
> Problemet med de normale lakker er at de ikke har 'indbygget' hærder, men er
> afhængig af uv-lys fra sollys og/eller luften (ilt eller andet).

Min "Sadolac Yacht" bådlak fra Sadolin er en urethanalkydlak, nogle kalder
den også bare for en urethanlak. "Urethan-" skulle vist nok dække over, at
den er syrehærdende. Ved du, hvad det helt præcist vil sige?

Vh
Kent

Fra : Kenny Hanberg

Dato : 29-09-01 08:29

Nej ikke rigtigt, men det indeholder ofte f.eks. xylen og formaldehyd.

Men en ting er sikkert. Det kræver god udluftning og en rimelig temperatur.

Fra : Killalot

Dato : 02-10-01 12:29

Hej, jeg har brugt den terpentinbaserede skibslak, som man kan købe i
Silvan, den hærder på 3-4 dage (hvis den er fortyndet) Den er god.

Fra : Kent Christensen

Dato : 01-10-01 21:53

"Killalot" <killalot@killalot.dk> skrev i en meddelelse news:3bb85696$0$4794$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hej, jeg har brugt den terpentinbaserede skibslak, som man kan købe i
> Silvan, den hærder på 3-4 dage (hvis den er fortyndet) Den er god.
> "Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev i en meddelelse

Hej "Dræbmeget", øh - ok: "Killalot" .

Lige for øjeblikket har jeg et forsøg kørende, hvor jeg har givet en
pirk en gang fortyndet skibslak (Yacht) - så det er lidt spændende.

Hvor meget fortynder du din lak med? Jeg har fortyndet lakken
ca. 8%. Jeg tror, mit problem er, at der kommer et for tykt lag lak
på, når jeg dyplakerer mine pirke. Det er jo bare det, at resultatet
bliver meget flottere, når pirkene netop dyplakeres. Når lakken er
fortyndet, vil der selvfølgelig løbe mere lak af pirken.

En her i gruppen rådede mig til at bruge vandbaseret gulvlak, og
jeg har da også lakeret en pirk med et godt resultat. Jeg gav den
fire lag lak, og jeg kan se, at det har givet pirken en meget stærk og
"slagfast" overflade. Desværre er glansen ved en vandbaseret lak ikke
*nær* så flot som ved skibslakken. Derfor ville det jo ikke være
så ringe, hvis jeg kunne få skibslakken til at hærde ordentligt.

Jeg vil meget gerne høre mere om dine erfaringer med skibslakken.

Vh
Kent

Fra : Ard

Dato : 03-10-01 23:27

On Mon, 1 Oct 2001 22:53:21 +0200, "Kent Christensen" <Jacko@pc.dk>
wrote:

>Det er jo bare det, at resultatet
>bliver meget flottere, når pirkene netop dyplakeres.

Et meget vigtigt argument. Jeg snakkede fornylig med en torsk som
forsikrede mig at han aldrig tog pirke med spor efter penselstreg.

Ard

Fra : Jens B.

Dato : 04-10-01 08:34

"Ard" <ard(CutThisPart)@image.dk> wrote in message
> Et meget vigtigt argument. Jeg snakkede fornylig med en torsk som
> forsikrede mig at han aldrig tog pirke med spor efter penselstreg.

Du stod måske foran spejlet?

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-10-01 15:26

"Ard" <ard(CutThisPart)@image.dk> skrev i en meddelelse news:dk3nrtoopcmqfs99n6gkc6mrk82jf01thi@4ax.com...

> Et meget vigtigt argument. Jeg snakkede fornylig med en torsk som
> forsikrede mig at han aldrig tog pirke med spor efter penselstreg.

Hov hov. Man vil jo gerne, at ens arbejde ser ordentligt ud, når man
har brugt mange timer og kr. på det. Desuden regner jeg med at sælge en
del af mine pirke. Noget helt andet er, at det er meget lettere at dyplakere
pirkene. Der er ingen pensel at rense bagefter m.m..

Vh
Kent

Fra : Kent Christensen

Dato : 01-10-01 21:59

> [...]
> Hej, jeg har brugt den terpentinbaserede skibslak, som man kan købe i
> Silvan, den hærder på 3-4 dage (hvis den er fortyndet) Den er god.

Du fortynder vel din lak med terpentin? Jeg har hørt, at en terpentinbaseret
lak også kan fortyndes med cellulosefortynder, men jeg ved ikke, om
det gør nogen forskel.

(se også mit andet indlæg til dig)

Vh
Kent