Hevm kender Saxus PC?
Fra : Finn Jensen

Dato : 27-09-01 19:28

Hej,

Omkring 1995/96 solgte Super Radio en computer som var bygget i Danmark
under betegnelsen Saxus eller lign. Den kom med 233 MhZ processor og 32 MB
Ram og omkring 4 GB disk.

Kan nogle huske mere om denne PC og hvor jeg på Nettet evt. kan finde mere
information?. Jeg mener at den var baseret på AMD processor og et VIA
chipset?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Christian Mygind

Dato : 27-09-01 19:35

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> Kan nogle huske mere om denne PC og hvor jeg på Nettet evt. kan finde mere
> information?. Jeg mener at den var baseret på AMD processor og et VIA
> chipset?

Hvad mangler du? Chipset'ts navn eller drivere?

/Chr

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-09-01 19:42

"Christian Mygind" <mygind@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mangler du? Chipset'ts navn eller drivere?

Ja der er en gammel svend jeg havde stående som min søster og svorger fik i
1998 men nu skal det hele genindstalleres og så mangler den en del drivere
fordi Win 95 ikke kan genkende hardwaren.

De kan indlæse Win men heller ikke mere så min tanke var at hente alle
driverne på Nettet og brænde en CD og sende til dem evt. rejse ind til dem i
weekenden.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Christian Mygind

Dato : 27-09-01 19:51

> [...]
>
> De kan indlæse Win men heller ikke mere så min tanke var at hente alle
> driverne på Nettet og brænde en CD og sende til dem evt. rejse ind til dem

OK - du kan identificere bundkortet ved at checke det BIOS-id, der står i
bunden til venstre ved boot.
Du kan se hvordan f.eks. hér:
http://www.geocities.com/~budallen/identification.html
og så kan du smide resultatet i en google-søgning.

/Chr

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 27-09-01 20:02

On Thu, 27 Sep 2001 20:28:08 +0200, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

> [...]
>under betegnelsen Saxus eller lign. Den kom med 233 MhZ processor og 32 MB

Saxtus var ikke bare en enkelt model, men en hel serie af PC'er fra
det nu forlængst konkursramte firma Scarlet i Ålborg.

>Kan nogle huske mere om denne PC og hvor jeg på Nettet evt. kan finde mere
>information?. Jeg mener at den var baseret på AMD processor og et VIA
>chipset?

Der var både AMD, Intel og vist også Cyrix CPU'er og en masse
forskellige bundkort/chipset i maskinerne.....

--
/Jesper Rasmussen
OBS: Remove -NOWAY- before replying!

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-09-01 20:08

"Jesper Rasmussen" <jr-lbk@-NOWAY-mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Saxtus var ikke bare en enkelt model, men en hel serie af PC'er fra
> det nu forlængst konkursramte firma Scarlet i Ålborg.

Jep...netop denne PC´er jeg efterlyste

> Der var både AMD, Intel og vist også Cyrix CPU'er og en masse
> forskellige bundkort/chipset i maskinerne.....

OK. Nu kom jeg rigtig i tvivl om det var en AMD eller Intel processor der
sidder i maskinen?. ganske gnaske..hmm...tror faktisk det var Intel??.
Hvordan lyder en kombination af Intel CPU og Via Chipset ??.

Jeg kan selvfølgelig ikke finde noget om Saxtus eller Scarlet på Nettet, men
det er sikkert fordi de ikke eksisterer længere som du skriver.

Jeg har bedt min svorger skrive ned hvad enhedshåndteringen indeholder af
hardware så måske det kunne give en idé til en sted at starte med at lede.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Peter Pan

Dato : 27-09-01 21:34

> OK. Nu kom jeg rigtig i tvivl om det var en AMD eller Intel processor der
> sidder i maskinen?. ganske gnaske..hmm...tror faktisk det var Intel??.
> Hvordan lyder en kombination af Intel CPU og Via Chipset ??.

Hvis du er sikker på at det er en 233 MHz processor fra Intel eller AMD er
det en af disse:
Intel Pentium2 233 MHz
Intel Pentium MMX 233 MHz
AMD K6 233 MHz

De 2 sidstnævnte kan bruge samme chipsæt. Mest brugt var Intels 430TX
chipsæt. Men Via, Ali og SiS har også lavet et par chipsets til dem.

Er det Pentium2'eren, er det næsten med sikkerhed et Intel 440LX chipsæt, da
det var det der kom frem da P2 kom. Men det kan også være 440FX (som
PentiumPro også brugte)

Intel's drivere til deres chipsæt er en stor pakke til alle chipsæts. Så
hvis du aligevel skal smide det ned på en CD, så tag dem med for en
sikkerheds skyld.
Jeg er ikke sikker, men jeg tror også at Via's 4in1 drivere er en stor pakke
til alle deres chipsæts. - Så hvis jeg var dig, helgarderede jeg mig og tog
det hele med.

Mvh
Anders

Fra : Finn Jensen

Dato : 28-09-01 06:41

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du er sikker på at det er en 233 MHz processor fra Intel eller AMD er
> det en af disse:
> Intel Pentium2 233 MHz
> Intel Pentium MMX 233 MHz
> AMD K6 233 MHz

JO, det er en Intel Pentium MMX 233 MHz processor

> [...]
pakke
> til alle deres chipsæts. - Så hvis jeg var dig, helgarderede jeg mig og

Jag kan huske at den ene diskette indeholdt en Bus Driver fra Via, så man må
jo gå ud fra at det er et chipset fra Via??. Så er det bare lige det med at
finde ud af hvilken chipset??. Min søster og svorger er vist ikke til så
meget hjælp da al dette er sor snak for dem og lige at tage ind og kigge er
lidt besværligt da jeg har 2½ times transport derind, så jeg ville jo helst
have alle driverene med på CD. Men hvis jeg henter lidt forskelligt, så kan
jeg jo altid se når jeg kommer derind?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ¨¨°º©o.,,.o©º°¨¨

Dato : 27-09-01 19:58

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan nogle huske mere om denne PC og hvor jeg på Nettet evt. kan finde mere
> information?. Jeg mener at den var baseret på AMD processor og et VIA

Havde selv en lign. Jeg ved at de har brugt Atrend bundkort og S3/Virge
grafikkort.

Mogens

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-09-01 20:12

"¨¨°º©o.,,.o©º°¨¨" <mogens"fjern mig"@nielsen.ac> skrev i en meddelelse

> Havde selv en lign. Jeg ved at de har brugt Atrend bundkort og S3/Virge
> grafikkort.

Jep...S3/Virge kommer frem i hukommelsen nu.
Antrend bundkort må jeg kunne finde nærmere information om på Nettet hvis
ikke disse også er stoppet med produktionen?. Hedder firmaet bare Atrend
eller er der et firma som laver dem?.
Jeg mindes også noget om en diskette med nogle drivere som skulle
installeres og det var noget DMA og BUS halløj og VIA logoet fremgik så mon
ikke det en den VIA 4in1 jeg skal have fat i?.

I værste tilfælge kan dyret jo kun gå i baglås!

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : MJ

Dato : 27-09-01 20:51

Jeg havde en gammel Pentium med Intel 430TX Chipset den kunne ikke genkendes
umiddelbart af Win95 der fulgte nogle særlige drivere med til bundkortet i
stil med dem du nævner. Blandt andet en íde bus master driver.
Dog hjalp det da Win98 kom, der var chipset driverne med.
Jeg kan forestille mig at det er chipsæt drivere du først og fremmest
mangler, derefter kan man rode efter drivere til grafikkort, evt netkort,
lydkort og modem.

Jeg vil umiddelbart foreslå at opgradere til Win98, men hvis ikke det kan
lade sig gøre prøve at finde relevante drivere til bundkortet på flg. URL
Du bør dog lige undersøge bundkortet nøje og se om der står nogle
oplysninger om navn og serie driverne som der er linket til nedenfor er
udelukkende til A-Trend bundkort.

http://www.zdnet.de/treiber/hs_prd/a-trend_mboard-wc.html

Og for en god ordens skyld A-Trend eksisterer skam stadigvæk men jeg tror
ikke du kan finde meget hos dem

btw. Du skal ikke hente via 4in1 driveren den er til de helt nye VIA/AMD
systemer og vil slet ikke virke på dit system, måske vil den få det til at
gå helt i baglås.

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-09-01 20:59

"MJ" <børge@adam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.zdnet.de/treiber/hs_prd/a-trend_mboard-wc.html
>
> Og for en god ordens skyld A-Trend eksisterer skam stadigvæk men jeg tror

OK tak . Kiggede lige på siden : "Der Datentransfer wird automatisch
gestartet. Sollte in wenigen Sekunden .... bla bla " og så kom der en fil
som hed: 5020P11.LZH ??..bom bommelum...tror jeg tager over til søster og
svorger i weekenden og kigger nærmere hvad de i grunden har ).

Har vist 98 SE liggende så kan jeg prøve den . Men ellers virkede 95 godt
nok bare disse disketter blev installeret men det er netop dem som svorger
vist har forlagt

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : MJ

Dato : 27-09-01 21:32

Problemet er ironisk nok at hardwaren er/var for "ny" til at Win95 kan finde
den, derfor disse disketter.

Som sagt løste 98 en del problemer for mig.

Filen du downloaded er en såkaldt lharc fil, den kan vidst åbenes med Winace
kan findes på http://www.winace.com/
Winace fåes også med danske tekster, godt initiativ synes jeg.

Fra : Finn Jensen

Dato : 28-09-01 06:36

> [...]
Winace
> kan findes på http://www.winace.com/
> Winace fåes også med danske tekster, godt initiativ synes jeg.

Ja det lyder rigtig nok. PC´eren kom på markedet et stykke tid efter Win 95
var på gaden med før Win 98 var frigivet.

Hvad indeholder mon den der fil?. Teksten stod på tys og det forstod jeg
vist ikke alverden af

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : MJ

Dato : 28-09-01 12:48

Jeg har lige tjekket filen, den indeholder en bios opdatering. Den skal du
ikke lægge ind med mindre du er 110% sikker på hvad bundkortet hedder.

Faktisk er der ikke meget på den side der kan bruges, det er ene bios
opdateringer og det du skal bruge er drivere.